RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

طلب بانک‌ها از شرکت‌های دولتی ۲ برابر شد

۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۶/۲۰کد خبر: 355254
ایستانیوز:با وجود تاکید مکرر مسئولان دولت سیزدهم مبنی بر قرض نگرفتن دولت از شبکه بانکی، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی این ادعا را رد می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بخش مهمی از گزارش اخیر بانک مرکزی از متغیرهای عمده پولی و اعتباری در فروردین ماه سال جاری، مربوط بدهی دولت به شبکه بانکی و همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است.
 
بررسی این گزارش حاکی از آن است که حجم این بدهی‌ها و همچنین نرخ رشد آنها در مقایسه با سال گذشته افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. با این وجود، مسئولان دولت و رسانه‌های وابسته بارها تاکید کرده‌اند که دولت سیزدهم استقراضی از بانک مرکزی نداشته است.
 
از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آنند که افزایش قابل توجه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، با تاثیر ۳۴.۷ درصدی یکی از متهمان اصلی رکوردشکنی رشد پایه پولی در فروردین ماه به شمار می‌رود.
جهش بدهی دولت به بانک‌ها در فروردین ماه
 
بر اساس داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده، بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در فروردین ماه سال جاری ۰.۱ درصد کاهش یافته و به رقم هزار و ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. با این وجود، آمارها حاکی از آنند که این میزان در فروردین ماه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش یافته بود.
از سوی دیگر، نرخ رشد نقطه به نقطه بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، در حالی در فروردین ماه امسال به ۶۴.۳ درصد رسیده که این رقم در سال گذشته تنها ۸.۵ درصد بوده است.
بدهی شرکت‌های دولتی ۲ برابر شد
 
بخش دولتی به ۲ دسته دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی تقسیم می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهند که رشد بدهی به بانک‌ها در شرکت‌های دولتی شدیدتر بوده است.
 
چراکه رشد نقطه به نقطه بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۳۸.۱ درصد بوده و در فروردین ماه امسال به ۹۸.۴ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، این میزان از فروردین سال گذشته تا پایان فروردین امسال تقریبا دو برابر شده است. به علاوه، بدهی دولت به شبکه بانکی نیز در این مدت از ۵.۹ درصد به ۶۰.۴ درصد جهش کرده است.
 
از سوی دیگر، با وجود اینکه در طول فروردین ماه سال ۱۴۰۱ میزان بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها ۳.۸ درصد کاهش یافته بود، این رقم در سال جاری ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد.
دولت به بانک مرکزی بدهکارتر شد
 
قسمت دیگری از گزارش منتشر شده، بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی را بررسی کرده است. بر اساس داده‌های این گزارش، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در پایان فروردین ماه به ۲۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در طول این ماه ۲.۳ درصد رشد کرده و نرخ رشد نقطه به نقطه آن نیز معادل ۵۸.۵ درصد است؛ در صورتی که در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهانه این بدهی، معادل منفی ۱.۸ درصد و نرخ رشد نقطه به نقطه آن برابر با ۳.۲ درصد بوده است.
 
مقایسه وضعیت بدهی دولت به بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که نرخ رشد ماهانه و نقطه به نقطه این رقم در فروردین ماه سال گذشته در مقایسه با فروردین ماه ۱۴۰۲ به ترتیب از منفی ۲.۷ درصد به ۴۲.۳ درصد و از منفی ۰.۶ درصد به ۲.۱ درصد افزایش یافته است.
 
در موضوع بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی نیز این رقم در حالی که در فروردین ماه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش یافته بود در فروردین ماه امسال ۲.۸ درصد رشد کرد. نرخ رشد نقطه به نقطه این بدهی نیز از ۲۶.۳ درصد به ۱۰۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۲.۵ برابر شد
 
بررسی وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز از افزایش قابل توجه این رقم حکایت دارد. طوری که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته ۱۴۸ درصد رشد کرده و به عبارتی ۲.۵ برابر شده است. این در حالیست که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۲۴.۵ درصد افزایش یافته بود.
 
از سوی دیگر اما رشد ماهانه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز از منفی ۲.۲ درصد در فروردین سال گذشته به منفی ۹.۱ درصد در سال جاری کاهش یافته است.
منبع: tejaratnews
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *