RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

توقف نسبی معاملات تا اطلاع ثانوی

۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۶/۲۱کد خبر: 355266
ایستانیوز: بورس تهران روز دوشنبه با تغییرات ترازی اندک شاخص‌های اصلی و کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. معاملات سهامی روز دوشنبه نشان دهنده توقف نسبی معاملات نماد‌های شاخص‌ساز بازار تا روشن شدن تکلیف شرایط توافقات سیاسی و روند پیش‌رو قیمت دلار در بازار آزاد دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افت تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با رشد تراز شاخص‌ها همراه بود اما در کمتر از نیم ساعت روند ریزشی شاخص ها آغاز شد که این روند برای شاخص کل بورس تهران سه برابر سنگین‌تر از روند صعودی نیم ساعت آغاز معاملات بود. شاخص کل در نیمه دوم معاملات نیز فراز و نشیب مشابهی را تجربه کرد اما در نهایت با ترازی کمتر از تراز ابتدای معاملات روز بسته شد. شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز روندی مشابه داشت؛ با این تفاوت که ریزش‌های بسیار سبک‌تری را تجربه کرد و در نهایت با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد.
 
روز دوشنبه، بر خلاف روند یکشنبه شاخص‌ها، به جز شاخص بازار اول فرابورس، سایر شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز تماماً سبزپوش بودند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 16 صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم 43 صدم درصدی داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با 18 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن با 46 صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.
 
در بین شاخص صنایع نیز صنعتخودرو و ساخت قطعات با 35.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 16 میلیارد تومان و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات با 14.3 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فرآورده‌های نفتی با 39.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 33.7 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 33.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.
دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام سطح 4 همتی را نیز از دست داد و در تراز 3 هزار و 836 میلیارد تومانی متوقف شد. این سطح ارزش معاملات خرد روزانه، در سطح بالاتر از یک میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل یا از عدم شفافیت چشم انداز بازار نشأت می‌گیرد و یا بیانگر سطح بالای قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن است.
 
جریان پول حقیقی روز شنبه در سهام، با افزایش 8 برابری شدت خروج پول حقیقی روز سه‌شنبه هفته قبل همراه بود. بازار سهام، روز سه‌شنبه 118 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی را از دست داد و 282 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد. در معاملات روز شنبه روند خروج جریان پول حقیقی شدت یافت و برآیند جریان پول حقیقی در سهام به منفی 946 میلیارد تومان رسید و از سوی دیگر نیز 56 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شد. روز یکشنبه نیز با کاهش معاملات سهامی، خروج پول حقیقی به 406 میلیارد تومان کاهش یافت و 170 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شد. دیروز رکود معاملاتی بر روند جریان پ.ل حقیقی نیز غلبه کرد و تنها 83 میلیارد تومان از مالکیت سهامی کدهای حقیقی کاسته شد و شاهد ورود 182 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم.
 
روز شنبه، بازار سهام تغییر جهت داشت و ارزش صف‌های خرید سهام روز شنبه به نسبت روز انتهای هفته قبل کاهش 62 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 56 درصد رشد کرده بود. یکشنبه نیز ارزش صف‌های خرید با 63 درصد افزایش به 134 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش با 13 درصد کاهش به نسبت 448 میلیارد تومان روز شنبه، تا 388 میلیارد تومان ریزش داشت. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 48 درصد رشد کرد و به 198 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 61 درصد ریزش تا سطح 151 میلیارد تومانی افت داشت.
 
روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 21.2 میلیون تومان روز یکشنبه تا 22.3 میلیون تومان رشد داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از 23.4 میلیون تومان به 21.3 میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از دو روز ابتدایی هفته که شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشنده سنگینی می‌کرد؛ بار دیگر قدرت خریداران حقیقی بیشتر شده است.
با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه در تداوم کف‌سازی معاملات دیروز و نیمه دوم معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار‌دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا، ضعف شاخص‌های سهامی برای صعود با رشد 10 پله‌ای متداوم اخیر ، جذابیت بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد با رشد قیمت روز‌های اخیر، نشست پیش‌رو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی بهین خودرو از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند. بحث عرضه خودرو در بورس کالا که همچنان در حال تعلیق است اما در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بررسی مسئله قیمت‌گذاری در ایران به آن اشاره شده نیز می‌تواند بر روند صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران تأثیر داشته باشد همانطور که روند جریان پول حقیقی دیروز در این صنعت تغییر کرد.
 
با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام  اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *