RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ویرانی در صورت‌های مالی خودروسازان

۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳کد خبر: 359282
ایستانیوز:زیان ده بودن خودروسازان ایرانی اصلا خبر تازه ای نیست.خبر بدتر این است که مسولان وزارت صمت انگار در یک کره دیگری زندگی می کنند یا عملا از ساماندهی خودروسازان دست برداشته اند.البته این وضعیت مربوط به امروز نیست خیلی از مدیران دولتی قبل هم به جای چاره اندیشی برای پایان زیان دهی این مجموعه بلاتکلیف صنعتی، باری هم به دوش آنان گذاشتند و رفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، صنعت خودروسازی در ایران با داشتن سهم ۲۰ درصدی از ارزش‌افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود ۴ درصدی در تولید ناخالص‌داخلی، از جایگاه مهمی در اقتصاد ایران برخوردار است. با این حال به دلیل سیاستگذاری‌های غلط، این صنعت با مشکلات بنیادین و چالش‌های زیادی از جمله نرخ پایین بهره‌وری، کیفیت نازل، قیمت بالا، زیان انباشته، مدیریت ناصحیح، بنگاهداری، عدم توجه به توسعه تکنولوژی، بدهی‌های سرسام‌آور، بی‌توجهی نسبت به سلیقه و نیاز مصرف‌کننده دست به گریبان شده است.
این وضعیت موجب شده زیان‌دهی صنعت خودروسازی روز‌به‌روز بیشتر شود؛ بر همین اساس نیز بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد سیر صعودی زیان انباشته از سال ۹۷ آغاز شده و تا به همین امروز نیز ادامه دارد.
 بر این اساس در سال ۹۶ و پیش از تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود که سهم ایران‌خودرو پنج‌ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان، سهم سایپا هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و سهم پارس‌خودرو نیز ۹۷۸ میلیارد تومان بود.
ثبت نام یارانه جاماندگان 1402
 
با ورود به سال ۹۷ و آغاز تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته خودروسازان رشد محسوسی یافت. به گونه‌ای که به رقم (حدود) ۲۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ایران‌خودرو از این زیان ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۶ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان و پارس‌خودرو ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود.
 
از سال ۹۷ به بعد زیان انباشته خودروسازان بدون ترمز بالا رفت. به این صورت که در سال ۹۸ مجموع زیانی که ثبت شد رقم (حدود) ۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. در این سال، ایران‌خودرو ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۲۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و پارس‌خودرو ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
 
البته در سال ۹۹ مجموع زیان انباشته خودروسازان اندکی کاهش یافت و رقم (حدود) ۵۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. در این سال سهم ایران‌خودرو حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و پارس‌خودرویی حدود ۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود.
 
با ورود به سال ۱۴۰۰ زیان انباشته خودروسازان افسار پاره کرد و به بالای ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. در این سال ایران‌خودرو ۴۱ هزار میلیارد تومان، سایپا ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و پارس‌خودرو ۸ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
 
در پایان سال گذشته نیز خودروسازان به زیان انباشته ۱۲۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی رسیده بودند، همچنین آنها در شش ماهه نخست امسال متحمل زیانی ۳۴ هزار و ۲۵۱میلیارد تومانی شده‌اند.
چالش‌های فروش خودرو
 
به گفته کارشناسان و متولیان صنعت خودرو یکی از مشکلاتی که مسبب ایجاد زیان‌های نجومی در صنعت خودروسازی کشور شده مربوط به نحوه عرضه این محصول می‌شود.
 
از حدود ۳ سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه‌کشی، با ثبت‌نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش دهد. این شیوه خلاف آنچه که مسوولان تصور می‌کردند عمل کرد، یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که درخصوص خرید و فروش کد ملی برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی‌ها پیش آمد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز‌به‌روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند. تا جایی که امروز خودرو کاملا از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده است.
رونمایی از سامانه یکپارچه خودرو
 
دولت برای بهبود این فرآیند تصمیم گرفت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو اقدام به عرضه انبوه خودرو به صورت مرحله‌ای کرد. ۲ مرحله برگزار و بیش از ۲ میلیون تعهد برای خودروسازان ایجاد شد. این شیوه نیز انتقادات زیادی را به همراه داشت، چراکه نوبت تحویل خودروی بسیاری از افراد به ماه‌ها بعد و حتی سال آینده موکول شد.
 
در نهایت پس از انتقادات بسیار به نحوه فروش انبوه و مرحله‌ای خودرو مقرر شد که خودروسازان هر زمان که مازاد تولید داشتند، اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه کنند.
 
به دلیل زیان بالای تولید و البته افزایش روزافزون بدهی به قطعه‌سازان، خودروسازان در توافقی با قطعه‌سازان و وزارت صمت به منظور پرداخت بدهی‌های قطعه‌سازان که حالا به بالای ۷۰ همت رسیده است، اعلام کردند قصد دارند ۱۲۰ هزار خودرو را که بنا به ادعای خودشان مازاد است با نرخ ۵ درصد زیر حاشیه بازار بفروشند. با توجه به ابهامات بسیاری که در این توافق وجود داشت، در نهایت اعلام شد هنوز با این طرح موافقت نشده و مشخص نیست این طرح عملیاتی شود یا خیر.
چقدر خودرو فروخته شد؟
 
بررسی عملکرد خودروسازان منتشرشده روی سامانه کدال (ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو) طی ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد در مجموع ۷۲۸ هزار و ۹۱۵ دستگاه فروخته شده است.
 
این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۸۳۶ هزار و ۷۶۸ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین فروش خودرو در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه پارسال با افت مواجه شده و خودروسازان ۱۰۵ هزار و ۸۵۳ دستگاه معادل ۱۲.۹ درصد کمتر فروخته‌اند.
کاهش فروش ایران‌خودرو و سایپا
 
بررسی عملکرد شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت طی ۹ ماهه امسال ۳۹۴ هزار و ۴۳۹ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه بود افت ۱۰.۵ درصدی معادل ۴۵ هزار و ۹۴۰ دستگاه را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت صرفا در ماه آذر ۵۲ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو فروخته است.
 
بررسی عملکرد شرکت سایپا نشان می‌دهد این شرکت طی ۹ ماهه امسال ۲۵۵ هزار و ۷۱ دستگاه خودرو فروخته است، در حالی که در ۹ ماهه پارسال ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین ۳۶ هزار و ۴۱۲ دستگاه معادل ۱۲.۵ درصد کمتر از پارسال خودرو فروخته شده است. این شرکت صرفا در ماه آذر ۳۲ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودرو فروخته است.
 
بررسی عملکرد شرکت پارس‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت طی ۹ ماهه امسال ۷۹ هزار و ۴۰۵ دستگاه خودرو فروخته است، در حالی که در ۹ ماهه پارسال ۱۰۴ هزار و ۹۰۶ دستگاه فروخته بود، بنابراین ۲۵ هزار و ۵۰۱ دستگاه معادل ۲۴.۵ درصد کمتر از پارسال خودرو فروخته است.این شرکت صرفا در ماه آذر ۸ هزار و ۱۷ دستگاه خودرو فروخته است.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *