RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تحلیلی از تغییرات سن بازنشستگی در لایحه بودجه

افزایش سن بازنشستگی، دردی از مشکلات صندوق تامین اجتماعی درمان نمی‌کند

۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۶کد خبر: 330387
ایستانیوز:صغری علی‌آبادی، مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق تهران می‌گوید که افزایش سن بازنشستگی بدون توجه به سایر اصلاحات مورد نیاز صندوق تامین اجتماعی به مثابه یک مُسکن بوده و به درمان واقعی مشکلات این سازمان کمکی نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در لایحه ای که دولت برای تنظیم دخل و خرج سال آینده به مجلس فرستاده، پیشنهاد شده است که به منظور پایدارسازی منابع صندوق تامین اجتماعی، سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن، دو سال افزایش پیدا کند. همچنین محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود. تصمیم دولت برای افزایش سن  بازنشستگی با واکنش هایی از سوی صاحب‌نظران مواجه شده و بیشترین نقدی که به این پیشنهاد وارد می شود معطوف به این است که طرح اصلاحات پارامتریک قوانین تامین اجتماعی در لایحه بودجه که عمری یک ساله دارد، اقدام صحیحی نبوده و دولت باید به صورت جداگانه این اصلاحات را پیگیری کند. اما فارغ از ایرادی که به نحوه طرح این پیشنهاد مطرح شده، آیا اصلاح سن بازنشستگی می‌تواند وضعیت بحرانی صندوق تامین اجتماعی را بهبود ببخشد؟
 
صغری علی‌آبادی، مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق تهران بر این باور است که افزایش سن بازنشستگی بدون توجه به سایر اصلاحات مورد نیاز به مثابه یک مسکن بوده و به درمان واقعی مشکلات این سازمان کمکی نخواهد کرد.
 
علی‌آبادی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران توضیح داد که پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در قالب  طرح توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح شده است. این پیشنهاد برای آن است که نوعی کمک مالی به صندوق ها صورت گیرد تا آنها بتوانند دوام بیاورند.
 
او با بیان اینکه سن بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته 65 سال بوده و این سن در ایران 60 سال است، افزود: در کنار سن پایین بازنشستگی در ایران، انواع و اقسام بازنشستگی‌های پیش از موعد نیز در کشور تعریف شده است. بنابراین، فراتر از آنکه سن بازنشستگی صرفا دو سال افزایش پیدا کند، باید بازنشستگی‌های پیش از موعد به ویژه در قالب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مورد بازنگری قرار گیرد. در حال حاضر درصد بالایی از بازنشستگی‌های پیش از موعد به بازنشستگی‌های ناشی از مشاغل سخت و زیان آور اختصاص دارد. مدت هاست که درخواست شده، آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور اصلاح شود اما در این زمینه توفیقی حاصل نشده است. آمارها حاکی از آن است که حدود 50 تا 60 درصد از بازنشستگی‌های پیش از موعد به قانون مشاغل سخت و زیان آور اختصاص دارد. اما به واقع این میزان کارگاه آلوده و آلاینده در کشور وجود دارد؟
 
مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق تهران با تاکید بر اینکه قانون مشاغل سخت و زیان آور علاوه بر صندوق های بازنشستگی به تولید و فضای کسب و کار نیز آسیب می‌رساند، گفت: شایسته است که دولت در لایحه جامعی به صورت جداگانه حل مسایل صندوق های بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی را مورد پیگیری قرار دهد. در کنار آن سن بازنشستگی نیز می تواند افزایش پیدا کند؛ اما اینکه صرفا دو آیتم در لایحه بودجه به این امر اختصاص داده شود، تنها یک مسکن است و درمان اساسی مشکلات سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود.  
 
علی آبادی در بخش دیگری از سخنانش به پیامدهای مثبت و منفی افزایش سن بازنشستگی در کوتاه مدت پرداخت و گفت: یکی از نتایج مثبت این طرح برای کارفرمایان این است که کارکنان با تجربه خود را از دست نمی دهند. اما در مقابل، مانع جوانگرایی در بنگاه ها شده و ممکن است، به لحاظ اجتماعی از فرصت های شغلی جوانان بکاهد.
 
او با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی از 25 به حدود 3 گفت: در این صندوق،  مشکلات بسیاری وجود دارد و این مشکلات از زمان انحلال شورای عالی تامین اجتماعی که توازن مشارکت نمایندگان کارفرمایان و بیمه شدگان به عنوان صاحبان اصلی آن و دولت را بر هم زد، افزایش پیدا کرد. به هر روی، مشارکت  صاحبان اصلی این صندوق در تعیین استراتژی سازمان تامین اجتماعی کمرنگ شده و به صفر تمایل دارد؛ در حالی که در مدیریت این نهاد باید اصل سه جانبه گرایی رعایت شود و دولت تنها نقش نظارتی را بر عهده گیرد.
 
علی آبادی، گفت که صندوق های بازنشستگی به ویژه سازمان تامین اجتماعی تحت فشار هستند و این فشار به کارفرمایان نیز منتقل شده است و البته اشتغال نیز از این ناحیه متحمل آسیب شده است. 
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *