RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

سکته بازارهای طلا، ارز و سهام

۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۸/۳کد خبر: 328878
ایستانیوز: با وجود نزول شاخص کل بورس در۵۰روزگذشته آمارها نشان می‌دهد بازده بازار سهام از سایر بازار‌ها پیشی گرفته است. در شهریورماه قبل، بازده بورس کمتر از بازده بازار ارز بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رشد پرشتاب تورم در 3سال گذشته بر اهمیت بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران افزوده است زیرا نرخ تورم طبق محاسبات مرکز آمار سالانه دست‌کم 45درصد از قدرت خرید خانوارها کم می‌کند که این موضوع نگرانی زیادی را به‌ویژه در میان سپرده گذاران بانکی به‌وجود آورده است. طبق محاسبات موجود سپرده‌گذاری در بانک‌ها حتی فرض دریافت 20درصد سود سالانه به‌معنای آن است که قدرت خرید پس اندازها سالانه 25درصد کاهش می‌یابد.
 
درحال حاضر 80درصد نقدینگی در سپرده‌های مدت‌دار بانکی رسوب کرده و به‌معنای آن است که سپرده گذاران ازجمله بزرگ‌ترین بازندگان افزایش نرخ تورم هستند زیرا صرف‌نظر از افزایش مداوم هزینه هایشان، سال به سال بخش مهمی از ارزش پولشان را نیز از دست می‌دهند.
 
با وجود این، بخشی از سرمایه‌گذاران در تلاشند از طریق سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا، ارز و سهام مانع از کاهش قدرت خریدشان شوند. این راهبرد به‌ویژه در 3سال گذشته که آهنگ رشد نرخ تورم افزایش یافته، عمومیت بیشتری پیدا و توجه طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران را به ‌خود جلب کرده است. نکته حائز اهمیت این است که به غیر از بازار سهام، افزایش جریان نقدینگی در سایر بازار‌ها از جمله ارز خود به بحران تورم دامن می‌زند.
 
با این حال سرمایه‌گذاران با توجه به آنکه در تلاشند از خود در برابر تورم محافظت کنند، صرفا به بازده بازارها توجه می‌کنند و تحت‌تأثیر این موضوع جریان نقدینگی به‌طور مدام و با توجه به میزان بازده در میان بازار‌ها در حال جابه جا شدن است.
 
بازده 7ماهه بازار‌ها
 
در شهریورماه تحت‌تأثیر نزول 12درصدی شاخص کل بورس تهران و نوسان‌های قیمت دلار میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز، از بازار سهام پیشی گرفت اما در پایان مهرماه با وجود چند دور نزول شاخص‌های بورس، شرایط تغییر کرد و موجب شد بازده 7ماهه بورس از بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز پیشی بگیرد.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد در مهر‌ماه امسال با وجود آنکه شاخص کل بورس تهران در طول چند هفته با نزول مواجه شده، اما در مجموع با 50هزار واحد افزایش از یک میلیون و 386هزار واحد به یک میلیون و436هزار واحد رسیده است؛ یعنی سهامداران به‌طور متوسط در این‌ماه 3.6درصد سود کرده‌اند، با این میزان سود، هم‌اکنون میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای امسال تاکنون به مرز 10درصد رسیده و بازار سهام از نظر بازده در صدر همه بازار‌ها قرار گرفته است.
 
طبق گزارش همشهری، طبق آمارهای موجود سرمایه‌گذاران در بازار ارز در رتبه دوم جدول بازده بازارها، از نظر رشد در 7‌ماه گذشته، ایستاده‌اند. بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز به 9.13درصد رسیده است.
 
قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تا پایان مهرماه با 2300تومان افزایش از 25هزار و 200تومان به 27هزار و 500تومان رسیده. این احتمال وجود دارد که درصورت تداوم روند نزولی شاخص بورس و افزایش قیمت دلار در‌ماه جاری، ترکیب جدول بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌ها در‌ماه بعد دچار تغییر شود.
 
جاماندن طلا از دلار
 
با وجود آنکه قیمت طلا در ایران اثرپذیری زیادی از تغییرات قیمت ارز دارد، اما آمارها نشان می‌دهد در 7‌ماه گذشته قیمت طلا و سکه، به موازات نرخ ارز رشد نکرده است. به‌طور کلی قیمت طلا تحت‌تأثیر نرخ جهانی هر اونس طلا در بازار جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی تعیین می‌شود؛ با این حال اثر پذیری نرخ طلا از قیمت دلار در بازار داخلی، بیشتر از نوسان نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است.
 
با وجود این اثرپذیری آمار‌ها نشان می‌دهد؛ قیمت طلا و سکه در 7‌ماه گذشته به‌طور میانگین بین 5.5تا 6درصد رشد کرده که دست‌کم 3درصد کمتر از نوسان قیمت دلار است.
 
طبق این اطلاعات حتی میزان رشد قیمت سکه طرح جدید 3.8درصد بوده که کمتر از همه بازارهاست. قیمت هر سکه طرح جدید با وجود آنکه در مقاطعی در 7‌ماه گذشته از مرز 12میلیون و 350هزار تومان هم عبور کرد، اما در پایان مهرماه به محدوده 11میلیون و 700هزار تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید درابتدای امسال در محدوده 11میلیون و 270هزار تومان بود.
 
در بازار طلا و سکه بیشترین رشد در 7‌ماه گذشته متعلق به مثقال و طلای 18عیار بوده است. اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ قیمت هر مثقال طلا از ابتدای امسال تاکنون 281هزار تومان معادل 5.98درصد و هر گرم طلای 18عیار 5.97درصد افزایش یافته است.
 
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *