RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

رئیس جمهوری

بحران نظام بانکی را به هیچ عنوان قبول ندارم

۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱/۲۱کد خبر: 195038
ایستانیوز:رئیس جمهوری درباره بحران در بانک‌ها و مسابقه بالا بردن سود بانکی گفت: کلمه بحران را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ یکی از افتخارات دولت این است که نرخ تورم بعد از ۲۶ سال تک رقمی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز در نشستی خبری با رسانه های داخلی و خارجی گفت: در سال ۹۵ شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و خدمات دولتی و اقتصادی طبق آمار همه مراکز رسمی آماری کشور و جهانی بهتر از پیش بینی های آغاز سال بوده است.
رییس جمهور افزود: اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیرانی که حقوق آنها حداقل است و بازنشستگان و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، در ۴ سال فعالیت دولت یازدهم دریافتی آنها به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد:‌ در سال ۹۶ هم برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی، به میزان ۲۰ درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها افزوده می شود و  ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به دریافتی آنها در سال ۹۶ اضافه خواهد شد.
رییس جمهور گفت:‌ در مجموع ۴ سال گذشته حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به ۲ برابر افزایش یافته و در مواردی به ۲.۳ تا ۲.۵ برابر رسیده است که می توان به حقوق معلمان، کارمندان و افرادی که حقوق های بالایی ندارند اشاره کرد.
 
افزایش حقوق بالاتر از تورم
روحانی با تاکید بر اینکه اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم درآمد جامعه بود، افزود:‌ در دولت تدبیر و امید حقوق کارمندان و کارگران از سال ۹۳ تاکنون همواره بالاتر از نرخ تورم افزایش یافته است.
وی با اشاره به وضعیت کشاورزان به عنوان اقشار کم درآمد جامعه بیان داشت: در سال ۹۱ مبلغ پرداختی به کشاورزان ۸۶۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.
رییس جمهور تراز تجاری کشور در سال ۹۲ را منفی ۸,۱ درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۹۵ این تراز به منفی ۲.۶ درصد کاهش یافته و ما با چنین فاصله ای مواجه شدیم. در مجموع طی دوره فعالیت دولت تدبیر و امید به میزان ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی افزایش یافته است.
به گفته روحانی، برای اولین بار حاشیه نشین ها تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. دولت به فکر کل محرومین و مستضعفین و حاشیه نشین ها است.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ۹ هزار روستا گازکشی شده اند، گفت: در تمام دولت های قبل و بعد از انقلاب تعداد روستاهایی که گازکشی شده بودند، ۱۴ هزار بود ولی در طول ۴ سال گذشته بیش از ۹ هزار روستا گازکشی شدند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: امروز تمام روستاهایی که بیش از ۱۰ خانوار جمعیت دارند، برق کشی شده اند؛ برای آبرسانی در روستاها کار بزرگی در این دولت انجام شد و ۵ هزار و ۲۰۰ روستا دارای آب بهداشتی شدند که به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است.
روحانی خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار روستای کشور در دولت تدبیر و امید به اینترنت وصل شدند و یکی از افتخارات دولت این است که اینترنت را گسترش داده است.
وی تصریح کرد: بعد از برجام در مقایسه با قبل از آن در هر زمینه ای آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت کشور بیشتر شده است؛ از همه نهادها و ارگان هایی که از این فضا بهتر استفاده می کنند، تشکر می کنم.
 
برنامه امسال تولید ملی و اشتغال مشخص شد
روحانی خاطرنشان کرد: روز گذشته ابلاغیه هایی به تمام دستگاه های اجرایی ارسال شد و برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده است؛ وظایف و اقدامات تمام دستگاه ها مشخص و زمان بندی شده است و امیدواریم دولت در پایان سال جاری بتواند آمار افتخارآمیزی در زمینه تولید ملی و اشتغال به ملت ایران عرضه کند.
وی در پاسخ به اینکه برنامه های اقتصادی شما برای دولت بعدی مانند هدفمندی یارانه ها چیست؟ گفت: هدف از پرداخت یارانه کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بود و تاکنون در چارچوب قانون پرداخت شده است.
روحانی افزود: همچنین دولت طی این چهار سال تلاش کرده تا در چارچوب قانون به بخش های مهم مثل کشاورزی، درمان و ... یارانه پرداخت شود.
رئیس جمهوری در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال هزینه پرداختی برای گندم درکشور دو برابر قیمت بین المللی است که این تفاوت رقم، همان یارانه پرداختی به کشاورزان است.
 
افزایش یارانه اقشار آسیب‌پذیر
روحانی درباره یارانه نقدی گفت: دولت در چارچوب قانون عمل می کند و در دولت بعدی هم همین روال ادامه دارد؛ اما تفاوت در این است که براساس برنامه ریزی های انجام شده، یارانه اقشار آسیب پذیرتر در جامعه افزایش یابد و مطلوب نیست که همه اقشار یارانه شان یکسان باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره مواردی که پیش از این پیرامون افزایش درآمد جامعه و بی نیاز شدن مردم به یارانه مطرح شده بود، گفت: ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند یارانه نقدی نباشند ولی آیا در طول ۴ سال به نتیجه می رسیم؟ کاری که دولت کرد این بود که به جای افزایش یارانه منابع را به خدمات اجتماعی اختصاص داد.
رییس جمهور ادامه داد: باید وضع مردم خوب شود تا نیازمند یارانه نباشند ولی چگونه باید این کار را انجام داد؟ مردم باید مشغول به کار شوند و همه درآمد کافی برای زندگی داشته باشند. اگر بخواهیم همه شغل داشته باشند بدون فناوری و بدون سرمایه گذاری و امنیت امکانپذیر نیست.
روحانی خاطرنشان کرد: آینده را سیاه و تاریک کردن درست نیست و برخی وقتی حرف می زنند همه چیز را سیاه می کنند. ما ایران آبادی داریم و حتما کشور بهتری در سال های آینده خواهیم داشت و چرا مردم را به تردید می اندازیم و چرا عدم قطعیت را القاء می کنیم. ما باید تلاش کنیم و فضا امیدوارکننده شود و سرمایه وارد شود.
وی افزود: تعدادی هواپیما خریداری شد ولی به برخی برخورد. گفته اند ما چرا هواپیمای نو سوار شویم؟ در سال بیش از ۴ میلیارد دلار مردم به شرکت های خارجی برای صندلی های هواپیما می پردازند، حالا اشکال دارد ما خودمان این منابع را بگیریم و به شرکت های خارجی ندهیم. برخی می گویند به شرکت های خارجی بدهیم. ما به فعالیت نیازمند هستیم و باید در گردشگری فعالیت کنیم.
رئیس جمهوری در عین اینکه تاکید کرد بانک ها نیاز به اصلاحات دارند، گفت: می خواهم از بانک های کشور به دلیل اقداماتی که در سال گذشته انجام دادند، تشکر و قدردانی کنم؛ بانک های کشور در سال گذشته ۴۳ درصد بیش از سال ۱۳۹۴ به مردم تسهیلات دادند.
 
برخی نسبت به مدیران بانک‌ها ظلم و بی‌انصافی کردند
وی با بیان اینکه بانک های کشور بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش های مختلف قرار دادند، افزود: ۲۴ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط سال ۱۳۹۵ از بانک ها تسهیلات گرفتند؛ با این حال برخی ها نسبت به مدیران بانک ها ظلم و بی انصافی کردند.
روحانی بانک های کشور را در عین حال نیازمند تحول دانست و گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که تلاش کرده بدهی خود را به نظام بانکی پرداخت کند؛ همزمان سرمایه بانک های دولتی در این دولت دو برابر شده که کار بزرگی است.
رئیس جمهوری به دستورالعمل ابلاغ شده از سوی خود به معاون اول اشاره و تصریح کرد: بخشی از این دستور العمل مربوط به بانک ها بود و جلسات متعددی را برگزار کردیم و بخشی از مشکلات بانکی حل شده است.
وی ادامه داد: مسیرهایی را برای اصلاح و تحول نظام بانکی شروع کردیم که در برخی از آنها پیشرفت ها خیلی خوب بود ولی حرکت ما در برخی از بخش های دیگر بسیار بسیار کند بود.
رئیس جمهوری تاکید کرد: قدم هایی برای اصلاح نظام بانکی برداشته شده ولی باید قدم های بیشتری در این مسیر برداشته شود.
روحانی به حرکت های خوبی که در مبارزه با قاچاق و فساد شروع شده اشاره کرد و گفت: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا، میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت؛ با این حال احتمال می دهم که آخرین آمار قاچاق بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار باشد که به معنای نصف شدن میزان قاچاق است.
 
واکنش رییس جمهور به گزارش ۱۰۰ روزه دولت
رییس جمهور در واکنش به اینکه وعده داده بودید که مشکلات را در ۱۰۰ روز حل خواهید کرد، گفت: این دروغ بزرگی بود که در آن زمان از سوی روزنامه ها و سایت ها منتشر شد، من هیچگاه اعلام نکردم که ظرف ۱۰۰ روز مشکلات را حل خواهم کرد. من در تبلیغات انتخاباتی اعلام کردم که ظرف ۱۰۰ روز مشکلات را بررسی و اقدامات انجام و گزارش ارائه خواهد شد. کسی که مشکلات را یک شبه حل می کرد، شخص دیگری است، من نیستم.
وی در ادامه توضیح داد: پایان ۱۰۰ روز گزارش مشکلات و موانع پیش روی اقتصاد کشور اعلام و با بررسی در دولت موادی برای حل این مشکلات ابلاغ شد.
روحانی اظهارداشت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود اعلام کرد که در سال ۹۶ به تورم تک رقمی خواهیم رسید، که خوشبختانه زودتر از موعد و در سال ۹۵ تورم تک رقمی محقق شد.
رییس جمهور افزود: همچنین بیان شد که رشد اقتصادی منفی، مثبت خواهد شد و همانطور هم شد. در زمان آغاز کار دولت رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد بود که در سال ۹۳ مثبت شد و تاکنون این روند ادامه داشته و برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم انداز در سال جاری به رشد اقتصادی بالای ۸ درصدی رسیدیم، پس برنامه اقتصادی ما روشن است.
وی ادامه داد: کشور طی این سال ها در گندم و گازوئیل خودکفا شد و در سال جاری نیز بنزین خودکفا خواهد شد.
روحانی تاکید کرد: ۴ سال بود که منتظر پرسیدن این سوال بودم و باید اعلام کنم که دروغی بیش نیست. مشکلاتی که وجود دارد را ظرف ۴ سال که هیچ ظرف ۴۰ سال هم نمی توان حل کرد زیرا حل مشکلات باید قدم به قدم انجام شود و به نظر من کار دولت براساس برنامه انجام شد.
 
بحران نظام بانکی را به هیچ عنوان قبول ندارم
رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره بحران در بانک‌ها و مسابقه بالا بردن سود بانکی در شرایط رکود و اینکه آیا مسئولیت بحران در نظام بانکی را می پذیرید یا قصد دارد آن را برای دولت بعد به ارث بگذارید، اظهارداشت: من کلمه بحران را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ یکی از افتخارات دولت این است که نرخ تورم بعد از ۲۶ سال تک رقمی شده است.
وی با بیان اینکه شرایط بانک ها بهتر از سال گذشته است، اظهارداشت: مدیرعامل بانک ملی به من گفت، کاری که این دولت در سال گذشته برای افزایش سرمایه این بانک انجام داد، در تاریخ بانک ملی از روز تاسیس سابقه نداشته است و باید بگویم وضع بانک ها از سال گذشته بهتر است.
روحانی درباره موضوع ایجاد شده برای موسسه کاسپین گفت: رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص توضیح داده است که چند موسسه اعتباری در یک موسسه جدید ادغام شدند؛ ولی قبل از این موضوع، یک قاضی دستور داد تا تابلوی آنها عوض شود؛ به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم از آن قاضی شکایت کند زیرا در موضوعی که به وی مربوط نبوده دخالت کرده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه با توافق با بانک‌ها و نه به صورت دستوری، دولت خواستار پایین آوردن نرخ سود تسهیلات شد، تصریح کرد: برای آنکه بانک ها سود تسهیلات را پایین بیاورند، باید سود سپرده ها را کاهش می‌دادند؛ در دولت قبل این موضوع به طور دستوری آزمایش شد ولی هر آن چیزی که دستوری ابلاغ می شد، عملیاتی نشد.
 
نرخ سود بین بانکی ۱۸ درصد شد
وی به کاهش سود بین بانکی از ۲۸ درصد به ۱۸ درصد در ۴ سال گذشته اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی در ۴ سال گذشته سود بین بانکی را کاهش داد و این موضوع باعث شد تا سود تسهیلات پایین بیاید.
روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم از بانک مرکزی پول و وام نگرفت و حتی بخشی از بدهی های خود را به نظام بانکی پرداخت کرد، افزود: در دولت قبل تورم به دلیل خطایی بود که انجام دادند و ۴۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن مهر وام گرفتند و نرخ تورم به ۴۵ درصد رسید.
رئیس جمهوری تاکید کرد: امروز وضع تسهیلات دهی بانکی بهتر شده است، هر چند باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم؛ یکی از تحولات می تواند پایین آوردن سود تسهیلات بانکی به ویژه برای تولید و سرمایه در گردش باشد و در حال حاضر دولت در برخی از زمینه های تولیدی سوبسید می پردازد.
روحانی در واکنش به حادثه پلاسکو گفت: حادثه پلاسکو با توجه به اینکه مورد توجه همه مردم بود و رسانه ملی نیز به صورت تفصیلی به این موضوع پرداخت، آحاد جامعه به این حادثه و نتایج آن حساس بودند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه آتش نشانان عزیز و خدوم ما در این حادثه جان خود را از دست دادند، پس از مشورت و بررسی های انجام شده، دولت به این نتیجه رسید تا موضوعات اینچنینی را که مورد توجه مردم است، به دست گروهی متشکل از متخصصان وکارشناسان داخلی بسپارد.
رئیس جمهور توضیح داد: با برون سپاری بررسی چنین مباحثی، بررسی توسط گروهی غیر دولتی و غیر سیاسی انجام و نتیجه آن در قالب یک گزارش ملی ارائه می شود. این کار انجام و پس از تعطیلات نوروز گزارش آماده و اعلام شد و به نظرم تهیه گزارش ملی اقدام درستی است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *