RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ایران به استقبال استفاده از رمزارزها در اقتصاد خود می رود

رمزریال،رمزارز ایرانی

۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸کد خبر: 330851
ایستانیوز:طبق آمارهای موجود هم‌اکنون ۹۰درصد بانک‌های اروپایی و آمریکایی در حال تحقیق در مورد کارکردهای رمزارز و توسعه فناری مبتنی بر آن یعنی بلاک‌ چین هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،جهان رمزارزها دنیای پیچیده ای است که در آینده اقتصاد جهان حرف های بسیاری برای گفتن دارد و بی توجهی به آن می تواند برای هر دولتی پر هزینه باشد. در این بین ایران با تولید یک رمزارز داخلی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی به زودی رونمایی می شود به دنبال حضور در دنیای پیچیده رمزارزهاست؛ نام رمزارز ایرانی؛ رمزریال گذاشته شده است. همچنین دولت به ‌تازگی مجوز استفاده از رمزارز‌ها را در تجارت خارجی نیز صادر کرده است. به اعتقاد کارشناسان در شرایطی که به دلیل تحریم ها جا به جایی های مالی با سختی های بسیار زیاد صورت می گیرد؛ رسمیت دادن دولت به استفاده از رمزارزها می تواند بسیار راهگشا باشد. 
 
اغلب دولت‌ها و بانک‌های مرکزی درجهان در حال تدوین قوانین و مقررات مرتبط با توسعه رمزارزها هستند. طبق آمارهای موجود هم‌اکنون 90درصد بانک‌های اروپایی و آمریکایی در حال تحقیق در مورد کارکردهای رمزارز و توسعه فناری مبتنی بر آن یعنی بلاک‌ چین هستند و فقط شرکت ‌ای بی‌ام به تنهایی 200میلیون دلار برای تحقیقات مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کرده است. ارزش بازار رمزارزها در جهان به بیش از 2 تریلیون دلار رسیده است که برآورد می‌شود ارزش آنها به‌سرعت و به‌صورت تصاعدی رشد کند. در چنین شرایطی در ایران نیز مرکز ملی فضای مجازی، بانک مرکزی و وزارت صنعت برای به کارگیری از این ابزار مدرن در بخش‌های مختلف اقدام کرده‌اند.
 
در این بین به‌ گفته علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، هفته گذشته دستورالعمل انتشار رمزپول ملی با عنوان رمزریال در شورای پول و اعتبار تصویب شده و به‌ زودی عملیاتی خواهد شد. همچنین مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز با تأکید بر اینکه به‌زودی از رمزپول ملی رونمایی خواهد شد، گفت: بانک‌های مرکزی برای حل تناقض بین تمرکززدایی، که در ذات رمزارزهاست و از طرف دیگر بحث حاکمیت پولی کشورها، راهکار رمزپول ملی کشورهای مختلف را مطرح کرده‌اند و هم‌اکنون بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا در حال بررسی این موضوع هستند. او افزود: در بانک مرکزی ایران نیز این ‌موضوع مدنظر قرارگرفته و امور فنی آن هم انجام شده، خوشبختانه مقررات آن در شورای پول و اعتبار هم به تصویب رسیده است، در نتیجه به‌زودی شاهد اجرایی شدن فاز آزمایشی رمزپول بانک مرکزی به‌عنوان رمز ریال خواهیم بود. او ادامه داد: استفاده از رمز ریال برای عموم مردم امکان‌پذیر خواهد بود. کارکرد رمزپول ملی ایران مانند اسکناس است؛ اما در فضای دیجیتال منتشر خواهد شد.
 
رمزارزها در دنیا بر بستر «بلاک‌چین» به 2شیوه عمومی و سازمانی تولید می‌شوند. رمز ارزهای رایج مانند بیت کوین و اتریوم که در دنیا مبادله می‌شوند نمونه عمومی آن و رمزارز‌های بانک‌های مرکزی دنیا، نمونه رمزارز‌هایی سازمانی هستند. نخستین کشوری که تولید رمزارز‌های سازمانی را آغاز کرد ونزوئلا بود. رمزارز پترو متعلق به ونزوئلا، از 2 سال پیش در حال توسعه است و به‌نظر می‌رسد دولت ونزوئلا به‌دنبال ترویچ استفاده از آن در بازار این کشور است. این پروژه در روسیه، ترکیه، اروگوئه، امارات، عربستان و ایران هم دنبال می‌شود. با این‌ حال به‌ نظر می‌رسد ظهور یوان دیجیتال مهم‌ ترین رقیب در بازار ارزهای دیجیتال کنونی خواهد بود. ارز‌های دیجیتال که توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تولید می‌شوند می‌توانند کارکردهای زیادی داشته باشند؛ به‌طور مثال بانک‌های مرکزی می‌توانند از آنها در سیستم‌های پرداخت، نظام بانکداری و اجرای سیاست‌های پولی و ثبات مالی استفاده کنند.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *