RSS
امروز یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش طلافروشان به مالیات برعایدی سرمایه

خریدهایی که از بی ارزش شدن پول می کاهد

خبر مهم برای طلافروشان

منتظر صلح دلار کاغذی و دیجیتال باشید

چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تقویت بورس، زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

بازار سهام قربانی تثبیت دستوری نرخ دلار

۱۱:۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱کد خبر: 345128
ایستانیوز: زندگی و کسب‌وکار ایرانیان و مناسبات آنها با قدرت حاکم و نیز خلق‌وخوی آنها بدون چون‌وچرا با تحولات نرخ دلار در بازار آزاد گره خورده است و می‌توان با قاطعیت گفت نه تنها در اسارت نرخ دلار به ریال قرار دارند بلکه سیاست هم اسیر دست این پول قدرتمند جهانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کاهش درآمد ایران از محل صادرات نفت خام راه نفس را بر عرضه دلار در بازار به میزانی که تقاضا برای آن وجود دارد بسته است. دولت‌های ایران و نیز قدرت سیاسی در این مرز و بوم هرازچندگاه کوشش می‌کنند اقتصاد را از این وضعیت نجات دهند اما در سال‌های تازه‌‌سپری‌شده هرگز کامیاب نبوده‌اند.
 
دولت سیزدهم که بارها و بارها توپ وضعیت معیشتی ایرانیان را به زمین دولت روحانی شوت کرده بود حالا به زمین سفت دلار رسیده و جهش‌های شگفت‌انگیز قیمت دلار، دولت را ناگزیر کرده است سکاندار تازه‌ای برای بانک مرکزی بیاورد تا شاید وی بتواند کشتی اقتصاد ایران را از موج‌های بزرگ دلار عبور دهد.
 
واقعیت این است که سخنان رئیس جدید بانک مرکزی هنوز نشان نمی‌دهد او کامیاب خواهد شد یا نه اما اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و شهروندان، نیک می‌دانند از دست یک نفر کاری برنمی‌آید.
 
این یک حقیقت تلخ است که مصارف ارزی ایران که نشتی‌های قابل اعتنایی هم دارد و مسائل امنیت ملی اجازه نمی‌دهد جزئیات مصارف ارزهای به دست آمده آشکار شود. حالا اگر نظام سیاسی بخواهد تعادل در بازار ارز برقرار باشد راهی جز این ندارد که دلار بیشتری به بازار عرضه شود.
 
این نیز در گرو صادرات بیشتر نفت و آزادی نرخ ارز است تا صادرکنندگان ارز خود را به قیمت منصفانه در بازار بفروشند. این نوشته تصریح دارد راهی جز افزایش عرضه ارز از مسیرهای گوناگون وجود ندارد تا اقتصاد از چنگ ارز معتبر جهان بیرون آید.
 
اگر قیمت دلار تثبیت دستوری شود باید از بازار سهام چشم‌پوشی کرد. اگر قیمت دلار ناگهان افزایش یابد بازار پول یعنی سپرده‌گذاری در بانک‌ها روندی کاهنده را تجربه خواهد کرد. بازی و دستور دادن به قیمت دلار در همه ۴۳ سال سپری‌شده به جایی نرسیده و از این پس هم به جایی نمی‌رسد.
 
نظام سیاسی باید بداند این وضعیت به بدتر شدن وضعیت معیشتی شهروندان و عدم تعادل در همه بازارها منجر می‌شود. راه را برای افزایش صادرات نفت باز کنیم و یادمان باشد کشور عراق در سال سپری شده ۱۱۵ میلیارد دلار نفت خام فروخته است.
منبع: jahansanat
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *