RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شمارش معکوس تا هاوینگ بیت کوین

۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲کد خبر: 358105
ایستانیوز: رهبران صنعت ماینینگ معتقدند هاوینگ پیش رو و عملکرد قیمت بیت کوین در دوران پس از هاوینگ از اهمیت ویژه‌ای برای ماینرهای بزرگ و کوچک برخوردار است.
 اما پیامدهای هاوینگ برای ماینرها چیست و چگونه باید برای دوران بعد از هاوینگ آماده شد؟
 
رسانه کوین تلگراف با چند شرکت بزرگ فعال در زمینه استخراج بیت کوین گفت‌وگویی داشته است تا تأثیرات موردانتظار هاوینگ بر صنعت ماینینگ و پیامدهای آن برای ماینرهای بزرگ و کوچک را مورد بررسی قرار دهد.
 
پروتکل بیت کوین طوری طراحی شده است که پاداش اعطایی به ماینرها به ازای استخراج هر بلاک از شبکه را، در دوره‌های تقریباً ۴ ساله (۲۱۰٬۰۰۰ بلاک یک بار) به نصف کاهش می‌دهد.
 
هاوینگ‌های قبلی به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ دادند و هاوینگ پیش رو اواسط آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) رخ خواهد داد.
 
پس از چهارمین هاوینگ تاریخ بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک برای ماینرها از ۶.۲۵ BTC فعلی به ۳.۱۲۵ BTC کاهش پیدا خواهد کرد.
 
کاهش پاداش استخراج با توجه به تأثیرگذاری مستقیم بر بازدهی سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزارهای ویژه استخراج و همین طور هزینه‌های جاری سربار ماینرها، جزو مواردی است که استخراج‌کنندگان بیت کوین باید در برنامه‌ریزی‌های خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
لزوم تمرکز بر افزایش بهره‌وری در ماینینگ
 
در دوران پس از هاوینگ، بهره‌وری در فعالیت فارم‌های استخراج بیت کوین اهمیتی بیش از پیش پیدا خواهد کرد.
 
جیمی لورتون (Jaime Leverton)، مدیرعامل Hut8، یکی از بزرگترین مجموعه‌های حوزه استخراج بیت کوین که در کانادا و آمریکا فعالیت می‌کند، می‌گوید هاوینگ پیش رو ماینرها را مجبور خواهد کرد تا برای ادامه فعالیت‌ها خود به افزایش بهره‌وری روی بیاورند.
 
مجموعه Hut8 به‌طور مرتب نرم‌افزاری را ویژه افزایش بهره‌وری در فارم‌های استخراج خود در کانادا عرضه می‌کند.
 
لورتون شرکت آنها امیدوار است بتواند پیشنهاد خود را برای خرید ۴ نیروگاه برق در آنتاریو به سر انجام برساند و از این طریق انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های خود را بهتر از قبل تأمین کند.
 
لورتون می‌گوید:
 
مدت‌هاست که نسبت به استخراج و افزایش قیمت بیت کوین در طول زمان خوش‌بین هستیم و معتقدیم ماینرهایی که به بهترین شکل خود را برای هاوینگ آماده کرده باشند، پس از این رویداد در موقعیت خودی [از نظر درآمدی] قرار خواهند گرفت.
 
گفتنی است Hut8 نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) یک ادغام گسترده با شرکت استخراج بیت کوین آمریکایی USBTC را پشت سر گذاشت که هش ریت این مجموعه را از ۲.۶ به ۷.۳ اگزاهش بر ثانیه افزایش داد.
 
تاراس کولیک (Taras Kulyk)، مدیرعامل و بنیان‌گذار مجموعه سانی ساید دیجیتال (SunnySide Digital) که دز زمینه تأمین زیرساخت‌های لازم برای ماینینگ فعال است، درباره ارتباط بین هاوینگ، قیمت بیت کوین و کارمزدهای شبکه می‌گوید:
 
اگر هاوینگ پیش رو با افزایش قیمت یا افزایش کارمزدهای شبکه همراه نشود، ماینرهایی که فعالیتی با بهره‌وری پایین دارند، ناچار به توقف کار خود خواهند بود.
 
به عقیده کولیک، ماینرها تا زمانی به امن‌نگهداشتن بلاکچین بیت کوین ادامه خواهند داد که مشوق‌های اقتصادی پرداختی آنها را برای پذیرش ریسک‌های انجام این کار راضی نگه دارد.
 
کولیک همچنین گفته است:
 
هاوینگ برای غالب ماینرهای بزرگ مشکل‌ساز نخواهد شد؛ چراکه آنها سال‌هاست انتظار این رویداد را دارند و کاهش پاداش استخراج را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کرده‌اند.
 
کالین هارپر (Colin Harper)، مدیر بخش تحقیقات استخر استخراج لوکسور (Luxor)، مانند سایر کارشناسان به افزایش بهره‌وری تأکید دارد و پیش‌بینی می‌کند ماینرهای کوچک پس از هاوینگ از دور رقابت خارج شوند.
 
هارپر می‌گوید:
 
با فرض اینکه قیمت بیت کوین [بعد از هاوینگ] جهشی را تجربه نکند و قیمت هش، یکی از معیارهای محاسبه سودآوری ماینینگ، افزایش نیابد، ماینرهایی که هزینه‌های جاری زیاد و دستگاه‌های با بهره‌وری پایین در اختیار دارند، از شبکه خارج خواهند شد.
اهمیت عملکرد قیمتی بیت کوین بعد از هاوینگ
 
آدام سالیوان (Adam Sullivan)، مدیرعامل شرکت استخراج بیت کوین کور ساینتیفیک (Core Scientific)، می‌گوید عواقب هاوینگ به‌طور کامل به عملکرد قیمتی بیت کوین بستگی دارد و این عامل است که تعیین می‌کند چه تعداد ماینر پس از این رویداد به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
 
سالیوان گفته است:
 
هرچه قیمت بیت کوین پایین‌تر باشد، دستگاه‌های بیشتری شبکه را ترک خواهند کرد و در نتیجه استخراج اصلاح [کاهشی] بیشتری را تجربه خواهد کرد.
 
دیدگاه فنی‌تر سالیوان این است که موفقیت ماینرها پس از هاوینگ به توانایی آنها در برقراری تعادل بین توان پردازشی کلی و بهره‌وری سخت‌افزارهای آنها در مقایسه با سایر رقبا بستگی دارد.
 
سالیوان معتقد است با اینکه احتمال دارد بخشی از ماینرها مجبور به توقف فعالیت‌های خود شوند، ماهیت پروتکل بیت کوین همواره امکان بقای ماینینگ را فراهم می‌کند.
 
او می‌گوید:
 
شبکه بیت کوین توانایی خوددرمانی دارد و در طولانی‌مدت همواره مشوق‌هایی برای ادامه مانینیگ ارائه می‌کند.
 
هرپر هم نظر مشابهی دارد و می‌گوید صنعت استخراج بعد از هاوینگ به یک شوک بزرگ مواجه نخواهد شد؛ چراکه همواره ماینرهایی هستند که برق ارزان‌تری در اختیار دارند و تا زمانی که بیت کوین دارای ارزش باشد، ماینینگ هم وجود خواهد داشت.
 
کولیک تا حدی خوش‌بین‌تر از سایر کارشناسان است و به تأثیر مثبت پروتکل اردینالز (Ordinals) بر افزایش کارمزد پردازش تراکنش‌ها و همین طور جذب توسعه‌دهندگان جدید به این بلاکچین امید دارد. بنابراین، معتقد است استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ همچان فعالیت سودآور و پایدار خواهد بود.
مارپیچ مرگ بیت کوین را فراموش کنید
 
در جریان هاوینگ‌های قبلی بیت کوین نیز بحث‌هایی درباره یه نظریه تحت‌عنوان «مارپیچ مرگ بیت کوین» مطرح می‌شد. مبنای این نظریه کاهش شدید سودآوری ماینینگ و به دنبال آن کاهش هش ریت کلی تحت‌تأثیر خروج ماینرها از شبکه است.
 
از آنجایی که سختی استخراج بیت کوین هر ۲ هفته یک بار بر اساس تغییرات هش ریت کلی شبکه تنظیم می‌شود، برخی این ایده را مطرح می‌کردند که شبکه به‌دلیل طولانی‌شدن زمان بلاک و ناتوانی در پردازش به‌موقع تراکنش‌ها دچار مشکل خواهد شد.
 
آدام بک (Adam Back)، مدیرعامل بلاک استریم (Blockstream) اما، یقین دارد که چنین سناریویی غیرممکن است. این کارشناس رمزنگاری به صحبت‌های مشابه در طول هاوینگ‌های قبلی نیز بیت کوین واکنش نشان داده است.
 
بک می‌گوید:
 
سودآوری ماینینگ برای امسال (۲۰۲۳) بیش از دو برابر شده است. بنابراین اگر این رقم بعد از هاوینگ به نصف کاهش یابد باز هم ماینرها در مقایسه با ژانویه (۲۰۲۳) در موقعیت بهتری هستند.
 
بک معتقد است شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه استخراج بیت کوین محاسبات دقیقی درباره تأثیرات هاوینگ داشته‌اند و این اتفاق در گذشته هم با کاهش هش ریت کلی شبکه و توقف کار برخی ماینرها همراه بوده است.
 
بک توضیح می‌دهد:
 
ماینرهایی شبکه را ترک خواهند کرد که کمترین بهره‌وری را در فعالیت‌های خود داشته باشند. ماینرهایی که تجهیزاتی با بهره‌وری انرژی ۳۵ تا ۴۰ ژول به ازای هر تراهش دارند، به معنی واقعی کلمه از نظر بهره‌وری دو برابر بدتر از بقیه هستند.
 
بک به این نکته هم اشاره کرده است که میزان افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ بیش‌تر از رشد هش ریت در این سال بوده است.
 
بر همین اساس، تصور می‌کند هاوینگ بعدی بیت کوین می‌تواند حتی بدون کاهش هش ریت دنبال شود؛ چراکه به بیان ساده، سود ماینرها را به سطوح اواسط ۲۰۲۳ کاهش می‌دهد.
 
ماینرهایی که وضعیت مالی و مدیریت ذخایر خوبی داشته‌اند، تا امروز به فعالیت خود ادامه داده‌اند و برخی دیگر نیز در انتظار هاوینگ و رشد مرسوم قیمت پس از این رویداد، ظرفیت خود را افزایش داده‌اند.
 
همان طور که کارشناسان در این مطلب اشاره کردند، فعالیت ماینرها در سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی به عملکرد قیمت و بهره‌وری تجهیزات آنها بستگی دارد.
منبع: محمد‌امین علی‌یاری/ارز دیجیتال
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *