RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

تورم ماهانه مواد غذایی منفی شد

۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۷کد خبر: 361037
ایستانیوز: رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد کشور در ۹ ماه نخست سال‌جاری محقق شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نرخ تورم ماهانه مواد غذایی در بهمن‌ماه به منفی ۰.۵ درصد رسید تا پس از ۳۴ ماه مجدداً شاهد منفی شدن تورم ماهانه مواد غذایی باشیم. بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه کالا‌های مصرفی در بهمن‌ماه به ۱.۴ درصد رسید که کمترین رقم در طول فعالیت دولت سیزدهم محسوب می‌شود. در بهمن ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢٢٥،٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ١.٤ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣٥.٨ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (شاخص تورم میانگین سالانه) ٤٢.٥ درصد افزایش داشته است. شاخص تورم ماهانه در مرداد ۱۴۰۰ در پایان دولت دوازدهم به ۳ درصد رسیده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه مواد غذایی در بهمن‌ماه به منفی ۰.۵ درصد رسید تا پس از ۳۴ ماه مجدداً شاهد منفی شدن تورم ماهانه مواد غذایی باشیم. آخرین بار در اردیبهشت ۱۴۰۰ تورم ماهانه مواد غذایی منفی شده بود. در مرداد ۱۴۰۰ در پایان دولت قبل تورم ماهانه مواد غذایی به ۵.۲ درصد رسیده بود. تورم نقطه به نقطه مواد غذایی هم در بهمن‌ماه به ۳۱.۶ درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۴۱ ماه اخیر است. در مرداد ۱۴۰۰ در پایان دولت قبل تورم نقطه به نقطه مواد غذایی به حدود ۶۰ درصد رسیده بود. بدین ترتیب تورم نقطه به نقطه مواد غذایی نسبت به پایان دولت قبل تقریباً نصف شده است.
 
تورم ماهانه مواد غذایی ۳ دهک کم‌درآمد به کمترین رقم ۵۲ ماه اخیر رسید
 
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه مواد غذایی اقشار کم‌درآمد جامعه (سه دهک درآمدی پایین) در بهمن‌ماه منفی بوده است.
 
منفی بودن تورم ماهانه مواد غذایی به این معنا است که متوسط قیمت مواد غذایی مصرفی خانوار‌ها در بهمن نسبت به دی ارزان شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مواد غذایی برای دهک اول (کم‌درآمدترین اقشار جامعه) منفی ۱.۷ درصد، دهک دوم منفی ۱.۱ درصد و دهک سوم منفی ۰.۹ درصد بوده است. در این سه دهک درآمدی، مواد غذایی سهم بیش از ۴۰ درصد در سبد کالای خانوار‌ها دارد و منفی شدن تورم ماهانه مواد غذایی این دهک‌ها خبر مثبتی ازلحاظ افزایش قدرت خرید محسوب می‌شود. خبر خوب دیگر آنکه آهنگ منفی شدن تورم ماهانه مواد غذایی ۳ دهک پایین درآمدی، در بهترین وضع خود از اواسط سال ۱۳۹۸ تاکنون محسوب می‌شود. از شهریور ۱۳۹۸ تاکنون هیچ‌گاه تورم ماهانه مواد غذایی ۳ دهک کم‌درآمد تا این حد کاهشی نشده بود و این شاخص برای اقشار کم‌درآمد به کمترین رقم خود در ۵۲ ماه اخیر رسید.
 
سیاست تثبیت در حال ثمردهی
 
یک ماه پس از آنکه بانک مرکزی از کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی خبر داد، گزارش مرکز آمار نشان داد تورم ماهانه در بهمن با ثبت رکورد ۱.۴ درصدی به کمترین رقم ۳۳ ماه اخیر رسیده است. علاوه بر کاهش چشمگیر تورم ماهانه، یکی دیگر از نکاتی که توجهات را به خود جلب کرد، منفی شدن تورم ماهانه خوراکی‌ها بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی در بهمن، منفی ۰.۴ درصد بوده که کمترین رقم در ۵۲ ماه اخیر است. آخرین بار دی ماه سال ۹۸ بود که تورم ماهانه خوراکی به زیر صفر درصد رسید. منفی شدن تورم ماهانه خوراکی در بهمن باعث شد بار تورم در این ماه بیشتر بر طبقات ثروتمند جامعه منتقل شود. با توجه به سهم بالای خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوار‌های کم درآمد، کاهش تورم خوراکی باعث افت چشمگیر تورم کل برای این بخش از جامعه می‌شود. گزارش مرکز آمار هم نشان می‌دهد تورم ماهانه بهمن برای دهک اول به عنوان کم درآمدترین دهک جامعه حدود ۰.۴ درصد و برای دهک دهم به عنوان پردرآمدترین بخش جامعه نزدیک به ۲ درصد بوده است. نگاهی به آمار‌های تورم، از پررنگ شدن آثار «سیاست تثبیت اقتصادی» بانک مرکزی بر شاخص تورم حکایت دارد. یکی از نشانه‌های این اثرگذاری، شتاب گرفتن روند نزولی تورم در زمستان است. نرخ رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین شاخص اثرگذار بر تورم، طبق اعلام بانک مرکزی در پایان دی به نزدیک هدف اعلامی بانک مرکزی یعنی ۲۵.۲ درصد کاهش یافت. کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی، زمینه را برای کاهش تورم در بهمن و ماه‌های پیش رو فراهم کرد. سیاست‌های بانک مرکزی، اما رد پای دیگری هم در آمار‌های تورم بهمن داشت و آن کمتر شدن تورم دهک‌های پایین نسبت به دهک‌های پردرآمد بود. یکی از اقدامات بانک مرکزی در بسته سیاستی «تثبیت اقتصادی»، تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی از جمله اقلام خوراکی بود که بیشترین سهم را در سفره خانوار دهک‌های کم درآمد دارد. این اقدام باعث ثبات قیمت این کالا‌ها و کاهش تورم اقلام خوراکی در یک سال اخیر شد. اکنون و در نتیجه این اقدام، نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کم درآمد به میزان چشمگیری کمتر از خانوار‌های پردرآمد شده است.
 
تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم
 
گزارش جدید مرکز آمار نشان داد رشد اقتصادی کشور در سه ماهه سوم سال با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی، تداوم داشته است. این گزارش نشان می‌دهد اقتصاد کشور در پاییز امسال هم به رشد خود ادامه داده است. طبق این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی در پاییز امسال ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون نفت بوده است. جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در پاییز امسال به شرح زیر گزارش شده است.
 
همچنین طبق گزارش مرکز آمار، رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه ابتدایی امسال با احتساب بخش نفت و گاز ۶.۷ درصد و بدون احتساب بخش نفت و گاز ۴.۲ درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد اقتصاد کشور با وجود اجرای سیاست‌های انقباضی همچنان در مسیر رشد مثبت قرار دارد. جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد در ۹ ماهه ابتدایی امسال به شرح زیر بوده است.
 
نگاهی به رشد ۹ ماهه اقتصادی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد رشد ۹ ماهه امسال یکی از بالاترین رشد‌ها در طی سال‌های اخیر بوده است. همچنین رشد اقتصادی ۹ ماهه بدون احتساب نفت هم، همچنان در محدوده بالایی قرار دارد. سرمایه‌گذاری یکی از الزامات حیاتی برای رشد اقتصادی به شمار می‌رود. بررسی این شاخص مهم اقتصادی نشان می‌دهد طی سه سال اخیر تشکیل سرمایه روند مثبت را در پیش گرفته است. گزارش اخیر مرکز آمار هم حاکی از آن است که طی ۹ ماه نخست سال‌جاری شاخص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشد ۴.۷ درصدی را ثبت کرده است.
 
رشد اقتصادی با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی
 
تحقق رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد کشور در ۹ ماه نخست سال‌جاری در شرایطی رخ داد که بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی برای کاهش تورم اجرا کرد. بخش زیادی از این سیاست‌ها که به منظور کاهش تورم اجرا شد، جزو سیاست‌های انقباضی است که طبق ادبیات رایج علم اقتصاد، اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد. با این حال با اجرای سیاست‌های مختلف به منظور حمایت از تولید و فعالیت‌های اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش تورم به طور همزمان محقق شده است. کاهش مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد، تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، اجرای سیاست‌های مختلف به منظور تأمین مالی واحد‌های تولیدی، تغییر ترکیب هزینه‌های بودجه در راستای افزایش بودجه عمرانی و زیرساختی و برخی اقدامات دیگر، سبب شد با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی، رشد اقتصادی در کشور ادامه یابد.
 
منبع: ایران اقتصادی
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *