RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

سناریوهای پایان اصلاح در بورس

۱۳:۱ - ۱۳۹۹/۵/۲۷کد خبر: 309657
ایستانیوز:بازار سرمایه ایران از ابتدای سال، عجیب‌ترین و پربازده‌ترین دوره تاریخ خود را پشت سر گذاشته و اینکه در سایه رشد سریع نمادهای شاخص‌ساز و دولتی در کوتاه‌مدت، به اصلاحی ناگزیر تن داده است. در این اصلاح گرچه بخش قابل‌توجهی از بازار با صفوف فروش سنگین مواجه شده اما بررسی‌ها از نزدیک بودن پایان اصلاح حکایت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛بورس چند روزی است که قرمز پوش شده و بخش از سود محقق نشده سهامداران را به باد داده است؛ نمادهای بسیاری با صف فروش سنگین مواجه هستند و حتی تلاش چندباره فعالان بازار برای جمع‌آوری برخی از این صفوف فروش نیز بی‌نتیجه مانده است اما تکنیکالیست‌ها معتقدند بازار به آخر اصلاح نزدیک شده و چه‌بسا همین امروز استارت خروج از اصلاح زده شود.
 
این در حالی است که سازمان بورس برای کمک به روانی معاملات و جلوگیری از هسته معاملاتی بورس، نمادهای حاضر در بورس تهران (و نه فرابورس) را برای معامله در شیفت‌های صبح و عصر، به دودسته تقسیم کرده و همین مسئله امکان کنترل فضای هیجانی بازار از طریق حمایت از سهام لیدر را آسان‌تر کرده است.
 
تکنیکالیست‌ها معتقدند شاخص کل بورس می‌تواند از محدوده یک‌میلیون و 790 هزار به روند صعودی برگردد اما احتمال وقوع سناریوی دوم و برگشت شاخص از یک‌میلیون و 750 هزار واحد را قوی‌تر می‌دانند.
 
همچنین در سناریوی سوم، کف کانال 1.7 میلیون واحد را محلی مناسب برای جلوگیری از تداوم ریزش شاخص معرفی می‌کنند؛ هرچند در بدبینانه‌ترین سناریوها که احتمال وقوع آن کمتر از 10 درصد است، احتمال ریزش ادامه‌دار شاخص تا حوالی یک‌میلیون و 500 هزار واحد را نیز مدنظر دارند.
 
در لحظه تنظیم این گزارش، حمایت از سهام خودرویی در دو نماد اصلی این گروه توانسته است تا حدی از هیجان فروش بازار بکاهد و به سبک و حتی جمع شدن برخی از صفوف فروش کمک کند؛ به‌خصوص که نمادهای اثرگذاری بر شاخص بورس عمدتاً در شیفت عصر بازار معامله می‌شوند و فعلاً شاخص کل فقط 15 هزار واحد افت کرده است؛ در نتیجه بازار از نظر روانی وضعیت بهتری برای بازگشت دارد.
 
حمایت از بازار کم‌عمق در شیفت صبح، می‌تواند به اهرمی برای حمایت بازار در شیفت عصر نیز تبدیل شود؛ اما به نظر می‌رسد اگر در شیفت عصر نیز نمادهای بزرگ و اثرگذار بازار همچنان با فشار فروش مواجه باشند و به‌صورت مصنوعی حمایت نشوند، شاخص می‌تواند تا حوالی یک‌میلیون و 750 هزار واحد کاهش یابد و از فردا از این محدوده برای برگشت به روند صعودی تلاش کند.
 
نکته دیگر اینکه نمادهای مطرح گروه پالایشی به‌واسطه مسائلی که در مورد نرخ خوراک آنها مطرح شده بود امروز به‌طور موقت برای بررسی اطلاعات تعلیق شدند و شیفت عصر بازار که این نمادها را نیز در برمی‌گیرد معاملات کم‌حجم‌تری خواهد داشت. این مسئله گرچه قادر است از تداوم نزول شاخص جلوگیری کند؛ اما قادر است به یکی از دلایل طولانی‌تر شدن زمان اصلاح منجر شود؛ مگر اینکه پس از بررسی اطلاعات نمادهای پالایشی، اطلاعات بااهمیتی از این نمادها منتشر شود که اقبال بازار را برای خرید آنها افرایش دهد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *