RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تحول اقتصادی به سبک هندی

۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷کد خبر: 360709
ایستانیوز:بودجه ۲۰۲۴ هندوستان نشان‌گر تحولات اقتصادی در این کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از الجزیره، در آستانه انتخابات سراسری که چند ماه دیگر برگزار می‌شود، خانم نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند، با ارئه بودجه موقت در هفته گذشته به جای وعده‌های پوچ، دستاوردهای یک دهه گذشته دولت را به نمایش گذاشت. تحلیل دقیق این بودجه، تغییرات الگوهای اقتصادی هند را به خوبی نشان می‌دهد.
 
در لایحه بودجه موقت خانم سیتارامان، یارانه مواد غذایی برای سال ۲۰۲۵ با ۳.۳ درصد کاهش از ۲.۱۲ تریلیون روپیه (۲۵.۵ میلیارد دلار) در سال مالی جاری به ۲.۰۵ تریلیون روپیه (۲۴.۶ میلیارد دلار) رسیده است. همچنین با حفظ هزینه‌های سرمایه‌ای در سطح ۱.۳ تریلیون روپیه (۱۵.۶ میلیارد دلار)، یارانه کود نیز کاهش یافته است.
کاهش کسری بودجه هند
 
کنترل چنین هزینه‌هایی به خانم سیتارامان اجازه داد تا برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۵ کسری بودجه را ۵.۱ درصد اعلام کند که پایین‌تر از انتظارات بازار که حدود ۵.۳ تا ۵.۴ درصد بود، محسوب می‌شود.
 
ثبت نام یارانه جاماندگان 1402
 
سومان بانرجی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در هیدونوا در این باره گفت: “کسری بودجه یکی از شگفت انگیزترین موارد بودجه بود.  این رقم پایین‌تر از انتظارات ما بود.” بانرجی همچنین گفت که کاهش یارانه ها نشان دهنده “تحول هند از کشاورزی به سمت تولید” است.
 
پیش از این، دولت برنامه تامین غذایی رایگان برای نیازمندان اعلام کرده بود تا از آن‌ها در برابر افزایش قیمت احتمالی مواد غذایی محافظت کند.
 
سیتارامان در سخرانی خود اعلام کرد که میانگین درآمد واقعی ۵۰ درصد افزایش داشته است و بیش از ۲۵۰ میلیون نفر از وضعیت فقر خارج شده‌اند. تمام این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده است که اقتصاد هند در دهه اخیر از رتبه ۱۰ به رتبه ۵ ارتقا یافته است.
 
البته این آمار و ارقام توسط حزب مخالفین دولت در کنگره مورد تشکیک قرار گرفته است.  مانیکام تاگور، عضو مجلس و سخنگوی حزب کنگره می‌گوید: “شیوع کرونا و مالیات بر کالاها و خدمات وضع‌شده توسط این دولت، ضربه‌ای دوگانه به اقشار کم‌درآمد و کسب‌وکارهای کوچک کشور زده است که این دولت اشاره‌ای به آن نمی‌کند.”  او همچنین افزود، تنها در سال گذشته تقاضا برای برنامه “غذا در برابر کار” در کشور افزایش یافته است، که نشان‌دهنده‌ی وضعیت وخیم فقیرترین اقشار جامعه است.
دلیل کاهش کسری بودجه هند چیست؟
 
سیتارامان در سخرانی خود گفته بود که یکی دیگر از دلایل کاهش کسری بودجه، رشد سرمایه‌گذاری خصوصی بوده است.
 
سونیل سینا، اقتصاددان ارشد در مؤسسه اعتبارسنجی Fitch Ratings می‌گوید: “ما بررسی کردیم که آیا سرمایه‌ بخش خصوصی در حال رونق است یا خیر و آیا نشانه‌هایی از بهبود دیده می‌شود یا خیر.” هنوز شاهد احیای گسترده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیستیم، اما سرمایه‌گذاری در فولاد، سیمان، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر بخش‌ها به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌ها در حال رشد است.”
 
به گفته بنرجی برنامه مالیاتی بهبود یافته دولت نیز به کاهش این کسری کمک کرده است. افزایش درآمد مالیاتی با افزایش دامنه مالیات بر کالاهای لوکس، مانند قرار دادن هزینه رستوران در این دسته تحقق یافته است.
 
تمام این اقدامات به وزیر دارایی اجازه داده است تا در حالی‌که کسری بودجه را کنترل می کرد، گسترش تخصیص سرمایه را حفظ کند. هند با رکوردی بی سابقه به ساخت زیرساخت‌های عمومی مانند جاده ها، متروها و بنادر پرداخته است که محرک رشد اقتصادی بوده‌اند. سینا از مؤسسه اعتبارسنجی Fitch Ratings گفت: “او تمرکز خود بر سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی را کاهش نداده است.”
هندوستان روستایی
 
وزیر اقتصاد هم‌چنین برنامه‌های مختلفی مانند ساخت مسکن روستایی، غذای رایگان برای نیازمندان، و توسعه صنایع مرتبط با آبزیان را برای کمک به اقتصاد روستایی اعلام کرده است. 
 
با اینکه انتظار می‌رود اقتصاد هند در سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ با نرخ قابل توجه ۷.۳ درصد رشد داشته باشد، نگرانی‌هایی وجود دارد که این رشد بر محوریت مناطق شهری متمرکز باشد. تاگور، از اعضای کنگره می‌گوید: “وزیر اقتصد در برج عاج زندگی می‌کند و از رنج مردم آگاه نیست. در شهرهای کوچک کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط بسیاری را می‌بینم که به خاطر برنامه بودجه او در حال تعطیل شدن هستند.”
 
تدابیر بودجه‌ روز پنجشنبه می‌تواند به انتقال منافع حاصل از رشد شهری برای تقویت اقتصاد روستایی کمک کند. سینا از مؤسسه‌ی اعتبارسنجی فیچ می‌گوید:”برخی از این اقدامات مانند انتقال غیرمستقیم درآمد عمل می‌کنند. تاکنون، منافع رشد نصیب ۵۰ درصد برتر ساکنان مناطق شهری هند شده است. برای رساندن این منافع به مناطق روستایی، انجام برخی سرمایه‌گذاری‌ها ضروری بود.”
تمرکز بر جنسیت
 
وزیر دارایی همچنین برای افزایش مهارت و کارآفرینی زنان، چندین برنامه ابتکاری از جمله گسترش طرح آموزش مهارت‌هایی مانند لامپ‌سازی و لوله‌کشی به زنان روستایی را اعلام کرد.
 
هرچند مشارکت زنان به عنوان نیروی کار روستایی در حال افزایش است، اما این مشارکت عمدتا در بخش کشاورزی بوده است که عموماً با دستمزدهای پایین و کارهای فصلی همراه است. فراگیری چنین مهارت‌هایی می‌تواند به انتقال زنان به سمت مشاغل تولیدی کمک کند.
 
بانرجی از هیدونوا در این‌باره می‌گوید: “داده‌ها نشان می‌دهند که با وجود کاهش یارانه اشتغال، نرخ بیکاری زنان کاهش یافته در حالی که نرخ بیکاری مردان افزایش یافته است.”
 
هند با تنها ۳۷ درصد زنان شاغل در مشاغل رسمی در سال ۲۰۲۳، نرخ مشارکت پایین زنان در نیروی کار را تجربه کرده است. وزیر دارایی گفت که در یک دهه گذشته، حضور زنان در آموزش عالی و همچنین دوره‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 
با این وجود، راگورام راجان رئیس سابق بانک مرکزی هند اخیرا به بی‌بی‌سی گفته است که توجه زیادی به ایجاد “سرمایه انسانی” در هندوستان نشده است.
 
سینا و بانرجی تأکید کردند که در یک دهه گذشته داده‌های دقیق اشتغال جمع‌آوری نشده است. راجان به بی‌بی‌سی گفته بود: “بدون داده‌های معتبر در مورد مشاغل، ما با چشمان بسته در حال پرواز هستیم.”
انرژی‌های تجدیدپذیر
 
وزیر اقتصاد از طرحی برای سیستم‌های انرژی خورشیدی خانگی رونمایی کرد که به ۱۰ میلیون خانوار اجازه می‌دهد ماهیانه ۳۰۰ واحد انرژی رایگان دریافت کنند. این خانوارها همچنین می‌توانند مازاد انرژی تولید شده را به شبکه برگردانند. ایشان همچنین از توسعه زیرساخت شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی و تامین مالی برای پروژه‌های انرژی باد خبر داد.
 
هند هدفی را برای رسیدن به انتشار صفر خالص(net zero) تا سال ۲۰۷۰ تعیین کرده است و این طرح‌ها نقشه راهی برای رسیدن به آن هدف را ترسیم می‌کنند.
 
بنا به گفته بانرجی از هیدونوا، “ایالت‌های جنوبی عمدتاً خودکفا هستند؛ این طرح به ایالت‌های شمالی با کمبود انرژی کمک می‌کند. همچنین به توسعه انرژی باد که نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر عقب‌تر است، کمک خواهد کرد.”
 
سیتارامان همچنین گزارشی جامع به مجلس ارائه داد که در آن عملکرد کشور را در سال ۲۰۱۴ و در دوران دولت قبل و مقایسه آن با شرایط کنونی را مورد بررسی قرار گرفته بود. با این‌کاراو به طور غیرمستقیم فصل رقابت‌های انتخاباتی را آغاز کرد. هدف این گزارش، “آموختن از سوء مدیریت آن سال‌ها” عنوان شده است.
 
کنترل دقیق هزینه ها پیش از برگزاری انتخابات ممکن است نشان دهنده اعتماد به نفس دولت باشد. این دولت تنها چند هفته پیش در سه ایالت مهم پیروز انتخابات شد و نخست وزیر مودی نیز در ۲۲ ژانویه با استقبال گسترده در سراسر کشور معبد رام در ایودیا را افتتاح کرد.
 
مودی گفت بودجه “نقطه ایده آل” را هدف قرار داده است که در عین حفظ انضباط مالی، هزینه‌های سرمایه‌ای را نیز در نظر می‌گیرد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *