RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

شرط تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی اقتصاد ایران

نجفی عرب
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۷/۲۵کد خبر: 355867
ایستانیوز: درسال ۱۳۹۰ میزان استهلاک سرمایه در کشور ۱۸۰ همت بوده است و این در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۷ همت رسیده و در واقع نرخ استهلاک سرمایه با تشکیل سرمایه برابر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هفتیمن جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره دهم صبح امروز با حضور اعضا هیات نمایندگان برگزار شد. در ابتدای جلسه رئیس اتاق تهران محمود نجفی عرب درباره تدوین برنامه هفتم توسعه نکاتی را بیان کرد. او گفت:« برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی در حال جمع بندی است؛ یکی از بحث های اساسی برنامه موضوع رسیدن به میانگین رشد 8 درصدی در کشور است. رسیدن به این هدف طبیعتا ابزارهای لازم را طلب می کند آن هم درحالی که در سه برنامه چهارم، پنجم و ششم میانگین رشد اقتصادی کشور 1.8 درصد بوده است. بنابراین تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی الزامات اساسی را طلب می کند از جمله رشد تشکیل سرمایه و رشد بهره وری. تشکیل سرمایه یکی از مهمترین ابزارهای رسیدن به عدد رشد اقتصادی در نظر گرفته شده در برنامه است و سهم بخش خصوصی را در میزان رشد سالانه تشکیل سرمایه در برنامه 6 درصد محاسبه کرده اند.»
 
او سپس به جلسات منظمی که هر دوهفته یکبار در اتاق تهران با حضور برترین اقتصاددانان کشور همچون دکتر نیلی، عزیزی، عبده تبریزی، کمیجانی و...برگزار می شود، اشاره کرد و گفت:« در این جلسات موضوعات مختلفی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و ما از اعضا هیات نمایندگان و روسای کمیسیون ها دعوت می کنیم در این جلسات کارشناسی حضور داشته باشند. در این جلسات جداولی را براساس آمارهای بانک مرکزی درباره میزان سرمایه گذاری در 12 سال گذشته (1390 تا 1401) تهیه کرده ایم (به قیمت ثابت سال 1395) که نشان دهنده اطلاعات بسیار مهمی است. طبیعتا اگر در کشور افزایش سرمایه رخ ندهد ما مشکل اشتغال را نمی توانیم حل کنیم، میزان جی دی پی کشور را نمی توانیم رشد دهیم و شاخص های دیگر اقتصادی هم بهبود پیدا نخواهد کرد.»
 
او در ادامه گفت:« طبق بررسی های صورت گرفته و جداول تدوین شده در سال 1390 میزان تشکیل سرمایه 523 همت (هزار میلیارد تومان) به نرخ ثابت سال 1395 بوده است و این عدد در سال 1401 به 275 همت رسیده است، یعنی در طول 12 سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است. همچنین مقایسه جدول تشکیل سرمایه و استهلاک سرمایه (که هر دو به نرخ دفتری است) بیانگر نکات بسیار مهم دیگری است. درسال 1390 میزان استهلاک سرمایه در کشور 180 همت بوده است و این در سال 1400 به 257 همت رسیده و در واقع نرخ استهلاک سرمایه با تشکیل سرمایه برابر شده است. لازم به ذکر است که منابع داده های استفاده شده در این جداول هم همگی از بانک مرکزی است.»
 
رئیس اتاق تهران درادامه با اشاره به اینکه این شرایط وضعیت بسیار بدی را نشان می دهد، گفت:« ما نتوانسته ایم میزان استهلاک سرمایه را در سال 1401 به دست بیاوردیم ولی آن عدد هم بهتراز چیزی که بیان شد، نخواهد بود. در حال حاضر در برخی از صنایع مانند صنعت سلامت و دارو حتی شاهدیم که میزان نرخ استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه متاسفانه پیشی گرفته است و این را در صنعتی می بینیم که باید دائم داینامیک باشد و به روز حرکت کند.»
 
محمود نجفی عرب سپس به موجودی سرمایه هم اشاره کرد و گفت:« موجودی سرمایه (اعداد دفتری است) در سال 1400 حدود 5278 همت بوده است. همچنین طبق بررسی های صورت گرفته و جداول تهیه شده؛ میزان سرمایه گذاری در بخش ساختمان و ماشین آلات بیشترین حجم سرمایه گذاری را در کشور به خود اختصاص می دهند ولی نکته مهم این است که میزان تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات 56 درصد نسبت به سال پایه که 1390 است کاهش پیدا کرده و در بخش ساختمان هم 41 درصد افت داشته است و همه این ها نشان می دهد که وضعیت اصلا خوب نیست.»   
 
جدول تهیه شده دیگری که رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت هایش به آن اشاره کرد، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بود. او گفت:« از سال 1390 تا 1401 ( پایان 2022 میلادی) با کاهش شدید میزان جذب سرمایه گذاری خارجی رو به رو بوده ایم و به جز سال 1396 که به خاطر برجام این عدد به 5 میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. در واقع برجام که اتفاق افتاد در مقطعی کوتاه تحول عظیمی شکل گرفت ولی طبیعتا چون دوام پیدا نکرد، طبیعتا شاهد افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی هم نبودیم. جدول تهیه شده از میزان جذب سرمایه گذاری خارجی نشان می دهد ما در طول 12 سال ماکسیسموم در یک سال توانسته ایم 5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که این عدد در سال 1401 به 1.5 میلیارد دلار رسیده است که یعنی هیچی. اگر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی کشور را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم متوجه می شیم که ما چقدر شرایط بدی را تجربه می کنیم. این کشورها عدد 110، 100 و 70 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته اند در حالی که میزان جذب سرمایه گذاری ما در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار بوده است و این شرایط انصافا زیبا نیست و بسیار دردآور است.»
 
رئیس اتاق تهران گفت:« البته اگر نقد می کنیم باید به دنبال ارائه راه حل هم باشیم زیرا کشور، کشور خودمان هست و باید به فکر خروج از بحران ها باشیم. دوستان، ما همه در یک کشتی نشسته ایم؛ بچه های همه ما باید کار و زندگی داشته باشند و سفره هایشان باید از طعام خالی نشود. من از شما دعوت می کنم که در جلسات کارشناسی که با حضور اقتصاددانان برگزار می شود، شرکت کنید تا با مشورت هم به این سوال پاسخ دهیم که چه باید بکنیم و چگونه می توانیم به راهکارهای عملی برسیم.»
 
رئیس اتاق تهران درادامه گفت:« اگر می خواهیم به رشد 8 درصدی برسیم باید سالانه حدود 70 تا 80 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند ما به رشد 8 درصدی نخواهیم رسید. من شنیدم که بانک مرکزی برای رسیدن به رشد 8 درصدی عدد جذب سرمایه گذاری خارجی را 200 میلیارد دلار سالانه درنظر گرفته است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی این عدد را بین 70 تا 80 میلیارد دلار پیش بینی کرده و وزارت اقتصاد هم 100 میلیارد دلار در نظر گرفته است.»
 
او با بیان اینکه پیشرفت و توسعه کشور مهم ترین هدف ماست، گفت:« بخش خصوصی تهران حدود 30 درصد جی دی پی کشور را در اختیار دارد و صنایع مختلف در تهران شکل گرفته اند و کار می کنند و من فکر می کنم برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی در کشور، ما باید تدبیر کنیم و پیشنهادهای عملی در جهت بایدها و نبایدهایش داشته باشیم. اگرچه که باتوجه به ناترازی انرژی مانند گاز، برق و آب شرایط بسیار سخت خواهد بود اما ما در اتاق تهران آماده هستیم که کمک کنیم تا نقشه راه برای نزدیک شدن به هدفگذاری 8 درصدی تدوین و تهیه شود.»

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:رشد اقتصادی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *