RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

توقف دلار سهمیه‌ای با کارت ملی

۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۹/۷کد خبر: 329727
ایستانیوز:به‌دنبال افزایش تقاضا برای دریافت ارز دولتی با کارت ملی، که هفته گذشته به رشد پر شتاب قیمت دلار منجر شد، بانک مرکزی بخشنامه‌ای جدید صادر کرد تا جلوی تقاضای سفته بازانه را در بازار ارز بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با صدور این بخشنامه عملا فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی متوقف شد. از این پس ارز فقط به مصارف خدماتی 25گانه اختصاص می‌یابد.
 طبق مقررات بانک مرکزی هر ایرانی تا دیروز می‌توانست با ارائه کارت ملی، 2200دلار ارز سهمیه‌ای برای یک سال، با نرخ پایین‌تر از بازار آزاد دریافت کند این موضوع موجب شده بود بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد ترغیب شوند با خرید ارز دولتی از تفاوت قیمت ارز دولتی با بازار آزاد استفاده کنند.
 
در واقع رشد قیمت دلاردر بازارآزاد تا محدوده 29هزارو650تومان در هفته گذشته موجب شده بود تقاضا برای دریافت ارز دولتی افزایش یابد زیرا خریداران می‌توانستند بادریافت سهمیه ارزی سالانه خود دست‌کم 4میلیون تومان سود کنند.
 
اما نکته مهم اینجا بود که بخش زیادی از این سود نصیب واسطه‌ها می‌شد زیرا تعداد زیادی از کارت‌های ملی سرمایه‌گذاران خرد را واسطه‌ها برای دریافت ارز دولتی به قیمت 500هزار تومان اجاره می‌کردند. در برخی موارد، حتی دلالان با اتوبوس، به انتقال افراد مختلف از سایر شهرها با هدف استفاده ازکارت ملی و دریافت ارز آنها در ازای پرداخت مبالغ جزئی، اقدام کرده بودند.این اتفاق‌ها به افزایش تقاضا در بازار آزاد منجر شده بود و نوسان زیادی در بازار ارز به‌وجود آورد اما حالا با بخشنامه‌ای که بانک مرکزی صادرکرده جلوی سفته بازی در بازار ارز گرفته شد و با حذف دلار سهمیه‌ای با ارائه کارت ملی، صرافان مجازند فقط در 25ردیف به متقاضیان ارز اختصاص دهند.
 
ضوابط جدید
 
بانک مرکزی اعلام کرد: از این پس اسکناس ارز باید به مصارف خدماتی 25گانه اختصاص یابد. البته بانک مرکزی از صرافی‌ها خواسته درصورتی‌که متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، به جز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند.
 
براساس ابلاغیه این بانک، تخصیص ارز در سرفصل‌های خدماتی شامل ارز مسافرتی، زیارتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در ایران، رانندگان ترانزیت، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها، آزمایش‌های علمی و گواهینامه‌های بین‌المللی، خرید امتیاز پخش فیلم، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و ثبت نام در سازمان‌های بین‌المللی و چاپ مقالات علمی، شرکت‌های اعزام‌کننده زائران به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی، حق‌الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل و ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی و تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی و ارز مأموریتی، کمافی‌السابق و بدون تغییر در شرایط فروش ارز ادامه دارد.همچنین براساس این ابلاغیه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی نیز از ۲۰۰۰یورو به ۲۲۰۰یورو افزایش یافته است.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *