RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

به پیش بینی کارشناسان، حباب قیمتی به زودی می شکند

بیت کوین؛ داغ ترین سوژه مالی در سال جاری

۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۸/۲۰کد خبر: 224216
ایستانیوز: در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین شش برابر افزایش یافت و بدین ترتیب این به اصطلاح طلای دیجیتال به داغ ترین سوژه مالی در سال جاری تبدیل شد تا جایی که حتی توجه رییس کل بانک مرکزی اروپا را به خود جلب کرد. البته برخی کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت حبابی است که به زودی می شکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که این افزایش قیمت کاذب است و در آینده ممکن است این کالای مجازی نه تنها سیستم مالی بلکه کل اقتصاد را تخریب کند.
"سیفیدن آموس" استاد دانشگاه تحقیقات زیادی درباره موضوع بیت کوین داشته و کتابی نیز در این مورد با عنوان" استاندارد بیت کوین" به رشته تحریر درآورده است که ژانویه 2018 منتشر خواهد شد.
 نشریه "ایپچ تایم" با وی گفت و گویی انجام داده است که در این گفت و گو آموس توضیح می دهد که چرا بیت کوین با ارزش است حتی با ارزش تر از طلا و چرا این کالای با ارزش مجازی می تواند راهبر و نگهبان پول در قرن 21 باشد.
 چه چیزی بیت کوین را مثل پول جذاب کرده است؟
 اهمیت بیت کوین در پرداخت آسان، سریع و ارزان نیست. بیت کوین برای تسهیل معاملات خرد نیست.
 بیشترین اهمیت بیت کوین در این است که این کالای مجازی یک شکل جدید از پول است که خارج ار کنترل قدرت ها و دولت‌ها است و این برای اقتصاد جهان بسیار مهم است. در واقع بیت کوین پول سخت است در مقابل پول آسان.
 پول آسان به پولی گفته می شود که کمیتش به آسانی و در هنگام افزایش تقاضا،‌ قابل افزایش دادن است. به عنوان مثال اگر مردم مس را به جای پول بکار ببرند معدن داران به راحتی با افزایش عرضه سبب کاهش قیمت آن می شوند که در نهایت به ضرر مردمی خواهد شد که آن را به عنوان یک کالای قیمتی ذخیره کرده اند. اما این موضوع درباره طلا صدق نمی کند چون ذخایر معادن طلا محدود است و اختیار عمل معدن داران طلا محدود است. پس مس یک کالای مناسب و با ارزش در تجارت و بازار مالی نیست چون به سهولت تولید می شود.
 به همین خاطر طی چند قرن اخیر طلا به عنوان یک کالای با ارزش و قیمتی شناخته شده است و بیت کوین از این لحاظ خیلی شبیه طلا است و می توان گفت معادل دیجیتالی طلا است.
 عرضه بیت کوین شدیدا محدود است و در آینده فقط نزدیک به 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت و کدی که عرضه آن را کنترل می کند بین هزاران و میلیون ها گره غیرمتمرکز است که نرم افزار بیت کوین را اداره می کند.
مساله دیگر آن که در بحث بیت کوین تغیر سیاست پولی غیرمحتمل است حتی تغییرات تکنولوژی همچون تغییر سایز بلاک ها یا پارامترهای مختلف در ساخت بیت کوین غیرممکن است.
 به عبارت دیگر امکان ساخت یک کپی از بیت کوین وجود دارد اما تغییر بیت کوین امکان پذیر نیست. سیاست پولی بیت کوین تغییر ناپذیر است و هر زمان که عرضه آن محدود شود و شبکه آن مختل شود هیچ کس نمی تواند آن را کنترل کند.
 با وجود این محدودیت‌ها به نظر من بیت کوین یک نوآوری بسیار مهم است چون ویژگی های منحصربه فردی دارد که طلا ندارد. یکی از این ویژگی ها سهولت در انتقال سریع آن در کل جهان است و برخلاف طلا، به راحتی قابل مصادره نیست. بنا براین این باور در مردم به وجود آمده است که بیت کوین نقش پول را در جامعه بازی می کند.
 چرا این نقش مهم است؟
یک نگاهی به تاریخ استاندارد طلای کلاسیک یعنی آغاز جنگ جهانی اول بیاندازید. چرا به دوران طلایی معروف شد؟ این دوران دورانی بود که بشر شکوفا شد. صلح و ثروت در همه نقاط جهان افزایش یافت. بیشتر کشورها به رشد اقتصادی رسیدند. تکنولوژی در سطح جهان گسترش یافت و نوآوری های تکنولوژی رو به گسترش بود. به نظر من این رویدادها اتفاقی نبود. آنچه که طلا به مردم جهان داد این بود که ذخایری از یک چیز ارزشمند داشته باشند که در آینده ارزشش را حفظ خواهد کرد و مردمی را که تا آن موقع به اهداف و آینده کوتاه مدت می اندیشیدند واداشت که به دور دست ها فکر کنند و روی چیزهایی سرمایه گذاری کنند که در دراز مدت منتفع شوند.
 وقتی شما سرمایه گذاری روی بیت کوین را شروع می کنید در واقع شما این فهم را شروع کرده اید که یک امکان و بخت وجود دارد که ارزش وقت گذاشتن برایش را دارد و شما شروع می کنید که دو بار فکر کنید درباره خرج کردن فریبکارانه آن.
 همچنین بیت کوین این امکان را به شما می دهد که کمیت زیادی از یک کالای با ارزش را به دور از سانسور و فاکتورهای منفی اقتصادی مثل تورم که ناشی از سیاست های اشتباه بانک مرکزی است را ذخیره کنید و روی آن سرمایه گذاری کنید و این ویژگی مهم بیت کوین است.
 شما آیا احتمال می دهید که یک بیت کوین استاندارد داشته باشیم؟
ارجحیت بیت کوین زمانی مشخص می شود که شما آن را با معاملات پول کاغذی و اعتباری مقایسه کنید. پول های رایج و حتی کارت های اعتباری تحت سیستم های بانکی منتقل و معامله می شوند . طلا نیز همینطور است و باید به صورت فیزیکی منتقل شود و فرآیند این انتقال ها گران است. برای انتقال پول و طلا با ریسک های امنیتی زیادی مواجه هستید و ممکن است حتی با خطر مصادره از سوی دولت مواجه باشید. اما بیت کوین تمام این ریسک ها را دور می زند. شما می توانید 100 میلیون دلار را در بیت کوین در عرض کمتر از 30 دقیقه در سطح جهان انتقال بدهید و هزینه انتقال آن تنها دو یا سه دلار خواهد بود.
 البته این طلای دیجیتال که زمان انتقالش 30 یا 40 دقیقه و با هزینه 2 یا 3 دلار طول می کشد نمی تواند با یک کارت اعتباری که می توانید پول قهوه تان را با آن حساب کنید رقابت کند بلکه فراتر از آن است. بیت کوین با پرداخت های بانک های جهان با یکدیگر رقابت می کند. در این مبادلات بزرگ است که انتقال 2 یا 3 یا حتی 200 دلار یا حتی خیلی بیش از این ها در یک زمان کوتاه بسیار مهم است و این ویژگی را بیت کوین دارد.
 حتی بیت کوین در رقابت با طلا هم پیروز است چون هزینه انتقال( به لحاظ فیزیکی) و مبادله طلا بسیار بالاتر از مبادله بیت کوین است.
 سرعت داد و ستد بیت کوین حتی اگر گسترش لازم را نیافته باشد حدود 400 هزار مبادله در 24 ساعت است که پول زیادی می شود و خیلی بیشتر از پول ها و طلاهایی است که امروزه بین بانک ها رد و بدل می شود.
 در مورد پرداخت های روزانه چطور؟
 تمام مبادلات و داد و ستدها به دلار و یورو را می توان از طریق بیت کوین انجام داد. البته امنیتی که بیت کوین دارد واقعا برای مبادلات و پرداخت های روزانه شما لازم نیست. شما نباید بیت کوین را با کارت اعتباریتان برای یک قهوه خریدن مقایسه کنید. مثل این است که شما یک ماشین با موتور جت را برای رانندگی در یک خیابان استفاده کنید. نباید ابزار خیلی قدرتمند را برای اهداف کوچک استفاده کرد.  منبع: طلانیوز

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *