RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

کلاهبرداری و اخاذی از مردم در سایه ناآگاهی درباره «رمزارز»ها

۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۵کد خبر: 316070
ایستانیوز:پرونده شرکت‌هایی از جمله آی‌ماینر که با القای سودآوری باورنکردنی و سوءاستفاده از ناآگاهی سرمایه‌گذاران رمزارزها، اقدام به کلاهبرداری در مقیاس گسترده‌ کرده‌اند، در دادسرای جرایم رایانه‌ای در دست بررسی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ بیت‌کوین، ماینینگ و ارز رمزنگاری‌شده واژه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر به واسطه رونق استخراج و معامله انواع رمزارزها بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. ورود و توسعه پدیده رمزارزها در فضای تجارت جهانی و گسترش استفاده از این ابزار پرداخت، نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را معطوف به خود کرده است.
 
گفتنی است، به موازات معامله انواع رمزارزها از سوی برخی سرمایه‌گذاران، شرکت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور، تبلیغات گسترده درباره مشارکت در استخراج رمزارزها (فرآیند ماینینگ)، فروش و یا اجاره ماینر را در دستور کار قرار داده‌اند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از این شرکت‌ها از جمله آی‌ماینر (iMiner) با سوءاستفاده از اطلاعات اندک مردم درباره استخراج رمزارزها و با تلقین سودآوری باورنکردنی برای سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز، اقدام به کلاهبرداری در مقیاس گسترده‌ای از فریب خوردگان و مالباختگان کرده است که پرونده‌ای متناسب با آن در دادسری جرایم رایانه‌ای مفتوح و در حال رسیدگی است.
 
نکته جالب توجه ادعای خلاف واقع شرکت مذکور مبنی‌بر کسب مجوزهای قانونی از وزارت صنعت و تبلیغات گسترده غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی است که توأم با هوشیاری مردم، برخوردهای متولیان فضای مجازی را نیز می‌طلبد.
 
از این‌رو، ناآگاهی و ابهام عموم مردم نسبت به مبدأ و فلسفه پیدایش ارزهای دیجیتال، جایگاه آتی رمزارزها در مبادلات اقتصادی و امکان بر باد رفتن سرمایه‌شان در پی گسترش کلاهبرداری شبکه‌های فعال در حوزه رمزارز، فضای حاکم بر این پدیده نوظهور را شکل داده است.
 
از طرفی، با توجه به تحولات غیررسمی و زیرزمینی جایگاه و اعتبار رمزارزها، نگرانی بابت نبود زیرساخت قضایی در راستای رسیدگی به شکایات از کلاهبرداری‌های احتمالی نیز در اذهان متبادر می‌شود.
 
فارغ از موارد مذکور، احتیاط شکل گرفته برای سرمایه‌گذاری و خرید انواع رمزارزها با توجه به بررسی نوسانات سابق ارزهای دیجیتال قابل درک است. نوسانات بسیار شدید و تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی قیمت رمزارزها ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال را بالا برده است.
 
به عنوان مثال در سال 2018 میلادی، قیمت رمزارز بیت‌کوین که بالاتر از 19 هزار دلار جا خوش کرده بود، تا ژانویه سال 2019 میلادی با عقب‌نشینی 75 درصدی، به محدوده 4 هزار دلاری سقوط کرد.
 
گروهی از کارشناسان، ناآگاهی فعالان اقتصادی نسبت به پشتوانه و شیوه بهره‌برداری از انواع رمزارزها را از یک سو و سیاست‌های مقابله‌ای برخی از اقتصادهای جهان با رشد ارزش انواع رمزارزها را از سوی دیگر از عوامل شکنندگی و بی‌ثباتی نرخ رمزارزها و نبود چشم‌انداز برای جایگاه آتی ارزهای رمزنگاری شده عنوان می‌کنند.
 
 
برآیند سطور فوق نشان‌گر ضرورت دانش‌افزایی پیرامون مقوله ارزهای دیجیتال از سوی آحاد مردم است تا در کنار کسب آگاهی بیشتر نسبت به ابعاد مختلف این پدیده نوظهور، پیامدهای استفاده از ارزهای دیجیتال در فضای مبادلات اقتصادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این مهم سرمایه‌گذاران را از خسارات و تکانه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج و مبادله انواع رمزارز در امان نگه می‌دارد.
 
به گزارش فارس ، آنچه مسلم است، حجم شگردهای سودجویان و کلاهبرداران برای جذب نقدینگی افراد ناآگاه و کم‎اطلاعی که صرفاً با وعده سودهای کلان و بادآورده به وعده‌های شرکت‌های تبلیغ کننده اعتماد می‌کنند، به شدت افزایش یافته است. مهم‌ترین توصیه کارشناسان امر در این خصوص، حفاظت از دارایی شخصی، پرهیز از شتاب‌زدگی و همکاری با شرکت‌های غیرقانونی و فاقد مجوز است.
 



برچسب‌ها:رمزارزها
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *