RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

دردسر انقباض اقتصاد آلمان برای منطقه یورو

زنگ خطر رکود برای اتحادیه اروپا به صدا درآمد

۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۸/۱۰کد خبر: 357128
ایستانیوز:باوجوداینکه داده‌های تورمی جدید آلمان، چشم‌اندازی امیدوارکننده از مهار تورم در این کشور ارائه می‌کند؛ همزمان داده‌های ضعیف تولید در آلمان، خطر رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و کل منطقه یورو را افزایش داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،باوجوداینکه داده‌های تورمی جدید آلمان، چشم‌اندازی امیدوارکننده از مهار تورم در این کشور ارائه می‌کند؛ همزمان داده‌های ضعیف تولید در آلمان، خطر رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و کل منطقه یورو را افزایش داده است.
 
اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرد تورم در این کشور در ماه اکتبر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته و به پایین‌ترین سطح خود از اوت ۲۰۲۱ رسیده است؛ خبری که نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه تورم اصلی در منطقه یورو است.
 
براساس گزارش اداره فدرال آمار آلمان، تورم اصلی، بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی، در ماه اکتبر از ۴٫۶ درصد در ماه قبل به ۴٫۳ درصد کاهش‌یافته است؛ اما هم‌زمان این اداره گزارش کرده است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ۳ ماهه سوم سال کوچک‌تر شده است و بر اقتصاد منطقه یورو اثر گذاشته است.
 
داده‌های رسمی این اداره نشان می‌دهد که تولید در آلمان در ۳ ماهه سوم اندکی کاهش‌یافته و خطر رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را افزایش داده است.
 
براساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی در دوره جولای تا سپتامبر در مقایسه با ۳ ماهه قبل که ۰٫۱ درصد رشد داشت، ۰٫۱ درصد کاهش‌ یافته است. کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده عامل اصلی کاهش تولید داخلی آلمان بوده است.
 
به گفته اداره آمار آلمان، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات سهم  مثبتی در تولید ناخالص داخلی داشته است.
 
بااین‌همه حضور آلمان و رکود در بخش تولید این کشور بر داده‌های کل منطقه‌ یورو اثر منفی گذاشته است. کلاوس ویستسن، اقتصاددان ارشد منطقه یورو گفت که اقتصاد آلمان بار دیگر در آستانه یک رکود فنی قرارگرفته است. رکود فنی به معنی دو فصل متوالی کاهش تولید است.
 
اقتصاد آلمان تقریباً یک سال است که با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند. براساس داده‌های بازنگری شده اداره آمار فدرال، تولید ناخالص داخلی در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد و پس‌ازآن در ۳ ماهه اول سال جاری هم دچار رکود شد.
 
اقتصاددانان باوردارند که بعید است این وضعیت به‌زودی بهبود یابد، زیرا بخش تولید این کشور با تقاضای ضعیف چین، هزینه‌های بالای انرژی و افزایش دردناک نرخ بهره دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
طبق داده‌های نظرسنجی ماه اکتبر که هفته گذشته منتشر شد، شرکت‌های بخش تولید به دلیل کاهش میزان سفارش و منفی شدن اعتماد، با سریع‌ترین نرخ در ۳ سال اخیر مشاغل خود را ازدست‌داده‌اند. به گفته ویستسن اقتصاد آلمان به‌شدت در گل‌ولای گیرکرده است، ریسک‌ها برای شروع سال ۲۰۲۴ به سمت نزول متمایل شده‌اند.
 
رکود یا کسادی؟
 
اگرچه اقتصاد آلمان به‌شدت آسیب‌دیده است؛ اما فعالیت‌های تجاری در بقیه منطقه یورو هم کم‌رنگ بوده و اقتصاددانان باور دارند دوره‌ای از کسادی یا رکود خفیف در این منطقه در حال شکل گرفتن است.
 
اخیر یک نظرسنجی از شرکت‌های بخش تولید و خدمات منطقه یورو حاکی از کاهش شدید تولید در ماه اکتبر بوده است. چشم‌انداز تقاضا برای کالاها و خدمات در این منطقه هم بدتر شده است.
 
هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا در پی کاهش شدید تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر و مشاهده شواهد بیشتر از ضعف اقتصادی، نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت و طلسم ۱۰ دور افزایش متوالی نرخ بهره را شکست.
 
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که ریسک‌های رشد همچنان به سمت پایین متمایل هستند و جنگ اسرائیل و حماس به معنای وجود چشم‌اندازی «کمتر قابل پیش‌بینی» برای قیمت انرژی است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *