RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

برنامه دولت برای کنترل قاچاق بنزین؛

طرح حذف کارت سوخت آزاد به تهران رسید

۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱/۲۷کد خبر: 350685
ایستانیوز:بالاخره طرح جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به تهران رسید. موضوعی که دوباره افزایش قیمت بنزین را بیش از گذشته بر زبان‌ها انداخته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طی چند هفته گذشته، خبرهایی مبنی بر جمع‌آوری کارت سوخت پمپ بنزین‌ها مطرح شده بود. طرحی که با تاکید بر استان‌های مرکزی کشور در حال اجرا بود. حالا موج جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین به تهران رسیده‌است. همین موضوع منجر شده که برخی این موضوع را آغازی بر افزایش قیمت بنزین و یا حداقل تغییر سهمیه بنزین بدانند.
 
آنگونه که سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفته در جایگاه‌های تهران به ازای هر نازل یک کارت سوخت آزاد قرار داشت. اما با این رویکرد به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌دار خواهد بود. آنگونه که گفته می‌شود با اجرای این طرح، حدود ۷۰ درصد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود
 
پیش از این رئیس صنف جایگاهداران کشور گفته بود که جمع آوری کارت های آزاد بنزین از جایگاه های سراسر کشور سرعت گرفته است.
 
چرا کارت سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین محدود می‌شود؟
 
آنگونه که به نظر می‌رسد جمع‌آوری و یا به عبارت دقیق‌تر محدود شدن کارت‌ سوخت آزاد بر اساس قانون بودجه سال آینده است. در حقیقت دولت سعی داد که افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.
 
بر اساس اعلام سخنگوی صنف جایگاهداران در ۶ ماه آینده باید ۹۰درصد سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.
 
این موضوع ناشی از افزایش قابل توجه مصرف بنزین است. به گونه ای در اواخر سال گذشته و همچنین فروردین ماه امسال شاهد رکوردشکنی مصرف بنزین روزانه بودیم.
 
 به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین در آخرین روز سال گذشته برابر با ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بوده است. این رقم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
همچنین بنابر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی ۵ روز ابتدایی امسال به طور میانگین روزانه ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است. رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
 
این افزایش مصرف بنزین موجب شده که ایران دوباره پس از سال‌ها واردکننده بنزین شود. آنگونه که در خبرها آمده است، ایران در حال واردات بنزین از روسیه است.
 
برخی این افزایش مصرف بنزین را ناشی از تشدید قاچاق بنزین به دلیل اختلاف قیمت میان ایران و سایر کشورهای می‌دانند.
اختلاف قیمت‌بنزین و قاچاق روزانه ۵۰ میلیون لیتری سوخت
 
طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۱ قاچاق بنزین در کشور رشد ۲۵۰ درصدی داشته است. همچنین قاچاق گازوئیل ۶۹ درصد افزایش داشته است. این به این مفهوم است که روزانه ۵۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود.
 
این موضوع ناشی از اختلاف قیمت فاحش قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه است. به بیان دقیق‌تر افزاش شدید قیمت دلار و ثابت ماندن قیمت بنزین طی چند سال گذشته باعث این اختلاف قیمت شده است.
 
در حال حاضر با فرض دلار ۵۰ هزار تومانی، قیمت‌هر لیتر بنزین آزاد در ایران حدود ۶ سنت است. این در حالی است که قیمت ‌هر لیتر بنزین در ترکیه حدود یک دلار و ۱۶ سنت است. همچنین قیمت ‌هر لیتر بنزین در پاکستان حدود ۹۵ سنت یا به عبارتی حدود ۴۸ هزار تومان است. در عراق نیز قیمت‌هر لیتر بنزین بیش از ۵۱ سنت یا حدود ۲۵ هزار تومان است.
قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند؟
 
در این شرایط و با تسریع جمع آوری کارت سوخت آزاد این گمانه‌زنی مطرح شده است که احتمالا دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تغییر سهیمه بنزین دارد.
 
با این وجود افزایش قیمت بنزین بارها از سوی دولت و مجلس رد شده و تاکید کرده اند که امسال قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.
 
در یکی از آخرین اظهار نظر رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت بنزین را قویا تکذیب کرده است. سنگدوینی گفته است که افزایش قیمت بنزین بدون مصوبه مجلس ممکن نیست. پرویز محمدنژاد، یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز پیش از این تأکید کرده بود که نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت‌بنزین ندارند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *