RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

پیشنهادات همتی به رئیسی

۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶کد خبر: 361387
ایستانیوز: عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در کانال تلگرام خود خطاب به ابراهیم رئیسی اظهارات اخیر او در دیدار با مدیران رسانه‌ها را به نقد کشید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رئیسی در دیدار با مدیران رسانه‌ها گفته بود «امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و«نمی‌شود»ها است،از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند. کارهای دولت نشان میدهد دنبال ایران قوی است!»
 
همتی در واکنش به این اظهارات نوشت: اینکه راهبرد دشمنان بزرگنمایی ضعف ها می باشد شکی نیست. اما این دلیل نمی شود دولتی که با شعار «ما می توانیم» به میدان آمد و وعده های سنگین و مهمی در خصوص قطع ارتباط تحریم با سفره مردم ، تک رقمی کردن تورم ، تقویت ارزش پول ملی ، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ازبین بردن فقر … به مردم داد، هر انتقادی از بی برنامه گی و ناتوانی دولت را به راهبرد دشمن منتسب کند.
 
او افزود: با اقدامی به نام جراحی اقتصادی و جلوگیری از رانت ارز ترجیحی، تورم سه رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات … ایجاد کردید و مجدداً همان ارزترجیحی در یک سطح بالاتر ۲۸۵۰۰ تومانی و با اختلاف رانتی بیش از ۵۰ درصدی با نرخ ارز بازار برقرار کردید.
 
همتی در ادامه پرسید: آیا “توانستن” این بود؟ او گفت: گفتین تحریم و برجام را یک دولت مقتدر می تواند حل بکند. نتیجه چی شد؟ دلار ۶۰ هزار تومانی و کاهش ۱۴۰ درصدی ارزش پول ملی، افزایش بیش از سه برابری قیمت سکه طلا،فروش ربع سکه بانک مرکزی با قیمتی بیشتر از ارزش تمام سکه در ابتدای دولت سیزدهم، تداوم تورم بالای ۴۰ درصدی و رشد سرسام آور قیمت مسکن و اجاره …
 
به نوشته اکوایران، رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرد: شما در مورد رسانه ها گفتین آرزویتان این است که تیتر بزنند کارهای دولت نشان میدهد دنبال شکل دادن ایران قوی است!
 
او افزود: سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت وگاز جهان ، رفتن بیش از ۳۰ درصد مردم به زیر خط فقر ،فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب وکار …کدام یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟
 
همتی گفت: دولت و مجلس به رغم ادعای همدلی هنوز نتوانسته اند بعد از یکسال از پایان برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم آنهم با آن اهداف کمی متناقض را نهایی کنند ، ۵ روز مانده به پایان سال دولت هنوز نتوانسته مهمترین سند مالی سال آینده یعنی بودجه ۱۴۰۳ را نهایی کند!
 
رقیب انتخاباتی رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: اقدام و عمل دولت ها در نتیجه شاخص های کلان آنها مشخص می شود نه در گفته ها و ادعاها ، یعنی رشد بالای اقتصاد (شما قول رشد ۸ درصد داده بودید و رشد فعلی ۴/۵ درصد هم معلوم نیست پایدار باشد،چراکه ناشی از صادرات نفت در کنار رشد منفی دو بخش اصلی اقتصاد یعنی صنعت و معدن و کشاورزی در دو فصل گذشته بود ) تورم پایین ، تقویت تراز مثبت تجاری غیر نفتی ، تقویت ارزش پول ملی، توزیع عادلانه درآمد و کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و سرمایه اجتماعی …شاخص های سنجش موفقیت دولتها هستند .
 
او ادامه داد: بدتر شدن تراز انرژی کشور، ناترازی بیشتر صندوقهای بازنشستگی و بیمه ای ناترازی شدید و روز افزون بانکها،کسری مداوم بودجه دولت، چاپ مداوم پول پر قدرت در کنار تصمیمات روزمره در سیاستهای پولی و مالی نشانه های مهمی از بی برنامه گی و ضعف عملکرد دولت است. البته اقدامات خوبی در خصوص پروژه ها و سطح خرد اقتصاد کشور در حال انجام است که قابل تقدیر است ولی هیچکدام مؤید موفقیت و پیشرفت در سطح کلان کشور که موجب شکل دادن ایران قوی باشد نیستند !
 
همتی در ادامه چند پیشنهاد که به گفته خودش مهم بود را به رئیسی داد. پیشنهاد اول این بود که برای رفع جدی تحریم ها روشی متفاوت از آنچه انجام دادید را پیش بگیرید.
 
دومین پیشنهاد در مورد کنار گذاشتن مسئولین غیر متخصص،بی تجربه و غیر حرفه ای در بخشهای مهم خصوصا بخش اقتصاد بود.
 
همتی ادامه داد: پیشنهاد سوم، هزینه های دولت در قالب بودجه و غیر بودجه ای به شدت کنترل شود و پیشنهاد چهارم تاکید بر حذف قیمت گذاریهای دستوری و غیر واقعی بود. او افزود: با جلوگیری از سیاستهای کاهنده ارزش سهام ، امید را به بورس برگردانید.
 
او گفت: تغییر ارزش پول ملی به علت تورم را بپذیرید و ارز چند نرخی که موجب رانت میشود را متوقف کنید
 
همتی افزود: تداوم ایجاد ناترازی در بانکها از سوی دولت را متوقف و با یک برنامه پایدار ناترازی انها سریعا چاره جویی شود.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *