RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

بانک‌های دنیا چطور در مخمصه برگزیت گرفتار شدند

لندن بازی را باخت

۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۵کد خبر: 317717
ایستانیوز:درمجموع، شرکت‌های مالی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بالغ‌بر ۱.۶ تریلیون دلار دارایی خود را از انگلیس خارج کرده‌اند. برخی بانک‌ها هنوز منتظرند که در لحظه آخر برگزیت معجزه‌ای رخ دهد و نقل و انتقالات آنها را آسان‌تر کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،از دید رهبران انگلیس قرار بود همه‌چیز در برگزیت به سود کشورشان تمام شود. آنها می‌گفتند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز عصر جدیدی است که در آن، دست انگلیس به خاطر قوانین اروپایی بسته نیست؛ عصری که انگلیس در آن می‌تواند جهانی عمل کند.
 
اما اروپایی‌ها اصلاً چنین نظری نداشتند. برگزیت برای رهبران اتحادیه اروپا راهی بود برای آن که کسب‌وکارها و درآمدها را از جزیره‌ای به نام انگلیس به داخل خاک اتحادیه اروپا بکشانند و موقعیت و جایگاه اقتصادی اروپا را از این بابت تقویت کنند.
 
برای شهر لندن که جایگاه اصلی بانک‌های بزرگ بین‌المللی، مؤسسات مالی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف بوده، برگزیت واقعاً یک سردرد بزرگ سیاسی است. مرکز مالی انگلیس حالا در مخمصه‌ای گرفتارشده که مناسباتش با اروپا و جهان را پر از شکاف و دردسر نشان می‌دهد.
 
انگلیس بلوک اروپا را در پایان ماه ژانویه گذشته ترک کرد و فوراً وارد دوره گذار یازده‌ماهه‌ای شد که در آن همه‌چیز متوقف و بی‌تغییر باقی‌مانده بود. اما در پایان ماه دسامبر، همین دوره هم به پایان می‌رسد و هنوز بسیاری از مسائل مناقشه‌برانگیز بین انگلیس و اتحادیه اروپا حل نشده‌اند. برخی از این مسائل- از جمله بلاتکلیفی در مورد صف طولانی بازرسی گمرکی در بنادر و اختلالی که برگزیت در کار خودروسازان و تولیدکنندگان دیگر به وجود می‌آورد- اهمیت زیادی دارند و لاینحل ماندن آنها عجیب است.
 
در همین میان، شرکت‌های بزرگ مالی جهانی که فعالیت‌های گسترده‌ای در لندن داشتند بلافاصله پس از رأی برگزیت می‌دانستند که در دردسری جدی افتاده‌اند و قرار است حسابی ضرر کنند. عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا به آنها این فرصت را داده بود که از مراکز خود در لندن، بدون هیچ مانعی خدمات خود را به مشتریان در نقاط مختلف اروپا ارائه دهند. اما وقتی سال نو میلادی تحویل شود، هیچ چیز دیگر مثل سابق باقی نخواهد ماند. قابلیت این شرکت‌ها در ارائه خدمات مالی به مشتریان اتحادیه اروپا کاملاً بستگی به این دارد که سیاست‌گذاران اروپایی چه نگاهی به قوانین جدید انگلیس داشته باشند و اصلاً چقدر این قوانین را قابل‌اطمینان قلمداد کنند.
 
اما پوشیده نیست که وضعیت سردرگم برگزیت باعث اختلال‌های شدید در مراودات مالی با اروپا خواهد شد و حتی ساده‌ترین امور بانکی را برای اتباع انگلیسی در کشورهای اروپایی دشوار خواهد کرد. به همین دلیل بوده که به اتباع انگلیسی که در اروپا زندگی می‌کنند و حساب بانکی انگلیسی دارند گفته‌شده که حساب‌هایشان احتمالاً بسته خواهد شد.
 
در این میان، انگلیس در دوران گذار گمان می‌کرد اگر از قوانین اتحادیه اروپا کپی‌برداری کند احتمالش هست که اتحادیه اروپا از خود مماشات نشان بدهد. حتی وزیر خزانه‌داری انگلیس گفت که دولتش قوانین اتحادیه اروپا را در برخی حوزه‌های مالی و اعتباری خواهد پذیرفت. اما ظاهراً اتحادیه اروپا دلیلی نمی‌بیند که اقدام متقابلی در این خصوص داشته باشد. مقامات بروکسل می‌گویند زخم‌های جدایی نابهنجار انگلیس از اتحادیه اروپا هنوز باز است و اروپا همچنان حس می‌کند که انگلیس فقط برای دررفتن از برخی تعهدات اروپایی خودش ریسک بزرگی به نام برگزیت را به جان خریده است.
 
شرایط فعلی به‌هرحال باعث بن‌بست سیاسی بزرگی شده که در آن، لندن و بروکسل در حوزه‌های مختلف مالی به‌شدت باهم اختلاف دارند و تمایل ندارند که سهمی از بازار را هم در اختیار طرف مقابل بگذارند. این اختلافات و به نتیجه ‌نرسیدن‌ها معنی‌اش این است که لندن موقعیت مالی خود را قطعاً از دست خواهد داد. قانون‌گذاران اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش به بانک‌ها اخطار داده‌اند که کارکنان و سرمایه و دفاتر خود را از لندن خارج کنند و آنها را به نقطه‌ای دیگر از اروپا منتقل کنند. بحران کرونا در این میان یک دردسر مضاعف بود چون این انتقال‌ها را سخت‌تر و کندتر کرد.
 
درمجموع، شرکت‌های مالی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بالغ‌بر ۱.۶ تریلیون دلار دارایی خود را از انگلیس خارج کرده‌اند. اما این روند به خاطر پاندمی کرونا به تعویق افتاده است. برخی بانک‌ها انگار منتظرند که در لحظه آخر معجزه‌ای رخ دهد و نقل و انتقالات آنها را آسان‌تر کند.
 
در این میان، چند کشور اروپایی بیشترین برد را از ضعف موقعیت لندن کسب کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به آلمان، فرانسه، ایرلند و لوکزامبورگ اشاره کرد. مثلاً جی‌پی مورگان ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را از لندن به پاریس و فرانکفورت منتقل کرده است. با این وجود، هنوز هم یک پرسش مطرح می‌شود: آیا واقعاً شهری در اروپا هست که بتواند جای لندن را به عنوان مرکز مهم تجاری بگیرد؟ واقعیت این است که لندن موقعیت خود را به صورت یک‌شبه از دست نخواهد داد و این بازندگی به صورت تدریجی رخ خواهد داد. اما این چیزی از بد بودن ماجرا کم نمی‌کند. آیا برگزیت ارزش این همه ضرر را داشته؟ هنوز کسی نمی‌تواند پاسخی قطعی در این خصوص بدهد./ آینده نگر/ منبع: نیویورک تایمز
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *