RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

چالش فصل گرما و تامین انرژی صنایع

صنایع بزرگ نگران احتمال قطع برق در تابستان

۱۲:۱ - ۱۴۰۱/۲/۱۸کد خبر: 334754
ایستانیوز:خوانساری: وزارت نیرو باید اقداماتی انجام دهد تا صنایع همچون فولاد و سیمان با بحران تامین انرژی و زیان همچون سال گذشته مواجه نشوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد که«با سپری شدن ۲۲۷روز از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا روز ۱۷اردیبهشت ‌ماه، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور ۲۶میلیارد و960میلیون مترمکعب بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته، ۹درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نیز نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 23میلیارد و500میلیون متر مکعب رسیده که برابر با ورودی در دوره مشابه سال گذشته است. طبق آمار رسمی وزارت نیرو در حال حاضر میزان پرشدگی سدهای استان تهران 29 درصد، زاینده رود اصفهان 32 درصد، سدهای استان خوزستان 58 درصد است که به خوبی تصویری بسیار بدی را نسبت به تامین آب و البته انرژی برق آبی در ماه های آینده ارائه را می دهند آن هم در شرایطی که به دلیل افزایش دما میزان مصرف انرژی و آب در تابستان به اوج می رسد و همین موضوع باعث می شود که کارشناسان به وزارت نیرو توصیه کنند از همین حالا برنامه ریزی دقیقی برای ماه های آینده داشته باشد. تابستان سال گذشته کشور به دلیل وضعیت ذخایر سدها (که البته 9 درصد بیشتر از شرایط کنونی بود) و از کارافتادن بخشی از توربین های برق-آبی در تامین آب و برق با مشکلات جدی رو به رو شد و برق میلیون ها مشترک در ساعت هایی از شبانه روز قطع می شد همچنین وزارت نیرو در تامین آب بسیاری از شهرها و روستاهای کشور با چالش جدی مواجه شد و در بخشی از مناطق به صورت سیار آب توزیع شد. در این بین صنایع کشور هم از کمبود انرژی و آب آسیب و زیان سنگینی را متحمل شدند زیرا وزارت نیرو برق تعداد زیادی از صنایع کشور را قطع کرد و صنایع سنگین را مجبور کرد تا از سوخت جایگزین استفاده کنند.
 
در جلسه گذشته هیات نمایندگان اتاق تهران سید محمد اتابک، نایب‌ رئیس اتاق تهران با اشاره به کاهش شدید تاب‌آوری صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد و سیمان گفت:« طی سال گذشته خسارت وارد آمده به صنایع به خصوص فولاد و سیمان از قطع برق بسیار سنگین بود و عدم دسترسی کامل و محدودیت‌های تامین انرژی منجر به افت تولید حداقل 6 میلیون تن فولاد و 9 میلیون تن سیمان در سال 1400 شد.» او همچنین گفت:« به دلیل قطع برق صنایع فولاد و سیمان کشور متحمل زیان و عدم‌النفع بیش از 7 میلیارد دلار شدند.»
 
اما این آمارها در شرایطی ارائه می شود که با نزدیک شدن به ماه های گرم سال و اوج گرما بازهم صنایع به خصوص صنایع بزرگ نگران تامین انرژی خود هستند و دغدغه اصلی آن ها کمبود انرژی در کشور و فشار وزارت نیرو برای قطع برق صنایع است. در این بین بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی از دولت خواسته اند تا از همین حالا برای تامین آب و برق صنایع و مردم برنامه ریزی دقیق داشته باشد. در این ارتباط مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در توییتی نوشت:« آمار وزارت نیرو نشان می دهد حجم بیشتر سدها خالی است و این یعنی معضل جدی تامین آب و برق که در ماه های آینده کنار چالش معیشت به بحران های مردم و فعالان اقتصادی اضافه می شود. وزارت نیرو باید اقداماتی انجام دهد تا صنایع همچون فولاد و سیمان با بحران تامین انرژی و زیان همچون سال گذشته مواجه نشوند.»

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *