RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

سقف انتقال پول و کارمزد آن چقدر است؟

۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۹کد خبر: 358038
ایستانیوز: بانک مرکزی درخصوص خدمات بانکداری الکترونیک در قالب‌های انتقال وجه، خرید و پرداخت قبض و روش‌های انتقال پول و خرید کارتی توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خدمات بانکداری الکترونیک در قالب‌های مختلف در حال ارائه است و هرکدام نیز دارای ابزارهایی هستند. این خدمات طی سال‌های گذشته متنوع‌تر شده و طبق اعلام بانک مرکزی، با نهایت دقت و صحت انجام می‌شود.
 
در این میان با توجه به تغییرات اخیر در نحوه ارائه خدمات، بانک مرکزی سوالات متداول این حوزه و توضیحات آن را برای آگاهی عموم منتشر کرده که بدین شرح است:
 
انتقال وجه به حساب خود در سایر بانک‌ها
انتقال وجه به حساب خود در بانک‌ها چگونه انجام می‌شود؟
انتقال وجه از حساب سپرده یک شخص حقیقی به سایر حساب‌های سپرده آن شخص از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری منوط به آن که هر دو سپرده، انفرادی (و نه مشترک) باشند، بدون سقف مبلغ امکان‌پذیر است.
انتقال وجه داخلی
 
    روش انتقال وجه داخلی چگونه است؟
    در روش انتقال وجه داخلی می‌توانید از حساب خود در یک بانک به حساب فردی دیگر در همان بانک انتقال وجه انجام دهید. در این روش با داشتن شماره حساب مقصد می‌توانید تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید.
    کارمزد انتقال وجه داخلی چقدر است؟
    به ازای هر تراکنش ۳۶۰ ریال.
 
انتقال وجه به حساب دیگران
 
    برای انتقال وجه به حساب دیگران چه روش هایی ممکن است؟
    انتقال وجه داخلی (بین حساب‌های یک بانک)
    کارت به کارت یا شبا (انتقال وجه از طریق شماره کارت بانکی)
    سامانه پل (انتقال وجه از طریق شماره شبا)
    پایا (انتقال وجه از طریق شماره شبا)
    ساتنا (انتقال وجه از طریق شماره شبا)
    روش انتقال وجه از طریق کارت به کارت چگونه است؟
    برای انتقال وجه به صورت کارت به کارت با داشتن شماره کارت بانکی مقصد می‌توان از ابزارهای مختلف استفاده کرد:
    دستگاه خودپرداز (کیوسک) : با مراجعه به تمامی دستگاه‌های خودپرداز و به همراه داشتن کارت بانکی خود و شماره کارت بانکی مقصد انتقال وجه انجام دهید.
    موبایل بانک: با نصب موبایل بانک هر بانکی که در آن حساب داشته باشید و دریافت نام کاربری و رمز عبور از بانک مربوطه می‌توانید تا سقف ۱۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق موبایل‌بانک به CVV۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.
    اینترنت بانک: با مراجعه به اینترنت بانک هر بانکی که در آن حساب داشته باشید و دریافت نام کاربری و رمز عبور از بانک مربوطه می‌توانید تا سقف ۱۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق اینترنت ‌بانک به CVV۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.
    برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت: با نصب برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت می‌توانید تا سقف ۵ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق برنامک‌های موبایلی به CVV۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.
    مراجعه به شعبه: در صورت مراجعه حضوری به شعب بانکی در سراسر کشور و به همراه داشتن مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه یا گواهینامه رانندگی) و کارت بانکی خود می‌توانید تا سقف ۱۵ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید.
 
CVV۲ چیست؟
 
کد CVV۲ یک عدد چهار یا سه رقمی‌است که معمولا پشت و در مواردی روی کارت بانکی ثبت می‌شود و جهت انجام تراکنش‌های اینترنتی از جمله خرید یا پرداخت قبوض مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
    رمز دوم (رمز اینترنتی) چیست و چگونه دریافت می‌شود؟
    رمز دوم (رمز اینترنتی) رمزی است که برای انتقال وجه کارت به کارت و خریدهای اینترنتی در درگاه‌های پرداخت اینترنتی و یا تلفن‌بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
رمز دوم شامل دو نوع ثابت و پویا (رمز یکبار مصرف) است که رمز ثابت به درخواست مشتری و توسط بانک برای کارت بانکی صادر می‌شود و صرفاً در تراکنش های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان قابل استفاده است.
 
رمز دوم پویا که یک نوع رمز یکبار مصرف است جهت ارتقای امنیت حساب دارندگان کارت، برای خریدها و تراکنش‌های بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان الزامی بوده و از طریق برنامه‌های موبایل بانک و یا به صورت پیامکی در هنگام خرید و به درخواست دارنده کارت، از بانک مربوطه قابل دریافت است.
 
لازم به توضیح است که استفاده از رمز پویا برای تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰هزار تومان نیز قابل استفاده بوده و توصیه می‌شود.
 
    میزان انتقال از طریق کارت به کارت چقدر است؟
    بر اساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی، سقف مجاز انتقال وجه از طریق کارت برای هر شخص توسط کلیه ابزارهای غیرحضوری بانکی شامل ATM(دستگاه خودپرداز)، کیوسک، موبایل بانک و اینترنت بانک، مبلغ ۱۰ میلیون تومان روزانه در هر بانک تعیین شده است. شایان ذکر است سقف مبلغ انتقال وجه کارت به کارت حضوری از طریق شعب روزانه ۱۵ میلیون تومان است.
    کارمزد انتقال کارت به کارت چقدر است؟
    در انتقال وجه از طریق کارت به کارت از طریق دستگاه خودپرداز، موبایل بانک، اینترنت بانک، کیوسک و یا مراجعه حضوری، مبلغ کارمزد برای مبالغ تا یک میلیون تومان معادل ۷۲۰ تومان و به ازای هر یک میلیون تومان مازاد، مبلغ ۲۸۰ تومان اضافه می‌شود. به این ترتیب برای انتقال وجه کارت به کارت در سقف ۱۰ میلیون تومان (سایر روش‌ها غیر از مراجعه حضوری) مبلغ ۳۲۴۰ تومان به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.
    روش انتقال از طریق سامانه پل (پرداخت لحظه‌ای) چگونه است؟
    این روش همانند روش کارت به کارت در موبایل بانک، اینترنت بانک و مراجعه به شعبه است با این تفاوت که دیگر نیازی به اطلاعات روی کارت بانکی نیست و انتقال وجه از طریق شماره شبا انجام می‌شود.
    سقف انتقال پول از طریق سامانه پل چقدر است؟
    سقف انتقال وجه با استفاده از این روش در اینترنت بانک و موبایل بانک ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب ۱۵ میلیون تومان است.
    کارمزد انتقال پول از طریق سامانه پل چقدر است؟
    ۰.۰۲ درصد مبلغ دستورپرداخت با کف مبلغ ۵۰۰ تومان
    شبا چیست؟
    “شبا” یا شماره حساب بانکی ایران، به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی و مطابق با استاندارد ۱۳۶۱۶-ISO، تعریف شده و در تمام سامانه های پرداخت بین بانکی منحصرا از شناسه شبا استفاده می‌شود. هر شماره حساب بانکی یک کد “شبا” متناظر دارد.
    مثال IR۰۶ ۲۹۶۰ ۰۰۰۰ ۰۰۱۰ ۰۳۲۴ ۲۰۰۰ ۰۱
    روش انتقال وجه از طریق پایا چگونه است؟
    انتقال وجه از طریق پایا می‌تواند به صورت غیرحضوری و با استفاده از موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک و همچنین به صورت حضوری و مراجعه به شعبه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در روز انجام شود.
    همچنین انتقال وجه پایا تا سقف ۱۵ میلیون تومان به صورت روزانه و با رعایت ضوابط مربوطه، از طریق دستگاه‌های خودپرداز امکانپذیر است.
    انتقال وجه گروهی نیز از طریق پایا قابل انجام است. واریز گروهی به آن دسته از واریزهایی اطلاق می شود که تعداد واریزهای موجود در یک درخواست بیش از ۱۰ واریز باشد.
    سقف انتقال پول از طریق پایا چقدر است؟
    سقف مبلغ انتقال وجه پایا به ازای هر دستور پرداخت تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده و منوط به رعایت این سقف محدودیتی در تعداد دستور پرداخت وجود ندارد.
    کارمزد انتقال پول از طریق پایا چقدر است؟
    دستور پرداخت انفرادی: ۰.۰۱ درصد مبلغ تراکنش با کف ۲۴۰ تومان و سقف ۳۰۰۰ تومان (درصورت انتقال از طریق شعبه مبلغ ۲۰۰۰ تومان به مبلغ کارمزد اضافه خواهد شد)
    دستور پرداخت گروهی (انتقال وجه در یک درخواست برای بیش از ۱۰ واریز) : ۱۲۰۰ تومان هر فایل به اضافه هر واریز ۱۲۰ تومان
    حواله های پایا چه زمان هایی در طول روز تسویه می‌شوند؟
    تسویه مبالغ پایا به شرح زیر است:
    چرخه اول : تا ساعت ۳:۴۵، تسویه و واریز تا ساعت ۷:۳۰
    چرخه دوم : تا ساعت ۰۹:۴۵، تسویه و واریز تا ساعت ۱۰:۳۰
    چرخه سوم : تا ساعت ۱۲:۴۵، تسویه و واریز تا ساعت ۱۳:۳۰
    چرخه چهارم : تا ساعت ۱۸:۴۵، تسویه و واریز تا ساعت ۱۹:۱۵
    بر حسب زمان ثبت دستور پرداخت توسط مشتری، تراکنش موردنظر در چرخه‌های تسویه تعیین‌شده پایا انجام خواهد شد. لازم به ذکر است با توجه به فرآیندهای بانک صادرکننده دستور پرداخت، تراکنش‌های پایا در روزهای عادی حداکثر با یک چرخه تاخیر، تسویه و به حساب مقصد واریز خواهند شد.
    آیا امکان انتقال وجه از طریق عملیات پایا در روزهای تعطیل وجود دارد؟
    بله، یک چرخه پایا در ساعت ۱۲:۴۵ وجود دارد که نهایتا تا ساعت ۱۳:۳۰ تسویه و واریز به مقصد انجام خواهد شد.
ساتنا چیست؟
ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آنی است. ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد.
 
به عبارت دیگر عملکرد ساتنا عبارت است از حواله الکترونیکی پول از یک حساب در یک بانک به حساب دیگر در بانک دیگر.
 
در این روش وجه مورد نظر با فاصله زمانی نیم تا یک ساعت (بسته به فرآیندهای بانک صادرکننده دستور پرداخت) کارسازی و به حساب مقصد منتقل خواهد شد. شایان ذکر است تعهد واریز وجوه به حساب مقصد از سمت بانک مبدا، پایان ساعت کاری روز جاری است.
 
    روش انتقال پول از طریق ساتنا چگونه است؟
    انتقال وجه از طریق ساتنا می‌تواند به صورت غیرحضوری و با استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک و همچنین به صورت حضوری و مراجعه به شعبه انجام شود.
    سقف انتقال پول از طریق ساتنا چقدر است؟
    حداقل مبلغ تعیین‌شده برای تراکنش‌های ساتنا در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان و حداکثر مبلغ تعیین‌شده در انتقال وجه غیرحضوری معادل ۱۰۰ میلیون تومان است. در صورت مراجعه حضوری به شعب، انجام تراکنش ساتنا تا سقف مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان روزانه و در صورت ارائه مدارک و مستندات مثبته، بدون سقف مبلغ امکان‌پذیر است.
    کارمزد انتقال پول از طریق ساتنا چقدر است؟
    ۰.۰۲ درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۸ هزار تومان (درصورت انتقال از طریق شعبه مبلغ ۲ هزار تومان به مبلغ کارمزد اضافه خواهد شد)
 
حواله های ساتنا چه زمان هایی در طول روز تسویه می‌شوند؟
 
تسویه حواله های ساتنا در شبکه بانکی به صورت آنی انجام می‌شود، مشروط بر اینکه بانک مبدا دارای وجوه کافی در حساب جاری خود نزد بانک مرکزی بوده و به طور آنی دستور پرداخت را در سامانه مرتبط صادر کند.
 
لازم به توضیح است چنانچه بانک مقصد به هر دلیلی از جمله مسدودی حساب نتواند وجه ساتنا را پس از دریافت، به صورت فوری به حساب مشتری واریز کند باید مبلغ را برگشت داده و در نتیجه مبلغ حواله در همان روز به حساب مبدا بازخواهد گشت.
 
    آیا عملیات ساتنا در روزهای تعطیل انجام می‌شود؟
    خیر، انتقال وجه ساتنا در روزهای تعطیل انجام نمی‌شود. شایان ذکر است سامانه ساتنا تنها در ساعات اداری فعالیت بانک‌ها فعال است.
    آیا امکان انتقال وجه پایا و ساتنا از طریق خودپرداز وجود دارد؟
    خدمت انتقال وجه ساتنا در حال حاضر تنها توسط خودپرداز برخی از بانک‌ها امکان پذیر است.
برای خرید اینترنتی به چه اطلاعاتی نیاز است؟
 
شماره ۱۶ رقمی‌کارت – کد CVV۲ – تاریخ انقضاء کارت – رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت (برای تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان)
 
    سقف خرید کارتی روزانه چقدر است؟
    حداکثر مبلغ تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان روزانه در کل شبکه بانکی است.
    کارمزد خرید کارتی چقدر است؟
    کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر ریال است.
    کارمزد خرید کارتی که فروشگاه‌ها یا دارندگان دستگاه‌های کارتخوان باید پرداخت کنند به چه میزان است؟
    فروشگاه‌ها یا دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به ازای هر تراکنش خرید کمتر از ۶۰۰ هزار تومان معادل ۱۲۰ تومان و برای تراکنش‌های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر تراکنش، ۲ در ۱۰ هزار مبلغ آن را به عنوان کارمزد پرداخت می کنند که سقف این مبلغ نیز ۴۰۰۰ تومان است.
    با توجه به اجرای مرحله‌ای طرح، در حال حاضر برخی اصناف از پرداخت کارمزد معاف هستند.
    پرداخت قبض
    پرداخت قبض از چه طریقی امکان‌پذیر است؟
    برای پرداخت قبض می‌توان از دستگاه خودپرداز، موبایل بانک و اینترنت بانک بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و مراجعه به شعب بانکی استفاده کرد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *