RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

چرا بانک‌های خصوصی وام نمی‌دهند؟

۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶کد خبر: 347722
ایستانیوز:سؤال اصلی این است که چرا بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات نیستند؟ پاسخ را باید در وضعیت اقتصادی به خصوص نرخ تورم جست وجو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس قانون بانک مرکزی، نرخ سود بانکی برای پرداخت تسهیلات تا همین چند روز قبل ۱۸ درصد بود که اکنون به ۲۳ درصد رسیده،همچنین نرخ تورم کشور هم اکنون حدود ۵۰ درصد است.
 
به همین دلیل است که برخی مشتریان بانک‌ها ترجیح می‌دهند تسهیلات دریافت شده را بازپرداخت نکنند و بابت آن جریمه هم بشوند و تسهیلات دریافت شده را در بازار به‌ کار گیرند و سود بیشتری ببرند.
 
این رویه کاملاً به ضرر بانک‌هاست به همین دلیل است که بانک‌های خصوصی که اجباری برای پرداخت تسهیلات تکلیفی ندارند به هر نحو که شده از پرداخت تسهیلات شانه خالی می‌کنند و بار مضاعف پرداخت تسهیلات تکلیفی بر شانه بانک‌های دولتی افتاده است و ضرر انباشته و بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
 
طی یکی دو ماه گذشته نیز شبکه بانکی کشور سیاست انقباضی در پرداخت تسهیلات پیش‌گرفته‌اند و به‌نوعی هیچ وامی پرداخت نمی‌کنند و تنها بانک‌های دولتی هستند که تسهیلات تکلیفی مانند وام ازدواج را پرداخت می‌کنند که آن هم با تأخیر زیاد انجام می شود.
 
اما بانک‌های خصوصی تقریباً پرداخت تسهیلات خود را این روزها به صفر رسانده‌اند به همین دلیل است که معاون اقتصادی استانداری اذعان می‌کند نسبت تسهیلات به سپرده در برخی بانک‌های خصوصی استان حدود ۱۰ درصد است.
 
ذکر این نکته هم مهم است که بنا بر گفته معاون استاندار از کل حجم تسهیلات پرداخت‌شده شبکه بانکی استان تنها ۵۰ درصد تسهیلات جدید هستند و ۵۰ درصد دیگر مربوط به استمهال و تمدید وام‌های گذشته مشتریان بانک‌هاست.
 
این یعنی برخی بانک‌های خصوصی استان از ۱۰۰ درصد سپرده‌هایی که طی امسال در اختیار داشته‌اند تنها ۵ درصد را در قالب تسهیلات جدید به متقاضیان پرداخت کرده‌اند.
۵۸ درصد تسهیلات کل کشور در اختیار تهرانی‌ها
 
این داده‌ها نشان می‌دهد که حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی استان در پایان آذرماه معادل ۱۷۴ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته است.
 
بااین‌حال نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی در شبکه بانکی استان معادل ۶۷ درصد است که حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است.
 
این در حالی است که وضعیت نسبت سپرده به تسهیلات در ۲۴ استان بهتر از خراسان رضوی بوده و تنها ۵ استان وضعیت مشابه این استان دارند، این نسبت برای استان تهران که بیش از ۵۰ درصد منابع را در اختیار دارد بالاتر از ۹۰ درصد است و ۵۸ درصد کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در اختیار تهرانی‌هاست درحالی‌که این استان تنها ۵۳ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارد.
 
این یعنی بانک‌های استان تهران ۵ درصد بالاتر از میزان جذب سپرده، تسهیلات به مشتریان خود در این استان پرداخت کرده‌اند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *