RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

هزینه سالانه فساد بیش از ۳.۵ تریلیون دلار است

بخش خصوصی کلید مبارزه با فساد است

۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۹/۲۰کد خبر: 330013
ایستانیوز:ماده ۱۲ کنوانسیون مبارزه با فساد به طور مستقیم به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در مبارزه با فساد می پردازد. این کنوانسیون دولت های عضو را تشویق می کند تا با نهادهای خصوصی برای کمک به توسعه فعالیت های ضد فساد شرکتی، بررسی تعارض ها، تعهدات افشا و استانداردهای حسابداری و حسابرسی شریک شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی( ایستانیوز)، نهمین نشست کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل علیه فساد (UNCAC) در بحبوحه چالش های مهم و اساسی جهانی برگزار شد. در حالی که جهان همچنان به همه گیری کووید 19، بحران آب و هوا و عدم اطمینان فزاینده اقتصادی واکنش نشان می دهد، بسیار مهم است که همچنان به موضوع فساد پرداخته شود، چرا که یکپارچگی و شفافیت شرکت ها در تحقق آینده عادلانه و پایداری که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، ضروری است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به روند فساد و مبارزه با آن پرداخته است.
 
تلاش های ضدفساد مورد نیاز است تا بتوانیم به طور موثر در اولویت های فوری سرمایه گذاری کنیم. تریلیون ها دلاری که دولت ها و کسب و کارها برای احیای اقتصاد ما اختصاص می دهند، ممکن است به بستری برای فساد و خودفروشی تبدیل شود.
 
براساس برخی برآوردها، هزینه سالانه فساد بیش از 3.5 تریلیون دلار است، سرمایه ای که می تواند بیش از 300 میلیارد دلار را برای هزینه انطباق آب و هوا در اقتصادهای در حال توسعه تامین کند.
 
*نحوه برخورد با فساد
 
اما دانستن اینکه باید به فساد رسیدگی کنیم، تنها بخشی از ماجراست. مورد دیگر نحوه انجام آن است. چالش هایی که ما با آن رو به رو هستیم، آموزنده است.
 
همانطور که همه گیری و بحران اقلیمی نیازمند همکاری جهانی است، مبارزه با فساد هم همکاری جهانی را می طلبد. این واقعیت که 188 کشور عضو کنوانسیون مبارزه با فساد هستند، نشان دهنده این است که یک تعهد جمعی برای اهداف ضدفساد ما بسیار مهم است.
 
وقتی از کنش جمعی صحبت می کنیم، به معنای چندجانبه گرایی است، چرا که هیچ کشور، شرکت یا صنعتی نمی تواند به تنهایی به اهداف مبارزه با فساد خود دست یابد.
 
از شرکت های کوچک و متوسط گرفته تا شرکت های چند ملیتی و کشورهای سراسر جهان، همه بار فساد را به دوش می کشند، حتی اگر در داخل اتاق های هیئت مدیره یا مرزهای آنها و مناطق تحت کنترل آنها نباشد. بنابراین، هر ذینفعی باید بخشی از راه حل باشد.
 
ماده 12 کنوانسیون مبارزه با فساد به طور مستقیم به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در مبارزه با فساد می پردازد. این کنوانسیون دولت های عضو را تشویق می کند تا با نهادهای خصوصی برای کمک به توسعه فعالیت های ضد فساد شرکتی، بررسی تعارض ها، تعهدات افشا و استانداردهای حسابداری و حسابرسی شریک شوند.
 
*تلاش های جهانی برای مبارزه با فساد
 
 مجمع جهانی اقتصادی، سازمان بین المللی همکاری عمومی و خصوصی، در حال پیشروی ابتکارات نوآورانه برای گرد هم آوردن ذی‌نفعان از جمله کسب و کارها، دولت و جامعه مدنی برای پیشبرد برنامه مبارزه با فساد است.
 
ابتکار مشارکت در برابر فساد ما (Partnership Against Corruption Initiative (PACI)) متشکل از 90 شرکت از سراسر صنایع و خدمات به عنوان پلتفرم اصلی تحت رهبری مدیرعامل برای مبارزه با فساد جهانی است. این جامعه نه تنها یک محیط با فضیلت در میان خود ایجاد می کند که در آن رهبران تعهدات و اقدامات ضدفساد را تقویت می کنند، بلکه سیگنال بازار قدرتمندی را نیز ارسال می کند. از طرفی شرکت های پیشرو جهان تحمل فساد را ندارند و آماده هستند تا به طور جمعی به مهار آن بپردازند.
 
ژوئن گذشته، PACI یک چارچوب یکپارچه را برای واسطه های بخش خصوصی معروف به دروازه بانان را راه اندازی کرد که برای جلوگیری یا قطع جریان های مالی غیرقانونی بود.
 
*تلاش منطقه ای برای مبارزه با فساد
 
ابتکارات منطقه ای به طور مشابه استانداردهای ضدفساد را در بخش خصوصی بالا می برد. برای مثال، ابتکار مروارید (Pearl Initiative)، رهبران بخش دولتی و خصوصی را برای ارتقای پاسخگویی و شفافیت شرکتی دعوت می کند. شبکه مبارزه با فساد دریایی (MACN) از مشارکت های محلی برای خلاصی بنادر و کانال ها از فساد استفاده می کند.
 
در حالی که رعایت قوانین مبارزه با فساد ضروری است، اما کافی نیست. برای دستیابی به بازارهای واقعا شفاف، پاسخگو و صادقانه، رهبران شرکت ها به طور فزاینده ای موافق هستند، اما آنها اغلب باید فراتر از آنچه برای ایجاد فرهنگ یکپارچگی در درون سازمانشان لازم است، عمل کنند.
 
همانطور که به آینده می نگریم، مبارزه با موثر با فساد باید به عنوان پایه و اساس ضروری یک سیاره سالم درک شود. ما نمی توانیم به طور معناداری انتشار کربن و نقض حقوق بشر را کاهش دهیم، همچنین ما نمی توانیم دسترسی به داروهای نجات دهنده و اشتغال پایدار را افزایش دهیم، مگر اینکه سیستم های سیاسی و اقتصادی مبنی بر اصول شفافیت، مسئولیت پذیری و یکپارچه باشند.
 
مانند همه گیری کووید 19 و تغییرات آب و هوایی، فساد هم مشکل فراملی و چند بخشی است که نیازمند راه حل های فراملی و چند جانبه است.
 



برچسب‌ها:بخش خصوصی، فساد
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *