RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

فرزین: بالای ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم

۱۱:۱ - ۱۴۰۲/۳/۲۲کد خبر: 351699
ایستانیوز: رییس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی، اظهارداشت: تثبیت اقتصادی از روز اولی که در این بانک مسوولیت گرفتم را در دستور کار قرار دادم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدرضا فرزین افزود: مجموعه سیاست های دولت و بانک مرکزی باید بتواند ثبات را به اقتصاد برگرداند؛ بی ثباتی شاخص های اقتصادی باید رفع شود؛ تمرکزمان تورم و کنترل این شاخص است.

فرزین با بیان اینکه برای مهار تورم باید تئوری داشته باشیم؛ تئوری ما هم تثبیت اقتصادی است تصریح کرد: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می شود و نمیتوان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

او هماهنگی اقتصادی را زمینه تثبیت اقتصادی دانست و گفت: نرخ ارز در بازار غیررسمی موضوع مهمی است که همه را نگران کرده است البته در روزهای اخیر شاهد کاهش این نرخ هستیم؛ تقاضای ارز در بازار غیررسمی شامل قاچاق وارداتی، فرار سرمایه و پوشش زیان های احتمالی ناشی از نا اطمینانی های آینده است.

فرزین‌ گفت: برخی به بازار غیررسمی می گویند بازار آزاد؛ درحالی که هیچ بازاری در دنیا بدون مقررات نیست؛ تمام بازارها در دنیا شامل قوانین و مقررات هستند نه اینکه بازاری باشد که هیچ چیزی در آن شناسایی نشده باشد.

وی افزود: کم‌عمق بودن بازار، حساسیت پایین بازار به متغییرهای بنیادی، حساسیت بالا نسبت به اخبار، بستر سفته بازی و استفاده از شبکه اجتماعی برای تعیین نرخ ارز از مهمترین مشخصه های بازار غیررسمی ارز است.

فرزین با بیان این که در بازار غیررسمی از سال ۹۰ تا کنون ضریب تغییرات خیلی بالا بوده است؛ گفت: دائم این نرخ تغییر می کند و هیچ ثباتی در آن وجود ندارد؛ در ماه های اخیر دیدید که یک اظهارنظر غیررسمی و دروغ چطور بازار را بهم می ریزد.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هیچ دلیل بنیادی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد؛ تصریح کرد: رابطه عمیقی بین دارایی های سرمایه گذاری با نرخ ارز وجود دارد؛ ضریب همبستگی بین دلار با مسکن و خودرو ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

به گفته وی، متوسط تغییرات نرخ دلار در بازار غیررسمی در دهه ۷۰ معادل ۲۰.۶ درصد بوده؛ دهه ۸۰ حدود ۲.۷ درصد؛ ۹۰ تا ۹۶ معادل ۲۳.۹ درصد و ۹۷ تا ۱۴۰۱ معادل ۶۱.۱ درصد بوده است.

فرزین با تاکید براینکه رشد متغییرهای واقعی خوب نیست، تصریح کرد: القای ترس و دلهره در جامعه به روال عادی تبدیل شده است؛ در بازار ترس حاکم شده و ما باید از این ترس بترسیم.

وی با بیان اینکه چاره ای جز برقراری اعتماد بین سیاستگذار و فعال اقتصادی نداریم و به همین دلیل باید به تثبیت اقتصادی بپردازیم؛ گفت: آرژانتین و شیلی هم به سمت سیاست تثبیت رفتند ولی آرژانتین نتوانست اعتماد را بوجود بیاورد و شیلی موفق بود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، شروع هر سیاست تثبیتی نرخ ارز است؛ ولی باید سیاست مالی هم با سیاست ارزی هماهنگ شود تا سیاست تثبیت موفق شود.

فرزین ادامه داد: باید فعالان اقتصادی نسبت به آینده پیش بینی دقیقی داشته باشند؛ سیاست پولی و مالی هم باید در خدمت کنترل نقدینگی باشد؛ باید روی مقررات حساس شویم؛ بازارها باید تابع مقررات شوند.
بالای ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم

رییس کل بانک مرکزی، گفت از سال ۸۹ تا ۱۴۰۱ بانک مرکزی معادل ۵۷ میلیارد دلار مداخله ارزی در بازار داشته است. البته مداخله در بازار امری معمول است.

وی با اشاره به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: زمین تا آسمان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی با ۴۲۰۰ تومانی فرق دارد؛ ارز مربوط به نفت و کالای اساسی را در مرکز مبادله اختصاص دادیم.

فرزین ادامه داد: فروش‌اسکناس را از طریق سیستم بانکی انجام دادیم که همین امر به آرامش بازار کمک‌کرد و صف های طولانی ارز را از بین برد؛ همچنان مداخله حاشیه ای در بازار ارز داریم و در مواقعی که فکر میکنیم مداخله حاشیه ای به کاهش نرخ ارز کمک میکند، این کار را انجام‌میدهیم.

وی با بیان اینکه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم؛ تصریح کرد: باید از منابعی که در کشورهای دیگر داریم استفاده کنیم؛ دستگاه دیپلماسی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

فرزین درباره اقدامات آتی در حوزه ارز گفت: توسعه مرکز مبادله ارز و طلا؛ تاسیس صندوق تثبیت، اصلاح سیاست های خرید و فروش ارز، از مهمترین اقداماتی است که انجام خواهیم داد؛ البته در بازار طلا هم ورود خواهیم کرد. ولی الان تمرکزمان ارز است.

آخرین عددی که از رشد نقدینگی به دست آمده ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱ است؛ ممکن است برخی بگویند قبلا گفته بودید ۳۰.۷ درصد بوده ولی با توجه به اصلاحاتی که صورت می گیرد امکان تغییر نرخ ها وجود دارد. امسال میخواهیم در حدود ۲۵ درصد رشد را کنترل کنیم. نرخ رشد نقدینگی در اردیبهشت ماه امسال ۲.۱ درصد بوده که روی نمودار هدف قرار گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: چون همه تامین مالی بلند مدت را به دوش نظام بانکی انداخته اند پولی برای تسهیلات خرد باقی نمی ماند. باید تلاش کنیم تامین مالی کلان به بازار سرمایه منتقل شود. تسهیلات تکلیفی هم برمشکلات نظام بانکی می افزاید. امسال تلاش داریم که تسهیلات خرد و قرض الحسنه را افزایش دهیم.

برخی بانک های ناسالم داریم که هم دولتی است هم خصوصی؛ همه این ایرادات ناشی از سیاست داخلی بانک ها نبوده بلکه فشارهای بیرونی هم داشتند؛ باید حتما ناترازی بانکها اصلاح شود. با دولت هم تفاهم‌هایی در این خصوص انجام دادیم.


 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *