RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

قیمت دلار تا پایان سال چند؟

۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۸/۲۳کد خبر: 357296
ایستانیوز:کارشناسان اقتصاد ایران معتقدند قیمت دلار و سکه تا پایان سال سقف جدیدی را تجربه نخواهد کرد و قیمت دلار توسط بازارساز با نقش‌آفرینی درهم، در کانال فعلی مهار شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نوسان در بازارهای مالی همیشه یکی از دغدغه‌های مردم در زمینه تاثیر منفی بر زندگی آنها بوده است؛ تغییر در قیمت دلار، طلا و سکه هم به دلیل همین اثرگذاری بر زندگی افراد، همیشه مورد توجه آنها بوده است.
 
بازار دلار و سکه طی روزهای گذشته نوسان کمی به خود دیده‌اند که دلیل این موضوع نیز به آرامش موجود در بازارهای مالی بازمی گردد. دلالان و سوداگران در همه زمان ها در پی ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه بوده اند تا از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنند.
 نوسان قیمت دلار کوتاه تر شده است
 
در سمت رسمی بازار ارز، قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نوسان خاصی را ثبت نکرده و در سطح ۴۱ هزار و ۳۹۴ تومان تا ۴۱ هزار و ۴۴ تومان نوسان کرده است.
 
در بازار غیررسمی ارز نیز، معامله‌گران می‌گویند حمایت‌ و مقاومت‌ها به هم نزدیک شدند و این نتیجه رنج زدن بازار در یک ناحیه خاص است، در واقع از نگاه آن‌ها بازار در این نواحی دچار فشردگی زیادی شدهاست. برخی معتقدند که اسکناس آمریکای در بازار این هفته تا نیمه کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی خواهد کرد.
 
در روزهای ابتدایی هفته جاری، ارز با سیگنال درهم به کانال ۵۱ هزار تومان برگشت و کاهش آن متوقف شد. به نظر می‌رسد وابستگی دلار به اخبار جنگ کم شده و دیگر فشار دلار با اهرم اخبار جنگ بالا و پایین نمی‌شود. به عبارت دیگر، اسکناس آمریکایی حدود یک هفته است که روی یک خط راست معامله می‌شود و نوسان خاصی را تجربه نکرده است.
 
نوسانات قیمت دلار از ابتدای سال جاری تاکنون موجب ایجاد ترازی مهم و تعیین‌کننده در حدود ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۵۰ هزار تومان برای نرخ شده بود. اما در یک ماه گذشته و با توجه به افزایش تنش در منطقه، کانال نرخ ارز تغییر کرده و به ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۲ هزار تومان رسیده است. کارشناسان معتقدند این این ناحیه مرز تعیین‌کننده صعود و نزول بازار خواهد بود.
 
به عقیده معامله‌گران بازار، فعلا دست فروشنده‌ است و هرچقدر به آخر ماه نزدیک بشویم به خاطر کمبود نقدینگی در بازار، وضعیت بلوکه بیشتر خواهد شد.
 از ابتدای سال تا دهه دوم آبان چقدر ارز تخصیص داده شد؟
 
محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز در ۸ ماه ابتدایی سال گفت: از مجموع ۴۲ میلیارد دلار ارز تأمین‌شده از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه، سهم وزارت صمت ۲۶.۶ میلیارد دلار، سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۰.۴ میلیارد دلار و سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.
 
وی با اشاره به رشد ۳ درصدی ارز تأمین‌شده برای واردات طی هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ادامه داد: در هشت‌ماهه سال گذشته کل ارز تأمین‌شده به ۴۰ میلیارد دلار رسید که این میزان در سال جاری با رشدی معادل ۳ درصد به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است.
 
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به پرتفوی ارزی تأمین‌شده در این مدت افزود: در حوزه ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی، حدوداً ۱۲ میلیارد دلار، در نیما ۲۰ میلیارد دلار و در حوزه ارز اشخاص حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز تأمین شده است، لذا می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که ترکیب مذکور،‌ متوازن است و نیمی از ارز تأمین‌شده ناشی از ارز نیما و نیمی دیگر ارز ترجیحی و ناشی از ارز حاصل صادرات غیرنفتی است.
 سکه بازان محتاط‌تر شدند
 
ربع سکه در هفته گذشته با کاهش بیش از سه درصدی سقوط کرد و طلای آب شده با کاهش ۱.۷ درصدی کمتر از همه در بازار طلا فروریخت. در بازار داخلی ایران قیمت هر گرم طلا در داخل ایران با ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به‌ هفته گذشته تقریباً افت کرده است.
 
سکه امامی همچنان در داخل یک مثلث گرفتار است و حمایت ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را پشت سر دارد، محدوده ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز مقاومت مهم سکه امامی است که در صورتی که تثبیت بالای آن صورت نگیرد نیز نمی‌توان به رشد سکه در کوتاه مدت امید داشت.
 
حباب سکه همچنان در کانال ۱۷ تا ۱۹ درصدی نوسان می‌کند که با سقف آن فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد که هیجان در بازار سکه غالب نشده و معامله‌گران محتاطانه معامله می کنند.
دلیل افت قیمت سکه
 
بررسی هسته مرکزی بازار سکه در روزهای گذشته حکایت از آن دارد که سکه امامی در بازه ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان نوسان کرده‌ است. فعالان بازار دو دلیل  برای کاهش قیمت سکه مطرح می‌کنند. به عقیده آنها عقب‌نشینی همزمان انس جهانی طلا و دلار کار را برای سکه بازان سخت‌تر کرده است.
 انس جهانی نزولی شد
 
روز جمعه قیمت طلای جهانی دوباره ریزش قابل توجهی را تجربه کرد و از سطح ۱۹۵۷ دلار تا مرز ۱۹۳۳ دلار  پایین آمد. روز دوشنبه نیز قیمت جهانی بدون نوسان خاصی در همین محدوده نوسان کرد تا نشان دهد قیمت فلز زرد با توجه به ثبات در نرخ بهره آمریکا و اروپا کاهشی خواهد شد.
 
تحلیل‌گران معتقدند قیمت طلا طی این هفته با کاهش همراه خواهد شد و علت آن ادامه سیاست مالی سختگیرانه بانک مرکزی آمریکا و گسترش نیافتن درگیری‌ها در جنگ خاورمیانه است.
 
این درحالی است که هفته‌های گذشته قیمت اونس طلا در واکنش به اخبار جنگ حماس و اسرائیل تا بالای مرز ۲ هزار دلار پیشروی کرده بود. به عبارت دیگر، قیمت دلار در چند روز گذشته بیش از ۷۰ دلار ارزان شده است.
 عامل تردید در بازار تهران
 
قیمت دلار هرات که در میانه‌های هفته گذشته کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داده بود در انتهای هفته با افزایش دوباره وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد. بازار ارز هرات در این هفته بارها برای شکستن مرز حمایت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان تلاش کرد، اما این اتفاق نیفتاد و در این مرز حمایت شد.
 
به عقیده تحلیلگران فنی قیمت دلار هرات بین حمیات ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داده است و از هر طرف که خارج شود می‌تواند روند جدید تشکیل دهد. همین مسئله باعث شده است تا نوسان در بازار هرات، تردید در معامله گران در بازار تهران را گسترش دهد. نکته بازار ارز این است که در بازار هرات برخی مدعی بودند که بزرگ هرات نخریده است.
 حباب درهم منفی شد
 
در بازار درهم نیز قیمت بین دو عدد ۱۳ هزار  و ۸۵۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان گیر افتاده است. اگر قیمت درهم حمایت مهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست ندهد، قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومان تثبیت می‌دهد.
 
از سوی دیگر نرخ حواله درهم با رشد ۴۰ تومانی نسبت به روزهای قبل به ۱۴ هزار و ۵۰ تومان رسیده است. نرخ برابری درهم به دلار هم در حول‌وحوش ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شد که نسبت به قیمت نقدی ۵۰۰ تومان بالاتر بود. در واقع حباب درهم منفی شده است. حباب منفی به این معناست که قیمت بازار از ارزش ذاتی کمتر است و این امر می‌تواند به‌ تدریج سطح تقاضا را افزایشی کند.
 دخالت بازارساز از طریق درهم در بازار
 
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران درباره روند بازار ارز گفت: با نزدیک شدن به انتهای سال میلادی تقاضای دلار بالا می‌رود و هر ساله این موضوع‌ را داشتیم.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باتوجه به اینکه تراز تجاری امسال منفی‌تر از سنوات گذشته‌ است، نوسان هم بیشتر داریم. البته بازار کاملا در دست‌های بازارساز است و هفته قبل کل بازار انتظار کاهش داشتند، ولی بازارساز نخواست. قیمت دلار در بالا رفتن هم به همین شکل است.
 
وی افزود: در سال جاری دلار سقف جدیدی تجربه نخواهد کرد و اسکناس آمریکایی تا پایان سال در دستان بازارساز محبوس خواهد بود.
 
رحیمی در خصوص کاهش قیمت در روزهای دوشنبه تاکید کرد: بازارساز روزهای دوشنبه‌ در بازار نقش‌آفرینی می‌کند، این نقش آفرینی هم از طریق درهم انجام می‌شود.
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *