RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

افزایش سهم پول از نقدینگی

۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷کد خبر: 347743
ایستانیوز:در یک‌ماهه آبان تا آذر امسال میزان پول از نقدینگی ۳ درصد رشد کرده است. سهم پول از نقدینگی نیز بالا رفته و اکنون در مرز ۲۳.۵۵ درصد قرار گرفته است. عددی که در ده سال گذشته سابقه نداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، همزمان با طولانی شدن سکوت بانک مرکزی درباره متغیرهای پولی و بانکی و حتی تحولات بازار مسکن، مرکز آمار ایران گزارشی منتشر کرده و در لابه‌لای آن برخی تحولات اقتصاد کلان از جمله شاخص‌هایی چون پایه پولی و نقدینگی در آذر ماه امسال نیز دیده می‌شود.
 
بانک مرکزی هنوز توضیحی ارایه نکرده که آیا قرار است از این پس، آمارهای مرتبط با تحولات اقتصاد کلان مسکوت بماند یا خیر. پیش از این، بانک مرکزی محاسبات مربوط به شاخص تورم را از دسترس عمومی خارج کرده و مرکز آمار متولی ارایه آمارهای تورم شده بود.
 
اما نگاهی به گزارش مرکز آمار از متغیرهای کلان اقتصادی ایران در آذر ماه امسال نشان می‌دهد پایه پولی در کشور رشد قابل توجهی داشته و در ادامه سهم پول از نقدینگی به سطح بالایی رسیده است.
پایه پولی در قله ۱۹ ماهه
 
حجم پایه پولی برابر با ۷۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در آذر ماه ۱۴۰۱ برآورد شده است. پایه پولی بخشی از کل عرضه پول است که از اجزایی تشکیل شده است.
 
اولین جزو آن خالص دارایی‌های خارجی است. در این بخش عمدتا طلا و ارز قرار می‌گیرند. وقتی در ترازنامه بانک مرکزی جزو طلا، مثبت می‌شود به معنای آن است که بانک مرکزی در ازای دریافت طلا معادل ریالی آن را به صاحبان طلا داده است.
 
بانک مرکزی همچنین ارزهای خارجی را در بانک‌های طرف قرارداد خود ذخیره کرده و معادل آن ریال چاپ می‌کند. بخش دوم بدهی دولت به بانک مرکزی است. این بخشی است که در سال‌های گذشته به ‌شدت مورد توجه بوده است.
 
در این بخش دولت دست به استقراض از بانک مرکزی می‌زند و بانک مرکزی نیز بدون اینکه دو جزو قبلی پایه پولی را در اختیار داشته باشد، پول چاپ می‌کند.
 
بخش سوم نیز، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. بانک مرکزی به بانک‌ها وام می‌دهد. اگر نرخ بهره بازار بیشتر از نرخ بهره‌ای باشد که بانک مرکزی با آن وام داده، در واقع دست به انتشار پول پرقدرت زده است.
 
گزارش مرکز آمار می‌گوید پایه پولی در آذر ماه نسبت به ماه قبل، ۵.۳ درصد رشد کرده است. این بالاترین رقم رشد ماهانه پول پرقدرت در ۱۹ ماه اخیر است و در واقع رشد پایه پولی در قله یکسال و ۷ ماهه اخیر ایستاده.
کاهش شتاب رشد نقدینگی
 
آن‌گونه که مرکز آمار می‌گوید مانده نقدینگی در پایان آذر ماه نیز در یک ماه نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد کرده و به ۵۹۰۵هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع طی آذر ماه، نقدینگی ۱.۷ درصد رشد کرده که البته زیاد بالا نیست و حتی نسبت به رقم رشد آبان، ۰.۶ درصد کمتر بوده است.
سهم پول در قله ۱۰ ساله
 
اما نکته نگران‌کننده، شاخصی است که در نقدینگی بسیار اهمیت دارد و آن سهم پول در نقدینگی آذر ماه است.
 
نقدینگی در معنای اولیه، به توانایی و میزان آمادگی تبدیل به وجه نقد شدن یک دارایی اطلاق می‌شود که از دو جزو «پول» و «شبه‌پول» تشکیل می‌شود. پول، آن سمت از نقدینگی است که سرعت نقدشوندگی بالاتری دارد.
 
به همین دلیل هم در محاسبات دو بخش عمده دارد. اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده‌های دیداری (نظیر چک‌های روز) . بخش‌هایی که به نسبت نقدشونده‌تر از شکل‌های دیگر پول هستند.
 
در مقابل سرعت نقدشوندگی در شبه‌پول پایین‌تر است و اصطلاحا دیرتر نقد می‌شود. قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده‌های کوتاه‌مدت، یکساله و… مثال‌هایی از این دست هستند.
 
زمانی که سهم «پول» در نقدینگی بالا می‌رود، در واقع قدرت «سیال بودن» نقدینگی افزایش پیدا کرده است. اقتصاددانان معتقدند از آنجا که قدرت نقدشوندگی سهم «پول» از «شبه‌پول» بالاتر است، بنابراین تورم‌زایی پول در اقتصاد یک کشور هم به همان میزان بیشتر است.
 
حالا نگاهی بیندازیم به وضعیت «پول» در اجزای نقدینگی آذر ماه. مطابق گزارش مرکز آمار در آذرماه امسال سهم پول از نقدینگی برابر با ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آذر سال گذشته ۵۸.۴ درصد بیشتر شده است.
 
در یک‌ماهه آبان تا آذر امسال نیز میزان پول از نقدینگی ۳ درصد رشد کرده است. سهم پول از نقدینگی نیز بالا رفته و اکنون در مرز ۲۳.۵۵ درصد قرار گرفته است. عددی که در ده سال گذشته سابقه نداشته است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *