RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

انجمن جهانی فولاد آمار داد:

جایگاه نهم فولاد ایران در دنیا

۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳کد خبر: 361343
ایستانیوز:بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ژانویه «۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲» امسال با افزایش نقطه به نقطه ۳۹.۹ درصدی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید و با یک پله صعود، پس از آلمان در رتبه نهم رده‌بندی برترین تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، انجمن جهانی فولاد در گزارشی با عنوان «میزان تولید جهانی فولاد خام» در ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی این محصول استراتژیک در این ماه به ۱۴۸ میلیون و یکصد هزار تُن رسید که ۱.۶ درصد نسبت به ماه سال پیش کاهش داشت.
 
بر اساس این گزارش، این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید بیشتر فولادسازان عمده جهانی، میزان تولید فولاد در کشورهای ایران، روسیه، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن افزایش داشته است.
 
افزون بر این، آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد، بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور ایران و ترکیه است که به ترتیب رُشد ۳۹.۹ و ۲۴.۷ درصدی را در اولین ماه سال ۲۰۲۴ تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی هند با ۷.۳ درصد، کره جنوبی با ۱.۵ درصد، روسیه ۱.۲ درصد و ژاپن با ۰.۶ درصد افزایش تولید قرار دارند.
 
همچنین، رُشد ۳۹.۹ درصدی میزان تولید فولاد خام در ژانویه امسال نسبت به سال پیش از آن، باعث شد ایران، رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام در جهان شود و چنین رشدی در گزارشات سال های اخیر این انجمن بی سابقه است.
 
تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان
 
بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین، ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۶.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش، کاهش داشت. هند نیز با تولید ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد نقطه به نقطه ۷.۳ درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام رُشد ۰.۶ درصدی نسبت به ژانویه سال گذشته را ثبت کرد.
 
بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «ژانویه» امسال، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن تخمین زده می‌شود که ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه «ژانویه» سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد ولی این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.
 
در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است، در این بازه زمانی، روسیه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد، که ۱.۲ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را تثبیت کرد.
 
طبق این گزارش، اولین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام و با ۱.۵ درصد افزایش در رُتبه ششم تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار گرفت. ترکیه نیز با تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تُن و رشد ۲۴.۷ درصدی و آلمان با تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُنی و کاهش ۰.۹ درصدی به ترتیب رتبه‌های هفتم و هشتم تولیدکنندگان برتر فولاد را به خود اختصاص دادند.
 
بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران امسال با تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد ۳۹.۳ درصدی را تجربه کرد و برای نخستین بار در سال جاری در جایگاه نهم در بین فولادسازان جهان قرار گرفت.برزیل که پیش از این در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت با یک پله سقوط جایگاهش را به ایران داد، این کشور با تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُنی، کاهش ۷.۲ درصدی را در «ژانویه» امسال نسبت به سال قبل تجربه کرد.
 
جایگاه نهم فولاد ایران در دنیا
تولید ۵۵ درصد فولادخام تولید خاورمیانه در ایران
 
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در این ماه، کشورهای تولیدکننده فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع ۲ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.
 
در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است؛ کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در مجموع ۱۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۶ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش داشته است.
 
همچنین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام شدند که ۱.۸ درصد کاهش نسبت به «ژانویه» سال پیش را نشان می‌دهد.سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۹۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲۲.۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.
 
در عین حال، کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، در مجموع چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲۳.۱ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام در ایران، بیش از ۵۵ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن ایران است.کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا نیز در مجموع ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۱ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه «ژانویه» کمتر است.
 
افزون بر این، روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که چهار درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد و بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید «فدراسیون روسیه» است. تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، نیز در مجموع به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تُن رسید که ۶.۳ درصد نسبت به تولید این کشورهای در ژانویه سال گذشته کاهش داشته است.
 
جایگاه نهم فولاد ایران در دنیا
افزایش صادرات در سایه صعود یک پله‌ای صنعت فولاد ایران
 
به‌تازگی «انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران» آمار کامل حجم و ارزش صادرات ۱۱ ماهه زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که نشان می‌دهد افزایش تولید فولاد خام در صنعت فولاد، زمینه صادرات بیشتر زنجیره فولاد را فراهم کرده بطوری که از نظر حجمی صادرات در تمام بخش‌های این صنعت افزایشی بوده و از نظر ارزشی تنها ارزش میلگرد صادراتی ایران با کاهش مواجه بوده است.
 
بر اساس این گزارش، در ۱۱ ماهه امسال، صادرات ۱۱.۶ میلیون تُن آهن و فولاد از کشور انجام شده که باعث شد ارزش صادرات زنجیره فولاد ایران به مرز ۷ میلیارد دلار برسد.صادرات ۱۱.۶ میلیون تُن آهن و فولاد، نشان از رُشد ۲۰ درصدی ارزش صادراتی زنجیره فولاد، معادل تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار است و اگر صادرات حدود ۲۷ میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد با احتساب کنسانتره و گندله سنگ آهن را نظر بگیریم، صادرات کشور در این بخش جهش ۶۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
 
براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حجم صادرات کنسانتره سنگ آهن در این مدت با افزایش ۹ برابری، رشد حدود ۸۰۰ درصدی را نشان می دهد.بررسی میزان صادرات محصولات زنجیره فولاد با احتساب کنسانتره و گندله سنگ آهن نیز نشان می‌دهد، صادرات فولاد میانی ایران با توجه به جهش حدود ۳۰ درصدی حجم صادرات اسلب در ۱۱ ماهه امسال افزایش ۶.۸ درصدی در حجم (تُناژ) داشته است.
 
همچنین، گزارش این انجمن حاکی از افزایش ۶.۷ درصدی حجم صادرات میلگرد همزمان با افت ۵ درصدی ارزش صادراتی آن به میزان حدود ۷۰ میلیون دلار است.
 
جایگاه نهم فولاد ایران در دنیا
نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور
 
گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «ژانویه» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۱.۶ درصدی تولید جهانی فولاد خام، ایران رُشد ۳۹.۹ درصدی تولید فولاد خام را تجربه کرد و فولادسازان استان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.این کشور درمجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی، نزدیک به ۴۰ درصد، افزایش داشته است.
 
بر این اساس، بدون تردید اصفهان نقش پُررنگی در صعود یک پله‌ای و کسب جایگاه نهم برای کشورمان در بین فولادسازان برتر جهان دارد و «گروه فولاد مبارکه» که یکی ار واحدهای فولادساز اصفهان است به‌تنهایی بیش از یک سوم کل تولید فولاد خام کشور را در این مدت انجام داده است.
 
انتظار می‌رود، با تلاش فولادسازان کشور و بویژه صنایع فولادی مستقر در استان اصفهان، روند ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه‌ ادامه داشته باشد و شاهد باشیم که کشورمان، در مجموع ۱۲ ماه سال دست کم همچنان جایگاه خود را در رده نهم فولادسازان بزرگ جهان حفظ کند.
 
گفتنی است؛ انجمن جهانی فولاد(worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *