RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۷کد خبر: 361632
ایستانیوز:هر چند این روزها به واسطه شرایط سیاسی و سیاست‌ها اقتصادی غالب گزارش های پیش بینی بورس امیدوارکننده نیست اما یک تصویر از ارزش دلاری نشان می‌دهد احتمالا باید شاهد بازگشت بازار سهام باشیم.
 پیش بینی بورس این روزها به پرسش میلیارد دلاری اقتصاد ایران تبدیل شده است؛ جاییکه بر اساس عوامل بنیادین بورس باید یکی از پررونق ترین دوران خود را تجربه کند اما حالا به واسطه ریسک‌های سیاسی یکی از سخت‌ترین شرایط رکودی سال‌های اخیر را تجربه می‌کند.
 
در این شرایط، سیاست‌های اقتصادی دولت همانند تثبیت قیمت دلار نیما نیز مزید علت شده که بازار سهام شرایط دشواری را سپری کند.
 
به طور کلی حال و روز بورس را می‌توان ناشی از دو عامل سیاسی و اشتباهات سیاستگذاری دانست. با این وجود یک تصویر از ارزش دلاری بازار سهام می‌توان یک پیش بینی بورس جذاب را به همراه داشته باشد.
بازار سهام پشت سد دلار نیما
 
احمد اشتیاقی با اشاره به نوسان شاخص بورس در هفته‌ها و روزهای آغازین سال جاری و سطح ناخوشایند  ۲میلیون واحدی این متغیر اعلام کرد: بورس بیشتر از آنکه تحت ‌تاثیر ریسک‌های سیاسی باشد درگیر سیاستگذاری‌های مبهم اقتصادی بوده که منجر به بی‌اعتمادی برای ورود پول به بازار سهام می‌شود.
 
به عنوان مثال یکی از متغیرهای رشد بازار سهام، افزایش قیمت دلار نیما است. اما با توجه به اظهارات اخیر رییس‌کل بانک مرکزی درخصوص تدابیر ارزی، نشانه مثبتی در این خصوص مخابره نشده بنابراین این موضوع که می‌توانست سبب رشد بازار سهام و بازگشت امید به پیش بینی بورس شود به یکی از ابهامات بازار مبدل شده است.
 
در چنین فضایی که سیاستگذار نقش مهمی در اعتمادگریزی سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند، اتفاقات سیاسی نیز مزید بر علت شده و اکثر افراد فروشنده می‌شوند.
نگرانی بورس از مالیات ها
 
کاهش انگیزه خرید سهام هم ناشی از نگرانی سرمایه‌گذاران از مباحث مرتبط با مالیات در بودجه سال جاری است که طبق آن سهامداران حقوقی دارای سود بیش از ۵۰۰میلیارد تومان در سال از معافیت مالیاتی محروم می‌شوند. این مصوبه با ابهامات بسیاری مواجه است و مشخص نیست چه سرنوشتی برای هلدینگ‌ها رقم خواهد خورد. چراکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ به ‌طور معمول بیش از ۵۰۰میلیارد تومان است. بنابراین بسیاری از فعالان اقتصادی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر با چالش جدیدی مواجه می‌شوند.
 
این در حالی است که ریسک‌های مسبوق‌به‌سابقه ازجمله نگاه سیاستگذار در مورد قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، موجب ترس سهامداران شده است. این عوامل مانع از روند متعادل بازار سهام شده‌‌اند.
رشد بورس از نیما می گذرد
 
در همین فضای سیاسی متشنج اگر سیاستگذار با افزایش تدریجی نرخ دلار نیما موافقت کند، می‌توان شاهد بازگشت تقاضا به سمت خرید سهام بود. فضای روانی مثبت بازارهای ارز و طلا باعث شده نقدینگی به سمت بورس حرکت نکند ،به ‌ویژه اینکه در هفته‌های اخیر به جذابیت بازارهای موازی افزوده شده و به نظر می‌رسد طلا جایگاه مهمی در بین سرمایه‌گذاران باز کرده است.
 
نگاه اکثر افراد این است که ریزش‌های بورس متاثر از رخدادهای سیاسی است اما واقعیت امر موضوع دیگری را حکایت می‌کند.
 
به نظر می‌رسد گروه اقتصادی دولت در نظر دارد سیاست تثبیت نرخ ارز را مجددا پیاده‌سازی کند، از این ‌رو باید برخی از احتمالات درخصوص سیاست‌های دستوری را در نظر گرفت که عاملی در جهت پیشروی بی‌اعتمادی در بازار سهام است.
پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری
 
با نزول ارزش دلاری بازار سهام از ۴۵۰ میلیارد دلار سال ۱۳۹۹ به محدوده ۱۲۰ میلیارد دلار و تکمیل الگوی ترکیبی دوگانه، یک سناریو برای پیش بینی بورس، صعود مجدد تا محدوده ۲۰۰ میلیارد دلار را داشت. این موج صعودی از محدوده های ۱۱۵ الی ۱۲۰ میلیارد دلار طی ۱ الی ۲ ماه آتی آغاز شده و حداقل به میزان ۲ ماه زمان سپری خواهد کرد./ جهان صنعت نیوز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *