RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

احمد حاتمی‌یزد

هیچ‌‌یک از بانک‌های ایرانی کفایت سرمایه ندارند

۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۳/۲۱کد خبر: 351684
ایستانیوز:حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات می‌گوید: همه بانک‌های دولتی و خصوصی در ایران مشکلات اساسی دارند و ریشه این مشکلات در عدم استقلال بانک مرکزی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مدت‌هاست بانک‌های خصوصی آماج حملات برخی از سیاست‌مداران و کارشناسان قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که بانک‌های خصوصی را مهم‌ترین عامل رشد افسارگسیخته نقدینگی و ام‌المصائب اقتصاد ایران می‌دانند. عمدتاً حملات صورت گرفته به دلیل نقشی است که گفته می‌شود این بانک‌ها در «خلق پول» و «سوداگری» ایفا کرده‌اند.
 
 احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات دراین‌باره به «اتاق ایران آنلاین» می‌گوید: مشکلات اقتصادی ایران علل و عوامل متعددی دارد؛ بانکداری در ایران مشکلاتی دارد که همه این مشکلات بین بانکداری دولتی و بانکداری خصوصی مشترک است. همه بانک‌های ایران یک مسئله دارند و آن عدم استقلال بانک مرکزی است.
 
حاتمی‌یزد معتقد است: زمانی که بانک مرکزی استقلال نداشته باشد و نتواند در امور بانک‌های دولتی و خصوصی نظارت کافی داشته باشد، بانک‌داری در ایران ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران خوانده می‌شود.
 
او به مشکلات حوزه بانک‌داری اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر تعداد این مشکلات خیلی زیاد است ولی به‌عنوان نمونه می‌توان به خرید املاک توسط بانک‌ها اشاره کرد. طبق قوانین بانکداری در ایران، بانک‌ها نباید بیشتر از 30 درصد سرمایه خود را ملک بخرند ولی هیچ‌کدام از این قوانین توسط هیچ بانکی رعایت نشده و بانک مرکزی هم به این رفتار اعتراض نمی‌کند.
 
او ادامه می‌دهد: نمونه دیگر مشکلات بانک‌ها، این است که هیچ‌کدام از بانک‌ها در ایران از حداقل سرمایه برخوردار نیستند، آن‌ها باید حداقل سرمایه را داشته باشند که با ترازنامه همخوانی داشته باشند. یا طبق فرمول ریسک هر یک از دارایی بانک‌ها باید به‌صورت موزون محاسبه شود و با جمع درصد ریسک دارایی‌ها، حدود 10 درصد آن، بانک‌ها سرمایه داشته باشند. در آن صورت گفته می‌شود که فلان بانک سرمایه کافی دارد ولی طبق این شاخص بانک مرکزی، هیچ‌کدام از بانک‌ها  در ایران کفایت سرمایه ندارند.
 
حاتمی یزد تصریح می‌کند: به دلیل نداشتن سرمایه کافی هیچ بانکی در دنیا به بانک‌های دولتی و خصوصی ما اعتماد نمی‌کند و بانک‌های ما در مرز ورشکستگی هستند. یا همه بانک‌ها یک سری معوقاتی دارند که بیشتر این تسهیلات برگشت‌ناپذیرند.
 
حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی درباره چرایی آن توضیح می‌دهد: مثلاً در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، او در سفرهای استانی تسهیلاتی به مردم می‌داد که بخش زیادی از این تسهیلات برگشت داده نشده است. یا افرادی که به دلیل فساد یا پارتی‌بازی تسهیلات سنگین دریافت کرده‌اند، هنوز بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و همه این‌ها به دلیل نبود قدرت کافی بانک مرکزی است.
 
او تأکید می‌کند: خیلی از بانک‌ها در ایران درگیر شرکت‌داری، اداره بنگاه‌های اقتصادی و تأسیس هولدینگ اقتصادی هستند که سپرده مردم را در آنجا مصرف می‌کنند.
 
به گفته حاتمی یزد بانکداری با بنگاهداری یکی نیست. کارویژه اصلی بانک دادن تسهیلات به مردم و تولیدکنندگان است نه شرکت داری؛ آن‌ها نباید از سپرده مردم برای رشد اقتصادی شرکت‌های خود استفاده کند.
 
حاتمی یزد تأکید می‌کند: من معتقدم مشکل را نباید به بانک‌های خصوصی تخصیص داد، کل نظام بانک داری در ایران به دلیل نبود استقلال کافی بانک مرکزی مشکل دارد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *