RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

قیمت دلار تا فروردین سال ۱۴۰۱

۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۸/۷کد خبر: 328990
ایستانیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت قیمت‌های فضایی که برای آینده دلار پیش‌بینی شده با شیطنت برخی همراه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قدرت‌الله امام‌وردی استاد اقتصاد دانشگاه در رابطه با وعده وزیر فعلی کار، رفاه و تعاون در خصوص کاهش قیمت ارز به جهان‌صنعت‌ اظهار کرد: زمانی که افراد خارج از حاکمیت و دولت هستند، بعضا برخوردها و انتقادهایشان منصفانه نیست، آقای عبدالملکی چند ماه پیش، درست زمانی که دولت جدید روی کار نیامده بود ادعا کرد قیمت دلار به زیر ۱۵ تومان خواهد رسید، اما راهکارهای مطرح شده فضایی بود چون گمان می‌کردند مشکل دلار فقط در عدم عرضه است. در واقع ذهنیت‌شان برای حل مشکل دلار این بود که حجم مشخصی از تقاضا وجود دارد پس با پولپاشی و دلارپاشی حل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مشکل چنین تقاضایی را هیچ‌گونه عرضه‌ای نمی‌تواند حل کند و اگر تمام دلارهای دنیا هم آورده شود قیمت تعادلی مدنظر حجت‌الله عبدالملکی حل نمی‌شود گفت: واقعیت قضیه این است که چند ماه پیش و در شرایط نااطمینانی اقتصاد و در شرایطی که هر فردی در ایران می‌خواست ریال خود را به دارایی‌هایی که حفظ ارزش می‌کنند، مانند مسکن، خودرو یا طلا و دلار که این دو نقد‌شوندگی بالایی هم داشتند تبدیل کند، تقاضای سوداگرایی برای اقتصاد ایران شکل گرفت. این یعنی یک تقاضای بی‌نهایت برای ارز و دلار که تمام دلار‌های دنیا هم پاسخگو نبودند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عبدالملکی نمی‌دانست روزی ممکن است بر بستر حکومت بنشیند و در جایگاهی قرار گیرد که به ادعاهایش عمل کند افزود: حرفی که زده شده یک حرف بی‌پایه و اساس بوده که فکر نمی‌کردند روزی بخواهند پاسخگو باشند! اما خیلی زود ورق برگشت و آقایان حالا باید پاسخگو باشند. اکنون چند ماهی است که روی کار آمدند؛ خزانه بانک مرکزی نیز در اخیارشان است، حالا دلار را به ۱۵ تومان نه، ۲۰ تومان برسانند.
 
وی در خصوص افزایش قیمت دلار و رسیدن دلار به ۱۰۰ هزار تومان گفت: بر اساس ارزیابی و پیش‌بینی‌هایی که بنده در نرم‌فزارهای اقتصادسنجی داشتم اگر با همین روند فعلی پیش‌رویم و مذاکرات هم به نتیجه نرسد- که البته اگر هم برسد نتیجه‌اش همین حالا و به سرعت نشان داده نمی‌شود- تقریبا افزایش قیمت دلار تا آخر امسال به حدود ۳۵، ۳۶ تومان خواهد رسید و در فروردین سال ۱۴۰۱ این نرخ تقریبا ۴۷، ۴۸ برآورد می‌شود.
 
امام‌وردی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های عجیب و غریب با شیطنت‌هایی همراه است و نمی‌تواند واقعیت داشته باشد گفت: برخی می‌خواهند با جو ۱۰۰ تومانی دلار، این سیاه نمایی را به راه بیندازد که اگر با همان فرمان قبل پیش‌رویم چنین آینده سیاهی برای دلار وجود دارد و در نهایت بگویند ما به عنوان ناجی اقتصاد ایران عمل کردیم و نگذاشتیم کار به آنجا برسد.
 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: اقتصاد مشکلش بزرگ‌تر از اینهاست؛ این دوستان درباره حل مشکلات اقتصاد خیلی ساده فکر می‌کنند و پیچیدگی اقتصاد را درک نکردند، مشکل اینجاست که ورودی ارز ما محدود شده است، زمانی مشکل حل می‌شود که مشکل فروش نفتمان حل شود. اگر مشکل نفت حل نشود و مشکل بانکی‌مان هم پابرجا باشد و ما نتوانیم دارایی‌های بلوکه‌شده‌مان را وارد کشور کنیم، مشکل عرضه کماکان وجود خواهد داشت.
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *