RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

سهم کشاورزی و صنعت از اشتغال کاهش یافته است

خطر درکمین بازارکار

۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۸/۹کد خبر: 342135
ایستانیوز:اقتصاد ایران در چند فصل متوالی شاهد کاهش نسبت اشتغال بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات بوده است. اتفاقی که به ‌دلیل تداوم خشکسالی، افزایش هزینه نهاده‌های تولید بخش کشاورزی و همچنین قیمت‌گذاری دستوری در حوزه غذا قابل پیش‌بینی بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بررسی کارشناسان مرکز آمار ایران نشان می ‌دهد که در 6ماه امسال، سهم شاغلان بخش کشاورزی 1.8درصد و سهم شاغلان بخش صنعت 0.3 درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و در مقابل سهم شاغلان بخش خدمات در این مدت 2.1درصد افزایش را تجربه کرده است. به ‌عبارت‌ دیگر، جریان انتقال در بازار کار ایران بیانگر این است که در دولت سیزدهم، شاغلان از بخش‌های کشاورزی و صنعت به بخش خدمات سوق پیدا کرده‌اند که با توجه به اهمیت تولید در کشورهای درحال‌ توسعه، این امر خطری جدی برای اقتصاد کشور محسوب می‌ شود. علاوه بر این باتوجه به اینکه اشتغال بخش کشاورزی در تامین و امنیت غذایی نقش اساسی را بازی می کند، کاهش اشتغال در این بخش به مفهوم کاهش تولید محصول است که می تواند چالش های جدی به همراه داشته باشد. همچنین آمارها از تمرکز اشتغال ‌زایی بر مناطق شهری و به حاشیه رفتن اشتغال روستایی حکایت دارد که احتمالاً بخشی از آن ناشی از خدماتی‌ تر شدن اقتصاد ایران است اما به‌ واسطه ارتباط مستقیم اشتغال روستایی با امنیت غذایی، این نکته نیز در بلندمدت می‌تواند تهدید محسوب شود.
 
اقتصاد ایران در چند فصل متوالی شاهد کاهش نسبت اشتغال بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات بوده است. اتفاقی که به ‌دلیل تداوم خشکسالی، افزایش هزینه نهاده‌های تولید بخش کشاورزی و همچنین قیمت‌گذاری دستوری در حوزه غذا قابل پیش‌بینی بود. از آنجایی‌ که همچنان بخش قابل‌ توجهی از بخش کشاورزی مختص روستاهاست، کاهش سهم کشاورزی در بازار کار به ‌صورت ریزش اشتغال مناطق روستایی منعکس شده است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در 6ماهه امسال، نسبت جمعیت شاغل روستایی کشور 0.8درصد افت کرده و به 40.4 درصد رسیده است. همچنین در این بازه زمانی، نسبت جمعیت غیرفعال روستایی 0.7درصد و نسبت جمعیت بیکار روستایی 0.1درصد افزایش پیدا کرده است. در مقابل، وضعیت جمعیت شهرنشین بهتر بوده؛ به ‌گونه‌ای که در 6ماه امسال، نسبت جمعیت شاغل شهری تقریباً ثابت مانده که عملاً با توجه به رشد جمعیت، به‌ معنای افزایش تعداد شاغلان است. از سوی دیگر نسبت جمعیت بیکار شهری 0.1درصد کاهش پیدا کرده و نسبت جمعیت غیرفعال شهری نیز فقط 0.1درصد افزایش داشته است.
 
در این بین آخرین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران در مورد وضعیت بازار کار در 6ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که اشتغال‌زایی 138هزار نفری در این بازه زمانی، کمتر از خالص ورودی بازار کار بوده و حتی نتوانسته وضعیت اشتغال را تثبیت کند؛ به‌گونه‌ای که با وجود کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و خروج جمعیت بالای 15ساله از بازار کار، نسبت جمعیت شاغل کشور از 37.4درصد در 6ماه پارسال به 37.2درصد در 6ماه امسال کاهش یافته است. البته مسئولان وزارت کار باوجود این آمارها معتقدند که عملکرد دولت در این حوزه موفقیت آمیز بوده است.
 
هفته گذشته بود که سیدصولت مرتضوی، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق بیش از 50درصد تعهد اشتغال‌زایی دولت سیزدهم در 6ماه امسال خبر داد. او با اشاره به اینکه عملکرد اشتغال در کشور براساس اسناد بالادستی و وعده‌هایی که داده شده، تقریباً برای ایجاد بالغ ‌بر یک‌میلیون و ۲۰۰هزار شغل در کشور برنامه‌ریزی شد، گفت: اکنون تقریباً بالغ ‌بر ۷۰۰هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده و این یعنی بیش از ۵۰درصد وعده دولت سیزدهم برای اشتغال‌زایی، در 6ماهه اول امسال عملی شده است. مرتضوی در گفت‌وگو با صداوسیما برآورد کرده که وعده دولت برای ایجاد بالغ ‌بر یک‌میلیون فرصت شغلی تا پایان سال محقق شود. در این میان، آمار و اطلاعات ثبت‌شده در رصد وزارت کار حاکی از این است که در 5‌ماهه امسال ۳۴۱هزار و ۶۳۳شغل در کشور ایجاد و توسط دستگاه‌های اجرایی در این سامانه ثبت شده است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار کار
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *