RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

افزایش نرخ ارز؛ محصول کاهش عرضه یا افزایش نااطمینانی‌ها؟

۱۲:۸ - ۱۴۰۱/۹/۱۲کد خبر: ۳۴۲۶۹۲
ایستانیوز:اعلام جزئیات معاملات انجام شده در بازارهای حواله و اسکناس ارز در روز گذشته از سوی بانک مرکزی نشان می‎‌‌دهد میزان عرضه ارز در سامانه نیما بیش از ۱۰ برابر مقدار تقاضا است. با این حساب آیا گرانی ارز دلایل روانی دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بر اساس آمار بانک مرکزی، مجموع معاملات انجام شده در سامانه نیما در روز پنجشنبه، به ۶۲ میلیون دلار رسید. مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) روز گذشته، معادل ۶۵۰ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۶۲ میلیون دلار بوده است. مجموع معاملات روز چهارشنبه ، در سامانه نیما معادل ۱۴۰ میلیون دلار بود.
 
همچنین در بازار متشکل ارزی (اسکناس) دیروز ۱۴.۴ میلیون دلار با میانگین نرخ ۳۴ هزار و ۲۸۲ تومان و ۱.۵ میلیون یورو با میانگین نرخ ۳۵ هزار و ۵۶۹ تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.
 
این آمار نشان می‌دهد میزان عرضه ارز در سامانه نیما بیش از ۱۰ برابر مقدار تقاضا است و شاید تحلیل وزیر اقتصاد از علت افزایش قیمت‌ها در معاملات غیررسمی و ارتباط آن با فضاسازی‌های روانی چندان بیراه نباشد.  
 
حدود یک ماه پیش وزیر اقتصاد در نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مسئولان سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال نمایندگان درباره تلاطم‌های جدید نرخ ارز گفته بود: برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کنند در افزایش قیمت ارز تأثیر گذار هستند.
 
او با اعلام اینکه اتفاقات اخیر منجر به نوعی نا اطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شد، تأکید کرده بود: اقتصاد ایران کاملاً پایدار بوده و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی هم وعده داده ظرف حداکثر چند روز آینده، شرایط ارز را به قبل برگرداند. این اظهارات وزیر اقتصاد در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران تورم نقطه ای آبان ماه به 48.1 درصد رسیده و طبیعی است که مردم با هدف حفظ ارزش دارایی‌هایشان در برابر تورم به سمت خرید ارز و طلا حرکت کنند.
 
به علاوه اگرچه وعده وزیر اقتصاد درباره اقدام بانک مرکزی برای بازگرداندن نرخ ارز نیز اجرایی نشد و روند صعودی نرخ ارز همچنان ادامه دارد، اما صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی دو روز قبل، پیش بینی کرد: وضعیت مطلوب در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد. این در حالی بود که در همین روز لطف‌ا… سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخشی از نطق خود به عملکرد بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: «شیوه فعلی سیاستگذاری پولی و مالی بانک مرکزی منجر به افزایش قیمت ارز خواهد شد.» او همچنین گفت که معلوم نیست چرا درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مدت‌هاست تحویل کمیسیون اقتصادی شده اما نبه صحن مجلس نیامده است. 
 
در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد به 35 هزار و 795 تومان رسیده است. همچنین هر دلار آمریکا روز پنجشنبه، در صرافی بانکی به قیمت ۳۳ هزار و ۴۶۶ تومان و هر یورو نیز به قیمت ۳۴ هزار و ۱۷۰ تومان معامله  شده است. 
 



برچسب‌ها:افزایش نرخ ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *