RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

عوامل دائمی رشد قیمت دلار

کامران ندری
۱۱:۵ - ۱۴۰۱/۳/۱۱کد خبر: 336321
ایستانیوز:گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازار ارز را تکان داد و دلار را یک کانال دیگر پیش انداخت.
 بر اساس گزارش این سازمان، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از حد مجاز می‌تواند به صدور قطعنامه علیه کشورمان منجر شود. از دید معامله‌گران، این خبر سیگنال‌های افزایش قیمت دلار را به بازار صادر کرده و تردیدها در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات را بیشتر کرده است.
 
به گفته یک اقتصاددان، ناترازی بانک‌ها و ناترازی صندوق‌ها عواملی هستند که به رشد بالای نقدینگی در اقتصاد کشورمان می‌انجامند. اینها در حقیقت عواملی هستند که در میان‌مدت و بلندمدت باعث افزایش نرخ ارز و تورم می‌شوند و به طور همیشگی و فعالانه در اقتصاد ایران حضور دارند. در این شرایط پیش‌بینی افزایش نرخ ارز و تورم در بلندمدت اجتناب‌ناپذیر است.
 
کامران ندری در گفت‌وگوی خود با جهان‌صنعت گفت: با وجود عوامل اقتصادی و دائمی در کشور که به افزایش نرخ ارز دامن می‌زنند، در مواردی عوامل سیاسی نیز با عوامل داخلی همراه می‌شوند و دلار را از یک کانال به یک کانال جدید منتقل می‌کنند. گزارش آژانس انرژی بین‌المللی اتمی نیز خبر جدیدی است که به افزایش قیمت دلار منجر شده است. عدم شفاف‌سازی در خصوص چنین اخباری نیز عامل دیگری است که انتظارات افزایش قیمت ارز را در میان معامله‌گران بازار تقویت می‌کند و بسترهای رشد قیمت را در این بازار فراهم می‌کند.
 
به گفته وی، هرچند این روزها بازار ارز تحت تاثیر اخبار منفی سیاسی قرار گرفته است، اما به محض اینکه خبرهای جدیدی برسد ممکن است انتظارات افزایشی بازار تثبیت شود و یا حتی روند معکوس به خود بگیرد.
 
برای مثال ممکن است بعد از مدت کوتاهی آژانس انرژی اتمی از گزارش جدید خود عقب‌نشینی کند و برخلاف گفته‌ها محدودیت جدیدی برای ایران ایجاد نشود و همین مساله نیز به عقب‌نشینی دلار بینجامد.ندری ادامه داد: هرچند پیش‌بینی نوسانات قیمتی بازار چندان قابل پیش‌بینی نیست اما روند بازار ارز در مجموع افزایشی است. اما چنانچه برجام به سرانجام روشنی برسد این احتمال وجود دارد که دلار به صورت جهشی چند کانال عقب‌نشینی کند و بعد از مدت کوتاهی روند ملایم افزایش قیمت ارز شروع شود.
 
به باور این اقتصاددان، هرچند امضای مجدد برجام و نهایی شدن توافق ایران و آمریکا شاید بتواند به افت قیمت دلار حتی به زیر ۲۵ هزار تومان بینجامد اما پس از آن و در سایه عوامل دائمی که در اقتصاد ایران حضور دارند، دلار روند صعود مجدد خود را از کانال قیمتی ۲۵ هزار تومان شروع خواهد کرد.
 
وی افزود: در حال حاضر به نظر می‌رسد سختگیری‌های تحریمی به دلیل شرایط جهانی در خصوص ایران کمتر شده است. جنگ روسیه و اوکراین و محدودیت‌هایی که در بازار نفت ایجاد کرده موجب شده که کشورهای جهانی به خرید نفت ایران روی بیاورند. بنابراین می‌توان گفت که همچون دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ سختگیری در خصوص فروش نفت ایران صورت نمی‌گیرد.
 
طبق شنیده‌ها نیز میزان صادرات نفت کشورمان به بالای ۲/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. در صورتی که جنگ روسیه و اوکراین حل و فصل شود و برجام به نتیجه مشخصی نرسد امکان بازگشت دوباره سختگیری‌ها علیه ایران وجود خواهد داشت که می‌تواند به جهش رو به بالای دلار منجر شود و قیمت این ارز را حتی تا ۳۵ هزار تومان نیز بالا ببرد.
 
ندری تاکید کرد: همه مسائل یادشده تنها گمانه‌زنی است و نمی‌توان به طور دقیق نرخ ارز را در بازار پیش‌بینی کرد. اما عوامل دائمی ساختاری که به رشد بالای نقدینگی در اقتصاد کشورمان منجر می‌شوند فعالانه حضور دارند و هم تورم و هم نرخ ارز را در مسیر رشد هدایت می‌کنند. ضمن آنکه دولت نیز برنامه مشخصی برای حل معضلات ساختاری کشورمان ارائه نکرده است و بنابراین نمی‌توان چندان نسبت به وضعیت تورم و بازار ارز در اقتصاد امیدوار بود.
 
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *