RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

زمان خرید طلا این نکات مهم را فراموش نکنید

۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۷/۱کد خبر: 355408
ایستانیوز:همیشه در زمان خرید طلا توصیه‌های فراوانی می‌شنویم. برخی سودجویان و کلاهبرداران با توجه به نا آگاهی افراد و همچنین جذابیت همیشگی فلز طلا، روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری دارند که اگر کمی بی‌احتیاطی کنید فلز بی‌ارزشی نصیب‌تان می‌شود که ذره‌ای طلا در آن به کار نرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شناسایی طلا از غیر طلا می‌تواند به وسیله چند روش مختلف انجام شود.طلا یک فلز غیرمغناطیس است. می‌توانید یک آیمنت (مگنت) قوی را در نزدیکی طلا و غیر طلا قرار دهید.
 
اگر طلا جذب نشود و حرکتی نشان ندهد، احتمالا طلا است. اما اگر آیمنت جذب شود یا حرکتی نشان دهد، ممکن است ماده غیر طلا باشد.
آزمون های مختلف در خصوص تشخیص طلا از غیر طلا
 
برخی آزمایش‌های اسیدی نیز در تشخیص طلا از غیر طلا وجود دارد. این روش بر اساس واکنش طلا با اسیدها است. طلا مقاوم در برابر بسیاری از اسیدها است، اما مواد غیرطلا اغلب به سرعت توسط اسیدها تحلیل می‌شوند.
 
می‌توانید یک قطره از اسید نیتریک ضعیف را روی نمونه قرار دهید. اگر نمونه بدون تغییر باقی بماند، احتمالا طلا است. اما اگر تغییر رنگ، حفره‌ای شکل، یا حل شدن نمونه را مشاهده کنید، ممکن است غیر طلا باشد.
 
همچنین طلا دارای جرم و وزن مشخصی است. می‌توانید وزن نمونه را با استفاده از یک ترازو دقیق اندازه‌گیری کنید.
 
اگر وزن نمونه با مقادیر مشخص شده برای طلا مطابقت داشته باشد، احتمالاً طلا است. اما اگر وزن نمونه کمتر یا بیشتر از حد معمول طلا باشد، ممکن است غیر طلا باشد.
 
آزمون جوهر هم یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا است. این روش بر اساس واکنش طلا با جوهر است. می‌توانید یک خط ریز از جوهر بر روی سطح نمونه بکشید.
 
اگر خط جوهر پس از خشک شدن بدون تغییر رنگ باقی بماند، ممکن است طلا باشد. اما اگر خط جوهر تغییر رنگ کند یا پاک شود، ممکن است غیر طلا باشد.
 
روش‌هایی مانند آزمایش استفنسن و آزمایش اسمیتسون نیز برای تشخیص طلا به کار می‌روند. این آزمایش‌ها بر اساس تغییر رنگ نمونه در حضور مواد شیمیایی خاص انجام می‌شوند.
 
همچنین در آزمایش کلرید آمونیوم نمونه طلا با کلرید آمونیوم و آب مخلوط می‌شود. اگر نمونه تغییر رنگ به سفید یا خاکستری کند، احتمالاً غیر طلا است.
کدهای هک شده روی طلا نشانه چیست؟
 
علامت‌های کوتاه بر روی طلا می‌توانند شامل شهر ساخت و شماره واحد تولیدی باشند. به عنوان مثال، طلا تولید شده در شهر تهران با استفاده از حرف «T» مشخص می‌شود و شماره واحد تولیدی نیز با عدد ۴۸۸ نشان داده می‌شود.
 
حرف T روی طلای ایرانی نشانه ساخت طلا در تهران است.حرف E روی طلای ایرانی به معنای ساخت طلا در شهر اصفهان است.حرف M روی طلای ایرانی یعنی در مشهد ساخته شده است.
 
حرف انگلیسی K در کنار اعداد در واقع سرنام کلمه‌ی karat است. هر چه عدد عیار بزرگ‌تر باشد، یعنی طلا خالص‌تر است؛ بنابراین، بالا بودن عیار طلا به معنای بالا بودن قیمت آن است.
 
در کشوری همانند آمریکا، بیشتر طلاها ۱۴ عیار هستند. اما طلای رایج در ایران طلای ۱۸ عیار است. طلای ۱۸ عیار با عدد ۷۵۰ هم نشان داده می‌شود. ۷۵۰ یعنی ۱۸ عیار و در کشورمان ایران، عیار زیر ۷۵۰ غیر قانونی به‌شمار می‌آید.
 
در برخی مواقع، عدد دیگری هم در کنار عیار یا خلوص طلا درج می شود که اطلاعات بیشتری در مورد طریقه ساخت طلا به مشتری می‌دهد.
 
به‌طور مثال، حروف اختصاری GP یا HGP نشان‌دهنده این است که محصول موردنظر از جنس طلا نیست و فقط «روکش طلا» دارد. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است.
 
کلام پایانی
 
باید توجه داشت که این روش‌ها تنها روش‌های ساده و تخمینی هستند و برای اطمینان کامل از اصالت طلا، بهتر است به کارشناسان و متخصصان معتبری که در زمینه شناسایی مواد استفاده می‌کنند.
 
شناسایی طلا از غیر طلا به کمک روش‌های آزمایشگاهی و تخصصی انجام می‌شود.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *