RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تفاوت قدرت وام خرید مسکن در تهران و شهر‌های کوچک

۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۴/۹کد خبر: 352049
ایستانیوز: وام خرید مسکن ۱۴۰۲ دوبرابر شده اما از لحظه انتشار خبر، منتقدان روی دو نکته زوم کردند. مورد اول به اقساط وام خرید مسکن مربوط می‌شود که می‌تواند برای دسته‌ای از متقاضیان ساکن تهران ماهی ۲۰ میلیون و تقریبا ۵۰۰ هزار تومان باشد.
بخش دیگری از انتقاد‌ها اساسا خود وام خرید مسکن را نشانه گرفته و به رقم ۹۶۰ میلیونی که سقف قابل پرداخت آن است، اشاره می‌کند. منتقدان می‌گویند با تسهیلات ۹۶۰ میلیونی، دست متقاضیان تهرانی وام برای خرید آپارتمان باز نیست. اگر به قضیه منصفانه نگاه کنیم و آمار‌های رسمی را ملاک بگیریم، حق با آنهاست اما اگر عینک بدبینی را برداریم و به‌جای پایتخت‌نشین‌ها موضوع را از نگاه متقاضیان ساکن شهرستان‌ها ببینیم، ماجرا تا حدود زیادی عوض می‌شود و این تسهیلات می‌تواند حداقل بخشی از بودجه مورد نیاز برای خرید آپارتمان را پوشش بدهد.
 
به گزارش فرارو، مبلغ وام خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بهترین حالت به ۹۶۰ میلیون تومان می‌رسد. برای این کار زوجین باید بابت دریافت وام ۴۰۰ میلیونی انفرادی دست‌به‌کار شوند و همزمان برای وام جعاله یا همان تعمیرات مسکن که امسال به ۱۶۰ میلیون رسیده، اقدام کنند. فعلا کاری به اقساط که در این حالت به ماهی ۲۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان می‌رسد نداریم و فقط می‌خواهیم ببینیم ارزش این وام در بازار مسکن تهران دقیقا چقدر است.
 
متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آخرین آمار‌های رسمی که به دی‌ماه سال قبل برمی‌گردد، ۵۵ میلیون تومان بوده است. اگر فرض کنیم قیمت مسکن در تهران روی همان عدد متری ۵۵ میلیون تومان مانده باشد، ارزش ۹۶۰ میلیونی که عروس و داماد باهم به‌عنوان وام خرید مسکن ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۷ متر آپارتمان مسکونی در کل تهران است.
 
قیمت مسکن در محله‌های جنوبی تهران کمتر است و مرکز آمار می‌گوید در منطقه ۱۸ که ارزان‌ترین نقطه بازار پایتخت است، دی‌ماه پارسال بابت هر متر آپارتمان مسکونی حدود ۲۷ میلیون ردو‌بدل شده است. اینطوری با همان وام ۹۶۰ میلیونی که به زوجین می‌رسد، می‌توانند در محله‌هایی مثل یافت‌آباد و ... دنبال آپارتمان ۳۵ متری باشند.
قدرت وام خرید مسکن در شهر‌های بزرگ
 
وام خرید مسکن در شهر‌های بزرگ که از نظر بانک مرکزی شهر‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند، امسال نهایتا ۸۰۰ میلیون تومان است. برای رسیدن به این عدد در قدم اول زوجین باهم برای دریافت وام خرید مسکن ۳۲۰ میلیونی انفرادی درخواست می‌دهند و اضافه شدن وام جعاله ۱۶۰ میلیونی کل مبلغ تسهیلات را به ۸۰۰ میلیون می‌رساند.
 
برای بررسی قدرت وام خرید مسکن در چنین شهر‌هایی با اجازه شما سراغ کرمان می‌رویم که بیش از نیم‌میلیون نفر جمعیت دارد. همان عروس و دامادی که به‌عنوان مثال در کرمان متقاضی وام ۸۰۰ میلیونی خرید مسکن هستند، با کمک این تسهیلات می‌توانند خیالشان بابت تامین نیمی از بودجه مورد نیاز برای خرید یک خانه ۷۰، ۸۰ متری راحت باشد. در شهری مثل تبریز که قیمت آپارتمان در محله‌هایی مثل بهار، آزادی و حافظ نسبت به بقیه مناطق نسبتا کمتر است، همین وضعیت وجود دارد و می‌شود با همان ۸۰۰ میلیون بخش بزرگی از بودجه مورد نیاز برای خرید آپارتمان را تامین کرد.
 
وام خرید مسکن در شهر‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر البته در حالت انفرادی ۳۲۰ میلیون تومان است که با اضافه شدن رقم ۱۶۰ میلیونی تسهیلات جعاله به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد. در این حالت متقاضی باید ماهی شش میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به‌خاطر خود وام قسط بدهد و از یک طرف دیگر ماهی چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومان به‌خاطر اقساط تسهیلات جعاله کنار بگذارد. در حالتی هم که متقاضیان وام خرید مسکن در شهر‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر موفق به دریافت سقف تسهیلات می‌شوند، قسط وام ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است و چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومان هم سهم قسط وام جعاله است.
قدرت وام خرید مسکن در شهر‌های کوچک
 
وام خرید مسکن ۱۴۰۲ در شهر‌های کوچک سقف ۶۴۰ میلیونی دارد. این رقم به شرطی پرداخت می‌شود که زوجین باهم برای دریافت وام ۲۴۰ میلیونی انفرادی ثبت‌نام کنند و کنار آن سراغ تسهیلات ۱۶۰ میلیونی تعمیرات مسکن -جعاله- بروند. البته اگر متقاضی وام خرید مسکن به‌شکل انفرادی ثبت‌نام کند، به‌جز تسهیلات ۱۶۰ میلیونی جعاله نهایتا می‌تواند روی وام انفرادی ۲۴۰ میلیونی حساب باز کند.
 
وام خرید مسکن درحالتی سقف ۶۴۰ میلیونی دارد که متقاضی در شهر‌های کوچک یعنی شهر‌هایی با کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن باشد. شهری مثل مبارکه در استان اصفهان را در ذهنتان داشته باشید. طبق آخرین سرشماری جمعیت مبارکه کمتر از ۷۰ هزار نفر تخمین زده شد. در این شهر آپارتمان‌های فول‌امکانات زیادی وجود دارند که فروشنده‌های آن‌ها بیشتر از یک میلیارد طلب نمی‌کنند. اینطوری ۶۴۰ میلیونی که به زوجین به‌عنوان وام خرید مسکن تعلق می‌گیرد، می‌تواند بیش از نیمی از قیمت یک خانه را پوشش بدهد.
نبض بازار 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *