RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پناهگاه امن سرمایه‌گذاری کجاست؟

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۷/۱۲کد خبر: 327474
ایستانیوز:اقتصادی که تورم دارد، مثل کشوری در شرایط جنگ است. همچنین در شرایط جنگ، زلزله و بحران عقل حکم می کند که آدم پناه بگیرد، در شرایط تورمی هم عقل حکم می کند که به پناهگاه فرار کرد.
به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به تازگی خبرهایی درباره کشف ماینر رمزارز در ساختمان شرکت بورس منتشر شده است. ماجرایی که صفر تا صدش خطا بوده است، چرا که بازار ماینر رقیب بازار بورس است. بورس جایی برای جذب سرمایه برای اقتصاد است و بازدهی طولانی مدت برای آن مطرح می شود، اما حالا خودش به دنبال راهی دیگر برای درآمدزایی رفته است. این اتفاق یعنی بورس به جای اینکه هوش و حواسش بر اداره بازار سرمایه باشد، به کسب درآمد از طریق رمزارزها پرت شده است و به این شکل مردم هم قبول نمی کنند که بورس می تواند سودده باشد.
 
اما در تحلیل وضعیت بازار سرمایه و حضور مردم در آن باید گفت وقتی بازدهی بورس کمتر از تورم است، یعنی بورس سودده نیست. به لحاظ منطق اقتصاد، فرض بر این است که همه رفتارشان عقلایی است، حالا ممکن است برخی هم عقلایی رفتار نکنند، اما فرض بر این است که رفتار همه از روی عقل صورت می گیرد.
 
تفسیر این جمله این است که به لحاظ عقلایی مردم تمایلی ندارند ارزش پولشان کم شود، راهکار این است که به سمت بازار ارز و سکه بروند. آنهایی که وضع بهتری دارند به سمت بازار مسکن می‌روند و آنهایی که وضع مالی‌شان خیلی بهتر است پولشان را از کشور خارج می کنند. سوال این است که مردم چرا این گونه رفتار می کنند؟ جواب این موضوع را مطرح می کند که اگر پولشان به همین شکل ریال در دستشان باقی بماند، آب می رود و ارزشش را از دست می دهد. بنابراین این عقلایی نیست که پول گوشه ای گذاشته شود، که اگر امروز یک میلیون است و آخر سال ارزشش به 800 هزار تومان برسد. به این ترتیب، عقل حکم می کند که این پول به پناهگاهی امن برده شود. ممکن است این پناهگاه، مسکن، زمین، سکه و ارز و دیگر بازارهای سودده باشد. حالا ممکن است یکی از این پناهگاه ها بمباران شود. البته احتمالش کم است، اما ممکن است. سال گذشته هم که مردم پولشان را به پناهگاه بورس بردند و با افت سرمایه شان مواجه شدند. آنها که حرفه ای بودند پولشان را زود از بورس خارج کردند، اما آنها که با ساز وکار این بازار خیلی آشنا نبودند، با ضرر و زیان هایی بعضا زیاد مواجه شدند.
 
اما اصل مطلب این است که اقتصادی که تورم دارد، مثل کشوری در شرایط جنگ است. همچنین در شرایط جنگ، زلزله و بحران عقل حکم می کند که آدم پناه بگیرد، در شرایط تورمی هم عقل حکم می کند که به پناهگاه فرار کرد. این پناهگاه ها در اقتصاد اسمش می شود خرید دارایی. در حال حاضر هم چون بازدهی بورس کمتر از نرخ تورم است، مردم دنبال جایی می روند که بازدهی اش بالاتر از تورم باشد. به عنوان مثال، زمانی که مرکز آمار اعلام می کند نرخ تورم 40 درصد، مردم به سمت بازارهایی می روند که بازدهی اش بالای 40 درصد باشد. پس زمانی که بانک ها سود 20 درصد می دهند، سپرده گذاری در آنها ‌برای مردم جذاب نخواهد بود. همچنین به عنوان مثال اگر بازدهی مسکن زیر 40 درصد باشد، مردم باز هم سرمایه‌شان را آنجا نخواهند برد.
 



برچسب‌ها:سرمایه‌گذاری
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *