RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

دام تخفیف‌های بیمه‌ای برای بیمه‌گذاران

۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱/۱۷کد خبر: 333190
ایستانیوز:«استفاده از ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌های دندانپزشکی، استفاده از مطب‌ها و پزشک‌های مجرب وخوشنام با استفاده از کارت بیمه دندانپزشکی دیجی طب»، «شما برنده دریافت کارت طلایی برای بیمه خودرو شده‌اید...» و... این جملات نمونه‌هایی از انبوه تبلیغاتی است که ازسوی شرکت‌های واسط ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی ارائه می‌شود. خدماتی که برخی از ارائه‌دهندگان آن با یدک کشیدن نام بیمه مرکزی سعی در ارتقای وجاهت قانونی آن دارند و برای جلب نظر مخاطب و جذب مشتری به انواع و اقسام راه‌های بازاریابی روی می‌آورند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، گاهی نام بیمه مرکزی آنقدر چاشنی فعالیت‌های بازاریابی اپراتورهای این مراکز می‌شود که بیمه مرکزی وارد میدان می‌شود و با واکنش نسبت به فعالیت این شرکت‌ها و استفاده از نام بیمه مرکزی برای تبلیغات و اثبات وجاهت قانونی فعالیت خود هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهد که مراقب کارت‌های تخفیف تقلبی باشند. به این ترتیب هرازگاهی بیمه ‌مرکزی طی اطلاعیه‌ای اسامی افراد و شرکت‌هایی را که طی اقدامی سودجویانه از عنوان بیمه مرکزی برای فروش محصولات اجباری مانند کارت امداد خودرو، کارت سلامت، کارت دندانپزشکی، کارت طلایی خودرو و... سوء‌استفاده می‌کنند، به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌کند و به مردم هشدار می‌دهد که مراقب این دست کلاهبرداران باشند.
 
برداشت اول؛ شما برنده شده‌اید
 
«شما برنده دریافت کارت طلایی برای بیمه خودرو شده‌اید...» این جمله‌ای آشنا است که هرازگاهی از اپراتوری که پشت خط تلفن‌تان است می‌شنوید. جملاتی که به‌سرعت پشت هم بیان می‌شود و فرصت اظهارنظری به شما نمی‌دهد تا مبادا بگویید: «ممنون، احتیاج ندارم! »
 
در این بین هم هستند کسانی که تحت تاثیر تبلیغات فرد تماس‌گیرنده قرار می‌گیرند و بسته به نوع نیاز و درخواست سوال‌هایی را در زمینه بیمه پیشنهادی اپراتور مطرح می‌کنند. در این صورت است که مکالمه می‌تواند چند دقیقه‌ای بیشتر طول بکشد و در نهایت به فروش بیمه‌نامه‌ای با عناوین مختلف کارت طلایی و... منجر شود.
 
 برداشت دوم؛ کارت تخفیف برای شما!
 
با صدای ممتد زنگ تلفن سر از انبوه کاغذهای روی میز برمی‌دارد و با صدای خسته جواب تلفن را می‌دهد. پشت خط خانمی است که ادعای اشتغال در یک شرکت فعال در زمینه امداد و بیمه خودرو در تهران را دارد، می‌گوید: «طی استعلام ارسال‌شده ازسوی راهنمایی و رانندگی شهرستان... شما هیچ تخلف رانندگی نداشته‌اید؛ بنابراین از طرف بیمه مرکزی مشمول ۵ سال تخفیف بیمه ماشین هستید.»
 
 بدون اینکه فرصت هیچ سوالی را به مرد جوان بدهد اظهار می‌کند: «سالانه ۲۰ درصد بیمه بدنه و ۱۵ درصد بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد خودرو، تخفیف مازاد محاسبه می‌شود و در مجموع ۳۵ درصد تخفیف سالانه بیمه خواهید داشت.»
 
نفسی کوتاه تازه می‌کند و ادامه می‌دهد: «این کارت تخفیف بیمه که اعتبار آن ۵ سال و نرخ آزاد آن حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از طرف این شرکت اعلام شده، قرار است با نرخ ۹۹۰ هزار ریال به مشتری عرضه شود و ضمن قابل انتقال بودن به خودرو دیگر، ۴۰ درصد تخفیف در تعمیرات ماشین در داخل شهر و خدمات رایگان الکتریکی در خارج از شهر را به دارنده کارت ارائه می‌دهد.»
 
... «به‌علاوه اینکه اگر تعمیرات خودرو بیش از ۲ میلیون ریال هزینه داشته باشد، از طرف شرکت قسط‌بندی می‌شود. هر ۳ ماه یک بار نیز کار معاینه فنی خودرو به‌صورت رایگان انجام می‌شود و یک دستگاه تنظیم باد لاستیک نیز به‌عنوان هدیه به دارنده کارت اعطا خواهد شد.»
 
در ادامه برای اینکه وجاهت لازم را به وظیفه خود و فعالیت شرکت بدهد با تاکید بر اجباری شدن داشتن کارت تخفیف بیمه ازسوی راهنمایی و رانندگی می‌گوید: «این الزام شامل تمام خودروهای ایرانی مدل ۷۰ به بالا و خودروهای خارجی مدل ۲۰۰۰ به بالا می‌شود.»
 
برداشت سوم؛ فریب شبه‌بیمه‌‌ها را نخورید
 
چندی پیش هم خبری روی خروجی برخی سایت‌های خبری قرار گرفت؛ مبنی بر اینکه «افراد سودجو اقدام به فروش کارت تخفیف (به‌نام....) به مردم کرده و از طرفی با مراجعه به پزشکان و ترغیب آنان به همکاری با طرح، با تخفیف سوری در خدمات ارائه‌شده از آنان مبالغی را دریافت می‌‌کنند.» به‌دنبال این اقدام شرکت مادر ارائه‌دهنده این خدمات با رد هرگونه ارتباط با این شرکت‌ها از شهروندان خواست که از این خدمات استفاده نکنند.
 
سازمان نظام پزشکی کشور نیز وارد عمل شد و فعالیت این شرکت‌ها را که با شبیه‌سازی نام‌ها اقدام به جذب مشتری می‌‌کنند غیرقانونی دانست و از پزشکان درخواست کرد که اجازه سوءاستفاده از جایگاه رفیع پزشکی و نمایندگان محترم را ندهند و از همکاری با این شرکت‌های غیرقانونی خودداری کنند.
 
اما ماجرا همین جا ختم نمی‌شود و خبرها حاکی از آن است که دامنه فعالیت این شرکت‌ها به خارج از پایتخت هم کشیده شده است. در همان ایام دبیر انجمن دندانپزشکی ایران شعبه فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های رسمی محلی هشدار داد: «مردم فریب شرکت‌های شبه‌بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را نخورند و مراقب شرکت‌هایی که به‌نام کارت بیمه یا کارت سلامت در حال فعالیت و فریب مردم هستند، باشند.»
 
برداشت چهارم؛ داستان ادامه دارد...
 
اما داستان بیمه‌های تقلبی به همین‌ جا ختم نمی‌شود. در سال‌های اخیر اشخاصی سودجو و فاقد هویت با هدف کلاهبرداری بیمه با دسترسی به بانک اطلاعاتی و مشخصات بیمه‌گذاران، از طریق تماس تلفنی، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، شماره‌گیرهای اتوماتیک و... اقدام به تماس با هموطنان و بیمه‌گذاران کرده‌اند.
 
این افراد با اعلام مشخصات بیمه‌نامه یا مشخصات افراد و معرفی خود با عناوین مرکز مشاوره بیمه، نماینده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کارگزاری تمامی شرکت‌های بیمه یا عناوینی دیگر، با مشاوره اشتباه و با قصد فریبکاری اقدام به تغییر بیمه‌نامه فعلی بیمه‌گذار یا فروش اجباری بیمه‌نامه جدید و محصولاتی مانند کارت امدادخودرو، کارت سلامت، کارت دندانپزشکی، کارت هوشمند بیمه تکمیلی و... می‌کنند و به دلیل اینکه این کالاها و خدمات اغلب فاقد اصالت و کیفیت هستند، موجب اعتراض شهروندان می‌شوند.
 
گاهی نیز این افراد برای جذب بیمه‌گذاران پیشنهاد بهینه کردن بیمه‌نامه فعلی یا خرید بیمه‌نامه جدید با شرایط بهتر را می‌دهند که در زمینه بیمه‌نامه عمر که یک بیمه‌نامه بلندمدت است در صورت بازخرید یا تغییرات شرایط بیمه‌نامه در بیشتر مواقع باعث ضرر و زیان بیمه‌گذار روی این بیمه‌نامه‌ها می‌شود.
 
چگونه این تماس‌ها را شناسایی کنیم؟
 
زمانی که شما بیمه‌نامه‌ای مانند بیمه ثالث، بیمه بدنه یا بیمه عمر تهیه می‌کنید از طریق یکی از عوامل فروش و نمایندگی آن شرکت اقدام به خرید بیمه می‌کنید.
 
بدیهی است که برای پشتیبانی از خدمات بعدی باید با نماینده بیمه یا شرکت بیمه مربوطه در ارتباط باشید.
 
برای جلوگیری از کلاهبرداری بیمه در زمان تماس از طرف افرادی که شما آنها را نمی‌شناسید یا نماینده بیمه شما نیستند، باید از دادن اطلاعات بیمه‌ای خود اجتناب کنید و برای دریافت مشاوره در زمینه بیمه‌نامه با شماره نماینده خود یا شماره تماس رسمی شرکت بیمه تماس حاصل کنید.
 
باید توجه کرد که اطلاعات بیمه‌نامه مانند اطلاعات کارت بانکی یا کارت ملی محرمانه است و بیمه‌گذاران باید از افشای آن نزد دیگران پرهیز کنند.
 
سخن پایانی
 
باتوجه به زمینه فعالیت شرکت‌های یادشده سوال مطرح و قابل‌تامل آن است که به‌راستی نهاد ناظر برای این دست از فعالیت‌ها کیست و این نظارت‌ها تا چه حد اعمال می‌شود؟ آیا با صدور چند اطلاعیه هشدارآمیز مشکل فریب شهروندان حل خواهد شد؟ چگونه می‌توان جلوی این سودجویی‌ها را گرفت؟ چطور می‌توان این بازار داغ سودجویی‌ها و کلاهبرداری‌های فردی و گروهی را کنترل کرد و مانع از ریشه دواندن این آفت در صنعت بیمه شد؟
 
 کامیار فکور/صمت
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *