RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

قهر ممتد بورسی ها با دولت

۹:۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱کد خبر: 346450
ایستانیوز:در هفته منتهی به ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲، تقریبا ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. این در حالی است که در هفته قبل آن مشارکت مشتریان در بازار اولیه اوراق بدهی برابر با صفر بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در هفته پایانی دی ماه، برخلاف هفته قبل خود، حجم خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه بالا آمده و درآمد دولت از این مسیر تقریبا برابر با 560 میلیارد تومان ثبت شده است.  براساس آمارها، در ادامه سکوت ممتد بورس در این بازار، این دسته از معامله گران در هفته اخیر نیز هیچ اوراقی از دولت خریداری نکرده و تمام مشارکت از سوی بانک ها بوده است. بررسی ها نشان از نرخ سود 23.75 درصدی اوراق فروخته شده در هفته اخیر داشته است.
 
 روند اوراق بدهی دولتی در سال جاری مسیر پرنوسانی را پشت سرگذاشته است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و نهادهای تامین سرمایه در بازار عرضه کرده و متقاضیان در بازار متناسب با صلاحدید خود از دولت خریداری می کنند. این درآمدزایی در بده بستان میان دولت و مشتریان دستخوش رکود جدی در هفته های اخیرشده است. این در حالی است که در هفته پایانی دی ماه باز هم خرید اوراق از سوی مشتریان سمتی صعودی پیدا کرده است.
 
در هفته منتهی به 27 دی ماه 1402، تقریبا 560 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. این در حالی است که در هفته قبل آن مشارکت مشتریان در بازار اولیه اوراق بدهی برابر با صفر بود. در سال جاری دولت 5 هفته صفر را در این بازار رقم زده که غالب آن در فصل پاییز به ثبت رسیده است. در نهایت مجموعا در بازار اولیه سال جاری حدودا درآمد دولت برابر با 67 هزار میلیارد تومان رقم خورد
 
نکته مهم دیگر در معاملات بازار اولیه پاییزی آن بود که در 9 هفته منتهی به مرحله سی و پنجم حراج اوراق بدهی، سهم بازار سرمایه از تامین کسری بودجه دولت از این مسیر برابر با صفر بوده و عموما اگر درآمدی بوده از ناحیه بانک ها رقم خورده است.
 
در این هفته نیز تمام اوراق خریداری شده در بازار اولیه، از سوی بانک ها بوده و سهم این دسته از مشتریان در حراج اوراق این هفته برابر با 100 درصد بوده است.
 
با توجه به ویژگی مشتری حاضر در بازار، جنس اوراق خریداری شده از نرخ سود کمتر و تاریخ سررسید نزدیک تر برخوردار بوده است.
 
اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه عمدتا دو دسته بوده است. اراد 120 و اراد 122 که در آن اوراق بدهی با نرخ سود پایین تر از سوی بانک ها خریداری شده است.
 
اراد 122 نرخ سودی برابر با 23.75 درصد داشته و تاریخ سررسید آن تقریبا دو ساله بوده است. این عموما به خصلت و ماهیت معاملات بانکی مربوط است. در بانک ها غالبا آن دسته از اوراق که تاریخ سررسید کوتاه تری دارند به علت نیاز به نقدینگی در بازه های کوتاه تر، جذابیت بیشتری دارد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورسی ها، دولت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *