RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

۱۱ پیشنهاد برای تامین مالی SMEها در فرابورس

فریال مستوفی - رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۶/۱۵کد خبر: 340204
ایستانیوز:با گذشت نزدیک به هفت‌سال از راه‌‌‌اندازی و آغاز به کار فرابورس در کشور، تنها نام پنج‌شرکت پذیرفته‌شده در بازارSME ‌‌‌های فرابورس دیده می‌شود؛ این وضعیت، بیانگر این است که اهداف و نقشه راه ترسیم‌شده برای فرابورس، محقق نشده است.
 
 
با گذشت نزدیک به هفت‌سال از راه‌‌‌اندازی و آغاز به کار فرابورس در کشور، تنها نام پنج‌شرکت پذیرفته‌شده در بازارSME ‌‌‌های فرابورس دیده می‌شود؛ این وضعیت، بیانگر این است که اهداف و نقشه راه ترسیم‌شده برای فرابورس، محقق نشده است. محدودیت برای خرید و فروش سهام از سوی افراد حقیقی به میزان حداقل ۵۰۰میلیون تومان، نگرانی شرکت‌ها از وضعیت شفافیت و پذیرش در بازار فرابورس، نبود تسهیلات مناسب برای تشویق شرکت‌ها به پذیرش در این بازار و نبود ساختار مشخص حمایتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط، از جمله ابهامات و موانع پیش‌‌‌روی شرکت‌ها برای ورود به فرابورس است. یکی از موضوعاتی که باید در نظر داشت، این است که قدمت حضور و پذیرش این‌گونه شرکت‌ها در فرابورس خیلی کم است، بنابراین بایسته‌های حقوقی و قانونی تنظیم دستورالعمل‌‌‌ها و قوانین مرتبط، با خلأهایی روبه‌روست که بازبینی و نظم‌دهی به این دستورالعمل‌ها و قوانین براساس استانداردهای موجود می‌تواند مسیر جدیدی را برای چنین شرکت‌هایی در فرابورس رقم بزند.
 
از جمله تغییرات موردنیاز، اصلاحات در خصوص شرایط پذیرش این شرکت‌ها‌ و ساده‌سازی برخی محدودیت‌هاست. از دیگر موارد مهم و اثر‌گذار در این خصوص، اعمال نظارت بر گزینش سهام در چنین شرکت‌هایی براساس میزان تخصص و آگاهی سهامداران خرد است که به تشکیل هیات نظارت و حتی برگزاری دوره‌های آشنایی با عملکرد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتضاهای خاص این‌گونه شرکت‌ها نیاز دارد تا نگرانی و دغدغه مدیریت سهام سهامداران خرد نیز برطرف شود. موضوع قابل‌توجه دیگر، بازبینی قوانین و مقررات سازمان بورس در خصوص نحوه مدیریت صندوق‌های بخش خصوصی و تامین مالی جمعی است که متاسفانه با استانداردهای موجود در همه‌جای دنیا همخوانی ندارد و دو عمل باعث به وجود آمدن مشکلات عمده در روابط شرکت‌ها با این موسسات می‌شود. مهم‌ترین اصلاحات، شامل بازیینی در ساختار این موسسات و نحوه مدیریت سهام شرکت‌ها توسط این‌گونه موسسات است که بنابر اطلاع‌رسانی سازمان بورس، پیش‌نویس دستورالعمل اشاره‌شده در حال حاضر بین فرابورس و سازمان بورس در حال تبادل‌نظر است و پیشنهاد می‌شود قبل از تصویب در اختیار اتاق بازرگانی تهران قرار گیرد تا از تجربه و دانش اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال استفاده شود. انتظارات و پیشنهادهای بخش خصوصی به‌جز نظرخواهی در تدوین ضوابط و مقررات این بازار، از جمله شامل موارد زیر است:
 
تسهیل عرضه سهام شرکت‌های فناورمحور و استارت‌آپ‌‌‌ها در فرابورس؛  اطلاع‌‌‌رسانی شفاف و به‌موقع استانداردها و شاخص‌‌‌های مدنظر هیات پذیرش؛ لزوم داشتن حسابرس معتمد سازمان بورس و مطلوب‌بودن سیستم اطلاعات حسابداری و سیستم‌های محاسبه بهای تمام‌شده؛ نداشتن محدودیت قانونی برای نقل و انتقال سهام؛  حذف سقف ارزش بنگاه حدودا بیش از ۳۰۰میلیارد تومان برای پذیرش؛  رفع محدودیت برای خرید و فروش افراد حقیقی به میزان حداقل ۵میلیارد ریال؛ رفع نگرانی شرکت‌ها در خصوص شفافیت و پذیرش در بازار (با توجه به مواد ۲۲۷ و ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم امکان بررسی دفاتر سال‌های قبل، حتی برای مالیات‌های قطعی‌شده سنوات قبل از پذیرش هم میسر است)؛ پیش‌بینی تسهیلات و مشوق‌هایی برای شرکت‌های پذیرش‌شده به‌منظور ترغیب شرکت‌ها به شفافیت و ورود به بازارسرمایه؛ برطرف کردن خلأ ساختار حمایتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط به‌منظور تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و ارائه گزارش‌های مدیریتی به‌منظور پایین آوردن هزینه پذیرش و مشاوره؛ ارتقای ظرفیت‌های آموزشی، ترویجی و اطلاع‌رسانی بورس و فرابورس؛ تسهیل امکان تبدیل شرکت‌های با مسوولیت محدود و تعاونی‌ها که سهم قابل‌توجهی از شرکت‌های کوچک و متوسط را شامل می‌شوند، به شرکت‌های سهامی و نیز کوتاه‌تر کردن فرآیند تبدیل شرکت‌های سهامی‌خاص به سهامی عام.  موارد فوق پیشنهادهایی هستند که در صورت اعمال، باعث افزایش تقاضا و تمایل شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه می‌شوند.
 
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *