RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

واریز سود سهام عدالت قطعی است؟

۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۲/۲۰کد خبر: 319422
ایستانیوز:واریز سود سهام عدالت بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در عید فطر واریز خواهد شد با این حال برخی از سهامداران سهام عدالت نگرانند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا واریز مرحله سود سعام عدالت آخر هفته جاری واریز می‌شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس آخرین اخبرا منتشر شده واریز سود سهام عدالت طی روز‌های آینده همزمان با عید فطر انجام خواهد شد. قرار است برای ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت در این دوره پرداخت شود که برای سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۱۰۰ هزار تومان و برای سهام عدالت یک میلیون تومانی ۲۰۰ هزار تومان است. اما با این حال برخی از سهامداران سهام عدالت از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت مطمئن نیستند و آن را وعده سر خرمن اعلام می‌کنند. پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود ۵ شرکت موجود در لیست سهام عدالت هنوز سود خود را واریز نکرده اند و به محض پرداخت سود آن‌ها مرحله دوم سود سهام عدالت واریز خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که مرحله دوم سود سهام عدالت اول ماه رمضان پرداخت خواهد شد. خلف وعده دولتی‌ها در پرداخت سود سهام عدالت باعث شده است که این بار نیز برخی از سهامداران امید چندانی به واریز سود سهام عدالت نداشته باشند. در این میان برخی از سهام داران نیز با گلایه از مبلغ کم سود سهام عدالت می‌گویند بهتر بود به جای سود سهام عدالت پول آزادسازی سهام را واریز کنند.
 
مرحله اول سود سهام عدالت چند روز مانده به نوروز در اسفند سال گذشته پرداخت شد، مبلغ واریزی ۵۰ درصد از کل مبلغ سود بود. قرار بود مرحله دوم آن نیز قبل از ماه رمضان واریز شود، اما عملی نشد.
 
مدیران شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص علت این تاخیر می‌گویند که شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت باید پول را واریز کنند. این تاخیر شرکت‌ها در واریز سود در حدی بود که مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که هنوز پنج شرکت سود سهام‌داران را واریز نکرده‌اند، فرصت این شرکت‌ها تمام شده است و اگر واریز نکنند اسامی آن‌ها اعلام عمومی خواهد شد.
 
فهیمی دیروز نیز گفته بود که مرحله دوم سود سهام عدالت به زودی واریز می‌شود؛ پیگیری‌ها نیز نشان می‌دهد که قرار است این سود در شب عید فطر به حساب سهامداران واریز شود.
 
مبلغ این واریزی نیز همانند واریزی قبلی برای سهام یک میلیون تومانی، ۱۸۶ هزار تومان؛ سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۹۹ هزار تومان؛ سهام ۴۹۲ هزار تومانی، ۹۱ هزار تومان و سهام ۴۵۲ هزار تومانی، ۸۴ هزار تومان است.
 
عید فطر دو روز پایانی هفته یعنی پنجشبنه ۲۳ و جمعه ۲۴ اردیبهشت است که احتمالا این واریزی یکی از این روز‌ها انجام شود.
 
از اول سال دولت مدام وعده داده که ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت را واریز می‌کند و هر بار به وعده خود عمل نکرده است. اما گویا این سود قرار است آخر هفته جاری واریز شود. اگرچه مردم می‌گویند این هم یک وعده مانند دیگر وعده‌هاست.
 
پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت در عید فطر یعنی پنجشبنه یا جمعه یعنی۲۳ و ۲۴ اردیبهشت واریز می‌شود. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود که سود سهام عدالت قبل از ماه رمضان واریز می‌شود.
 
سودی که مبلغ آن برای دارندگان سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی ۹۹ هزار تومان است. حالا مردم می‌گویند بعید است که دولت این بار هم به وعده واریز خود عمل کند و واریزی در کار نیست.
 
برخی دیگر می‌گویند بهتر بود دولت این مبلغ را در ماه رمضان واریز می‌کرد تا مردم بتوانند این ماه را با آن بگذرانند و برخی دیگر می‌گویند واریز سود سهام اینقدر با تاخیر همراه بوده و با این رقم‌های اندک نمی‌توان چیزی خرید
 
حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد اینکه تاکنون چه میزان از سود سهامداران از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام واریز شده است، گفت: در مرحله اول واریز سود سهم عدالت که قبل از عید انجام شد، حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت بین ۴۴ میلیون نفر از سهامداران در سراسر کشور واریز شد و ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت هم به زودی از طریق سجام و به اندازه همین مبلغ واریز می‌شود.
 
بر این اساس می‌توان گفت که میزان سود تقسیمی سهام عدالت در سال ۹۸ به ۸.۶ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. در این میان به بیش از ۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت سود اختصاص نیافته است که حدود ۳ میلیون نفر از این افراد متوفیان بودند. اما بیش از ۲ میلیون نفر نیز افرادی بودند که به دلیل مشکلاتی در شماره حساب و کدشبای اعلامی آن‌ها مشکلاتی وجود داشته و سودی که به حساب آن‌ها واریز شده است، به حساب سمات برگشت خورده است.
 
گفته شده این افراد باید نسبت به تصحیح اطلاعات خود در سجام اقدام کنند تا سود مرحله اول به همراه واریز سود مرحله دوم به حساب ان‌ها واریز شود. قرار بود مرحله دوم سود سهام عدالت تا پیش از پایان سهام عدالت واریز شود، با این حال هنوز خبری از واریز این مبلغ نیست.
 
مقدار سود برای دارندگان یک برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای دارندگان دوبرگه سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۰۰ هزار تومان بود و به همین میزان در مرحله دوم نیز به حساب مشمولان واریز خواهد شد.
 
مدیرعامل سمات در مورد واریز سود شرکت‌های بورسی غیرسهام عدالت هم گفت: تاکنون ۱۳۰ شرکت بورسی سود سالانه مجامع خود را به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۸ میلیون سهامدار و ذینفع در قالب ۲۰ میلیون تراکنش واریز کرده‌اند.
 
وی در مورد این پرسش که آیا می‌شود شرکت‌ها را به واریز سود از طریق سجام اجبار کرد، گفت: این اجبار دست ما نیست و باید مصوبه داشته باشد، اما شرکت‌ها با توجه به اینکه سهامداران به صورت میلیونی اضافه شده‌اند و اکثراً دارای سهام خُرد هستند، شرکت‌های سرمایه‌پذیر به تدریج استقبال می‌کنند و ترجیح می‌دهند سود سهامداران خُرد را از طریق سجام و به صورت متمرکز واریز کنند.
 
تعداد ۸۵ هزار و ۹۶۲ نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» خواستار پیگیری موضوع و پاسخ مسئولان مربوطه شدند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *