RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

معاون توسعه کانون نهادهای ‌سرمایه‌گذاری تحلیل کرد

ممنوعیت نوسان‌گیری از نقدشوندگی بازار سرمایه ‌می‌کاهد

۱۲:۳ - ۱۳۹۹/۷/۷کد خبر: 310729
ایستانیوز:علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه و معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران عنوان کرد که ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بازار سرمایه به کاهش معاملات و در واقع کاهش نقدشوندگی بازار منتهی ‌می‌شود که به زیان بورس خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس تهران، در تازه‌ترین اقدام برای آنچه «کاهش هیجانات بازار سرمایه» نامیده ‌می‌شود، نوسان‌گیری روزانه را ممنوع اعلام کرده و این مصوبه بلافاصله پس از تصویب نیز اجرایی شده است.
 
علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد محدودیت ایجاد شده توضیح داده است که «اگر کسی سهمی را بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد؛ اما اگر کسی از قبل سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود آن سهم را بخرد.» او به این نکته نیز اشاره کرده که این تصمیم به دنبال نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه اتخاذ شده و بر اساس نظرسنجی‌ها حدود 80 درصد فعالان مجازی بازار سرمایه موافق این تصمیم هستند.
 
اکنون پرسش قابل تامل این است که آیا این تصمیم، هدف متولیان بازار سرمایه را محقق خواهد کرد یا پس از آشکار شدن تبعات منفی آن، به سرنوشت دیگر تصمیمات گرفتار شده و ملغی خواهد شد؟ پرسش دیگر آنکه آیا ریزش بازار در دو روز گذشته متاثر از ممنوعیت نوسان‌گیری رقم خورده است؟
 
علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای ‌سرمایه‌گذاری، در پاسخ به این پرسش‌ها به روابط عمومی اتاق تهران توضیح داد که افت وخیز شاخص چندان به این تصمیمات وابسته نیست، از جهت اینکه شاخص باید مسیری را طی کند که بتواند وضعیت شرکت‌ها را به بهترین نحو ممکن نشان دهد. حال، اگر چشم‌انداز سود شرکت‌ها افزایشی باشد، شاخص افزایش پیدا ‌می‌کند و اگر این چشم‌انداز کاهشی باشد شاخص افت می‌کند.
 
او همچنین در مورد تبعات مصوبه بورس تهران در مورد ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه گفت: اثر این تصمیم آن است که افرادی که به صورت روزانه ‌سرمایه‌گذاری ‌می‌کردند از بازار خارج شده یا معاملات خود را کاهش ‌می‌دهند. نتیجه این تصمیم کاهش معاملات است و کاهش معاملات نیز به معنای کاهش نقدشوندگی بازار خواهد بود. در حالی که یکی از خدماتی که یک بورس باید به ‌سرمایه‌گذاران خود بدهد، افزایش نقدشوندگی دارایی‌هایشان است. در واقع، نوسان‌گیران با معاملات مکرری که داشتند، قیمت‌ها را به هم نزدیک ‌می‌کردند و حالا با مصوبه اخیر بورس تهران، این امکان دیگر وجود ندارد.
 
توکلی کاشی گفت: احتمالا کسانی که نسبت به ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه اقدام کرده‌اند، یا به دنبال آن بودند که از افت شاخص جلوگیری کنند یا تصورشان این بوده که سفته‌بازانی که باعث نوسانات بازار هستند از بازار خارج ‌می‌شوند و وضعیت بازار بهتر ‌می‌شود؛ این تصمیم اگرچه ممکن است باعث خروج سفته‌بازان از بازار شود، اما آنچه بازار را به این روز انداخته عملیات قبلی سفته‌بازان در چهار پنج ماه گذشته بوده که با استفاده از شانتاژ خبری و انتشار اخبار نادرست، مردم را برای ورود به بازار سرمایه بیش از اندازه تهییج کردند. متعاقب این افزایش تقاضا، افزایش قیمت‌ها رقم خورد و بازار در چنین وضعیتی قرار گرفت.
 
 او با تاکید بر اینکه ریشه مسایل کنونی بازار به چند ماه گذشته باز‌می‌گردد، ادامه داد: مقرراتی که اکنون وضع ‌می‌شود، نمی‌تواند با اتفاقات ناگواری که در گذشته رخ داده، مقابله کند. مانند آنکه خانه‌ای که پیش از این باید از آن مراقبت ‌می‌شد تا آتش نگیرد. اما اکنون که آتش گرفته باید به فکر خاموش کردن آن باشیم، نه آنکه به دنبال مسببان این آتش‌سوزی باشیم.
 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین اگر این تصمیمات برای آن اتخاذ ‌می‌شوند که جلوی افت شاخص را بگیرند یا موجب افزایش شاخص شوند، قطعاً این تصمیم کمکی به آن نخواهد کرد. اگر سیاستگذار به دنبال این است که نقد شوندگی بازار را با خروج سفته‌بازان بهبود ببخشد، به این هدف نیز دست نخواهد یافت. به این دلیل که ورود نوسان‌گیران به بازار به افزایش نقدشوندگی آن کمک ‌می‌کرد.
 
 او افزود: انتظار این است که تصمیم‌گیران در مورد مبنای تصمیمات خود توضیح دهند. مشخص نیست که آنها چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که اگر معاملات روزانه متوقف شود، باعث بهبود عملکرد شاخص خواهد شد. مساله این است که مدیران دور هم ‌می‌نشینند و به طور خلق‌الساعه تصمیماتی اتخاذ ‌می‌کنند. در روزهای گذشته، باز هم شاهد آن بودیم که یک شبه معاملات الگوریتمی ‌را ممنوع کردند. یک ماه پیش هم با تصمیم خلق‌الساعه دیگری مواجه بودیم که ساعت معاملاتی را به دو قسمت تقسیم کردند که بعد از مدتی لغو شد.
 
توکلی کاشی ادامه داد: تمام این تصمیمات یک وجه مشترک دارد و آن این است که اغلب آنها خلق‌الساعه بوده و بدون کار کارشناسی و بدون مشورت از فعالان بازار اتخاذ ‌می‌شود. تصمیماتی که پس از مدتی احتمالا لغو ‌می‌شود اما مساله این است که بازار از این مقررات آسیب ‌می‌بیند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *