RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

چشم‌انداز پیش روی بورس

فردین آقابزرگی
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰کد خبر: 359245
ایستانیوز:چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال مثبت است؛ اما ناملایماتی را در بورس وجود دارد که طبیعتا انتظار داریم اثرات منفی این تصمیمات را در بورس ببینیم، اما نکته قابل توجه در اینجا این است که ما برای اندازه‌گیری و مقایسه بازار‌ها باید سایر بازار‌ها را در کنارش ببینیم. مثلا فرصت سرمایه‌گذاری در کنار بازار بورس چه بازار‌هایی است؟ مسکن، خودرو، ارز و طلا و کالا‌های سرمایه‌ای و... کلیه بازار‌ها بعد از طی کردن پیچ سخت قیمت و اور ولیو بودن بخش مسکن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه رکود رسیده‌اند.
چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال مثبت است؛ اما ناملایماتی را در بورس وجود دارد که طبیعتا انتظار داریم اثرات منفی این تصمیمات را در بورس ببینیم، اما نکته قابل توجه در اینجا این است که ما برای اندازه‌گیری و مقایسه بازار‌ها باید  سایر بازار‌ها را در کنارش ببینیم. مثلا فرصت سرمایه‌گذاری در کنار بازار بورس چه بازار‌هایی است؟ مسکن، خودرو، ارز و طلا و کالا‌های سرمایه‌ای و... کلیه بازار‌ها بعد از طی کردن پیچ سخت قیمت و اور ولیو بودن بخش مسکن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه رکود رسیده‌اند.
 
طبق اصول اقتصاد، بازار‌ها مثل یک ظرف مرتبط هستند و باید همسو با همدیگر حرکت کنند نه اینکه خلاف آن باشد. اما اینجا بورس با سایر بازار‌ها واگرایی پیدا کرده است، یعنی در حالی بورس از سال ۹۹ تا الان دچار سیر نزولی شده که سایر بازار‌ها در حال صعود بودند.
 
نکته بعدی این است که حتی اگر بخواهیم کارنامه اقتصادی و خروجی عملکرد دولت سیزدهم را مورد نقد و بررسی قرار دهیم به مجلس می‌رسیم چرا که بخشی از آنچه در اقتصاد ایران می‌گذرد ناشی از هماهنگی بین دولت و مجلس است. در غیر این صورت اگر نمودی از اختلافات و تضاد افکار و نظرات بین دولت و مجلس را در دو سال گذشته شاهد بودیم خروجی و کارنامه بودجه سال آینده با ناترازی ۷۰۰ همت حاصل نمی‌گردید ضمن اینکه براساس گفته‌های مسوولان تا پایان آذر ماه سال جاری همچنان ۴۰ درصد منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۲ محقق نشده است.
 
۴۰ درصد بودجه‌ای که به خودی خود ۴۰۰ همت ناترازی داشت لذا نشانه‌ها و سطح رضایتمندی از عملکرد مقام قانونگذار مرجع مقننه که انتظار می‌رفت در اقتصاد و بورس شاهد آن باشیم نمی‌بینیم، علی‌رغم صحبت‌ها و برنامه‌ای که پیش‌بینی می‌شد حتی برنامه هفتم همه به گفتار می‌گفتند محور اقتصاد و بازار سرمایه است اما عملکردها به نفع و در راستای رشد بازار سرمایه و اقتصاد نبوده است.
 
با توجه به جزییات برنامه هفتم نکته خاصی در راستای حمایت از بازار سرمایه از سوی سیاست‌گذار مشاهده نمی‌شود در حالی که این قانون برنامه‌ای است که مجلس ارایه می‌کند و پیش‌نویس آن را از دولت گرفته در حالی که مجلس در راستای سیاست‌گذاری‌های بلندمدت می‌توانست اعمال نظر کند اما متاسفانه در این مسیر حرکت نکرده است و این جای تفکر دارد. 
 منبع: دنیای اقتصاد
 
 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *