RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

بیمه سهام برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس

تضمین سود ۲۰ درصد با بیمه سهام

۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۸/۸کد خبر: 342107
ایستانیوز:طبق مفاد ۱۰بندی بسته حمایتی بورس از روز گذشته، سهام حاضر در سبد سهام (پورتفوی) اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای هر نفر از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی بیمه شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس مدت هاست که روزهای قرمزش بیش از سبز بوده و سرمایه گذاران با افت سرمایه رو به رو شده اند و همین موضوع هم باعث شده تا بخشی از افراد سرمایه های خود را از بورس خارج کنند؛ باتوجه به این شرایط مسئولان بورس و وزارت اقتصاد به دنبال راهی برای خروج بورس از این وضعیت هستند؛ مسیری که در نهایت به تدوین بسته جامع حمایتی از بازار سرمایه منجر شده است. بیمه سبد سهام تا سقف 100میلیون تومان تا یک سال آینده و تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، از جمله مهم‌ترین مفاد این بسته است که از روز گذشته اجرایی شده است.
 
افزایش شتاب روند نزولی بازار سهام در هفته گذشته که به افت 335هزار میلیارد تومانی بازار سهام منجر شد، بالاخره مسئولان سازمان بورس را بر آن داشت تا اقدامات تازه‌ای را برای حمایت از بورس آغاز کنند. بر همین اساس از روز گذشته، مفاد بسته 10بندی حمایت از بورس که چندی پیش مورد تأیید وزارت اقتصاد قرار گرفته بود، اجرایی شد.
 
طبق مفاد 10بندی بسته حمایتی بورس از روز گذشته، سهام حاضر در سبد سهام (پورتفوی) اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای هر نفر از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی بیمه شد. سر رسید اعمال این اوراق، یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، 4آ بان۱۴۰۱ است. این به‌معنای آن است که سهامداران حقیقی که ارزش سبد سهام شان کمتر از 100میلیون تومان است، می‌توانند با خرید اوراق تبعی سبد سهام شان را در برابر نزول بیشتر بیمه کنند. به‌ طور مثال، اگر سبد سهام یک سهامدار در انتهای روز معاملاتی ۴آبان۱۴۰۱ تا سقف ۱۰۰میلیون تومان باشد و تا یک سال آینده این سهام را نفروشد، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت این سبد سهام را ۲۰درصد بالاتر از ارزش روز ۴آبان۱۴۰۱ به‌صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام این سهامدار تا یک سال بعد کاهش پیدا کرده باشد.
 
 با این حال این میزان سهام باید مشتمل بر سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس باشد و سهام شرکت‌های بازار پایه که ریسک بالایی دارند، مشمول این طرح نیست. آمار‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون سبد سهام، ۹۶درصد سهامداران حقیقی فعال در بازار در محدوده 100میلیون تومان است؛ به این ترتیب طرح مزبور مشمول بخش بزرگی از سهامداران بورس می‌شود. همچنین قرار است تا سقف 40هزار میلیارد تومان اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام موجود در صندوق‌های با درآمد ثابت با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره منتشر شود و منابع لازم برای اجرای این طرح، باید از محل بودجه سال1402 تامین شود.
 
یکی دیگر از مفاد بسته حمایتی از بورس، تزریق منابع جدید به بازار سهام است. طبق مصوبات سازمان بورس، این منابع باید به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود و این صندوق از طریق بازارگردانی از بازار سرمایه حمایت و مانع از نزول بیشتر شاخص شود. طبق مصوبات قانون بودجه سال1401 دولت موظف است که جمعا 5هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص دهد. همچنین قرار است به غیر از این مبلغ، مبالغی نیز از صندوق‌های حاکمیتی به بازار سهام تزریق شود و قرار است این مبالغ به مرور افزایش یابد. در بسته حمایتی بازار سرمایه اما مشخص نشده منظور از صندوق‌های حاکمیتی چیست اما به‌نظر می‌رسد که این منابع مالی شامل مبالغی است که قرار است از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار سرمایه واریز شود. سازمان بورس همچنین باید حجم سپرده‌گذاری خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه افزایش دهد و بخش فروش بازارگردان‌ها را تا اطلاع ثانوی محدود کند. این سازمان همچنین باید عرضه‌های اولیه سهام و پذیره نویسی اوراق بهادار را تا زمان بازگشت ثبات به بازارسرمایه متوقف کند و زمان جلسات معاملات فرابورس نیز باید به‌روال سابق بازگردد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *