RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

رشد چشمگیر ارزش چک‌های برگشتی

۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷کد خبر: 361416
ایستانیوز: سهم چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله شده در دی ماه رکورد زد و میزان آن نسبت به در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در گزارش بانک مرکزی آمده است: در دی ۱۴۰۲ در کل کشور ۸ میلیون و ۱۰۶ هزار فقره چک به ارزش ۵۵۳.۹ هزار میلیارد تومان صادر شده که از این تعداد ۶۸۵ هزار فقره چک به ارزش ۶۵.۴ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.
 
علت عمده برگشت خوردن چک‌ها ناشی از عدم وجود موجودی کافی در حساب افراد رخ می‌دهد و میزان آن می‌تواند شاخصی برای ارزیابی محیط اقتصادی باشد.
بی‌سابقه‌ترین سهم چک‌های برگشتی در یک سال و نیم اخیر
 
بر اساس این گزارش میزان تعداد چک‌های مبادله شده در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته که نشان از افزایش استفاده از چک طی یک سال اخیر است، تعداد چک‌های برگشتی
 
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در دی ماه امسال بالغ بر ۸ میلیون و ۱۰۶ هزار فقره چک در کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل با افزایش دو درصدی همراه بوده است.
 
در همین راستا ارزش چک‌های مبادله شده در دی ماه نیز حدود ۵۵۳.۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل حدود ۵ درصد رشد داشته است. بنابراین می‌توان گفت استفاده از چک در دی ماه نسبت به ماه قبل هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ افزایش داشته است.
 
به نوشته اکوایران، چک‌های مبادله‌ای در دی ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با دی ماه سال ۱۴۰۱ از لحاظ تعداد و ارزش به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد افزایش یافته است.
 
بر اساس این گزارش از حدود ۸.۱ میلیون چک مبادله‌ای در دی ماه امسال، حدود ۶۸۵ هزار فقره چک به ارزش ۶۵.۴ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد رشد ۸ درصدی و از نظر ارزش چک‌ها یک درصد کاهش یافته است، این به این معنا است که در دی ماه امسال میزان چک‌ با مبالغ خرد بیشتری برگشت خورده است.پ
 
بنابراین در مجموع می‌توان گفت در دی ماه امسال، سهم چک‌های برگشتی از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای معادل ۸.۴ درصد و سهم چک‌های وصولی نیز معادل ۹۱.۶ درصد بوده است.
 
سهم تعداد چک‌های برگشتی در دی ماه از کل چک‌های مبادله شده طی یک سال و نیم اخیر بی‌سابقه بوده است.
 
سهم تعداد چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌ای در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل حدود ۰.۴ واحد درصد و نسبت به دی سال ۱۴۰۱ ۱.۶ واحد درصد افزایش یافته است.
افزایش ۸۲ درصدی برگشت خوردن چک در یک سال
 
نکته قابل تامل در گزارش بانک مرکزی رشد چشمگیر ارزش چک‌های برگشتی در دومین ماه زمستان است.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی در دی ماه امسال حدود ۶۵.۴ همت چک برگشت خورده که در مقایسه با دی ماه سال گذشته بیش از ۸۲ درصد افزایش یافته است.
 
افزایش مبلغ چک‌های برگشتی می‌تواند ناشی از تنگناهای معیشتی مردم و صاحبان کسب و کار در سال جاری باشد. بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی و درآمدهای ناکافی، یکی از اصلی‌ترین عوامل تنگنای معیشتی است. از سوی دیگر تورم و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را کاهش داده و آنها را در تامین نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه کرده است.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *