RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

ایران به بانک بریکس می پیوندد؟

۱۶:۳ - ۱۴۰۲/۶/۲کد خبر: 354973
ایستانیوز:رئیس بانک بین‌المللی گروه بریکس موسوم به “بانک توسعه جدید” اعلام کرد که این بانک در حال بررسی درخواست عضویت از سوی حدود ۱۵ کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رئیس جمهور سابق برزیل در حال حاضر ریاست بانک توسعه جدید را بر عهده دارد. وی گفت که این بانک مستقر در شانگ های احتمالاً چهار یا پنج عضو جدید را می‌پذیرد. وی اما از این کشورها نام نبرد.
 
رئیس بانک توسعه جدید در ادامه گفت: ما سعی خواهیم کرد یا سوآپ ارزی انجام دهیم یا بدهی صادر کنیم. همچنین از روپیه استفاده کنیم. وی افزود که این بانک در حال حاضر به رنمینبی وام می‌دهد.
 
گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، بانک توسعه جدید را در سال ۲۰۱۴ با هدف تامین بودجه برای پروژه های زیرساختی و توسعه پایدار راه اندازی کرد.
 
تقدم مذاکره برای عضویت در بانک بریکس
رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور با بیان این که عضویت در گروه بریکس با پیچیدگی هایی همراه است،ضمن یادآوری این که بانک بریکس الزامی به رعایت تحریم های ایالات متحده ندارد،خواستار تسریع عضویت کشورمان در این بانک و تقدم دادن این موضوع نسبت به عضویت در گروه بریکس شد.
 
حسین سلاح ورزی،در نامه ای خطاب به رئیسی، نوشته است: همان گونه که استحضار دارید، فرایند عضویت کشورهای درحال توسعه در گروه بریکس ، مبتنی بر اجماع و با پیچیدگی هایی همراه است و از دیگر سو، منافع عینی عضویت در این گروه عمدتا در بهره گیری از منابع مالی «بانک توسعه جدید» متجلی شده است.
 
وی با اشاره به نتایج پژوهش اخیر در مرکز پژوهش های اتاق ایران ادامه داده است: نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که عضویت در گروه بریکس تا آینده ای قابل پیش بینی عمدتا منافع پرستیژی برای ایران به همراه خواهد داشت، اما عضویت در این بانک با توجه به رویه تامین مالی آن که به ارزهایی غیر از دلار نیز انجام می شود، بالقوه امکان بهره مندی کشور از منابع مالی را در میان مدت فراهم می کند.
 
سلاح ورزی با بیان این که بانک توسعه جدید یا بانک بریکس به عنوان نمادی از نهادسازی اقتصادی قدرت های نوظهور محسوب می شود، در این نامه تصریح کرده است: به لحاظ حقوقی این بانک، الزامی به رعایت تحریم های ایالات متحده ندارد. بنابراین ایران می تواند بر زمینه سازی برای عضویت در این بانک متمرکز شود.
 
بنا بر این نوشته، در سال های اخیر کشورهای مصر، بنگلادش ، امارات عربی متحده و اروگوئه نیز بر عضویت در این بانک متمرکز شدند و در روندی کوتاه مدت به عضویت آن درآمدند.
 
رئیس اتاق ایران در این نامه می افزاید: از آن جا که رعایت توازن منطقه ای در پذیرش اعضای جدید از سوی شورای حکام بانک ضرورت دارد و با توجه به آن که امارات عربی متحده به عنوان همسایه ایران به عضویت این نهاد درآمده و عربستان نیز درخواست عضویت در آن را مطرح کرده است،تاخیر در آغاز فرایند الحاق ایران به بانک توسعه جدید ، موقعیت مذاکراتی کشور را تضعیف خواهد کرد.
 
سلاح ورزی در پایان این نامه تاکید کرده است: پیشنهاد مشخص اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، تقدم مذاکره برای عضویت در این بانک بر عضویت در گروه بریکس و مذاکره فشرده با چین و آفریقای جنوبی برای حمایت موثر از عضویت ایران است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:ایران، بانک بریکس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *