RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

نرخ های دستوری در بازار لوازم خانگی

چرا قیمت لوازم خانگی پرواز کرد

۱۱:۵ - ۱۳۹۹/۳/۲۵کد خبر: 307389
ایستانیوز:کارشناسان صنعت لوازم‌خانگی می‌گویند دولت و مسئولان وزارت صمت بهتر است به‌جای اینکه نرخ‌های دستوری تعیین کنند شرایط را برای تولید فراهم سازند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که قیمت لوازم‌خانگی در هفته‌های گذشته با شیب بسیار تندی افزایش‌یافته حالا دولت به دنبال آن است که بعد از قیمت‌گذاری دستوری و کنترل بازار خودرو به بازار لوازم‌خانگی هم ورود کند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با سرپرست وزارت صمت از او خواست تا قیمت لوازم‌خانگی کنترل شود و بعدازاین دستور جلسه فوق‌العاده‌ای با گروهی از تولیدکنندگان و مسئولان اتحادیه تولیدکنندگان لوازم‌خانگی برگزار و درباره افزایش قیمت‌ها تصمیم‌گیری شد:« تولیدکنندگان لوازم‌خانگی اجازه دارند قیمت تلویزیون را ۲۰ درصد و سایر محصولات لوازم‌خانگی را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش دهند.»
 
اما این مصوبه در شرایطی تصویب‌شده که نرخ بسیاری از لوازم‌خانگی در ماه‌های گذشته بیش از این عدد افزایش‌یافته و حالا باید دید آیا تولیدکنندگان داخلی حاضر به کاهش قیمت‌های خود در بازار می‌شوند؟ از سوی دیگر بخش مهمی از افزایش قیمت‌ها در ارتباط با لوازم‌خانگی خارجی ( که بیشتر به‌صورت قاچاق وارد می‌شود) دیده می‌شود و مشخص نیست که تکلیف آن‌ها با این نرخ‌های دستوری چه خواهد شد.
 
اما دراین‌بین کارشناسان صنعت لوازم‌خانگی می‌گویند دولت و مسئولان وزارت صمت بهتر است به‌جای اینکه نرخ‌های دستوری تعیین کنند شرایط را برای تولید فراهم سازند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت لوازم‌خانگی در هفته‌های گذشته افزایش قیمت ارز و حذف دریافت ارز نیمایی برای لوازم‌خانگی و تأمین ارز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی از طریق ارز صادراتی، ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی و انحصار در بازار این بخش، کاهش تولید به دلیل شیوع کرونا و مشکلات تحریم‌ها، افزایش تقاضا و کمبود کالا در بازار (در دوران پساکرونا) و افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.   
 
البته دراین‌بین سید مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی گفته است:« باید به آینده بازار لوازم‌خانگی خوش‌بین باشیم. تصور می‌کنم با توافق‌هایی که با تولیدکنندگان صورت گرفته، به‌زودی و حداکثر تا 10 روز آینده قیمت لوازم‌خانگی کاهش پیدا می‌کند و به مصوبه دولت که 20 الی 25 درصد افزایش است، می‌رسیم.»
 
در روزهای گذشته عجیب مرز قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی تغییر کرده است به صورتی که قیمت یک ماشین لباسشویی بوش که قبل از کرونا 10 تا 11 میلیون تومان بوده حالا به بیش از 20 میلیون تومان رسیده است. اما این رشد قیمت‌ها برای تولیدات ایرانی هم رخ‌داده است به صورتی که قیمت اجاق‌گاز حدود ۱۰ درصد، یخچال، تلویزیون، لباسشویی ۲۰ درصد و ظرف‌شویی و جاروبرقی ۲۵ درصد رشد داشته‌اند. هم‌اکنون قیمت یک یخچال سایدبای‌ساید ایرانی در بازار  ۱۲ میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود ۲۲ میلیون تومان است و سایدهای خارجی هم از 25 میلیون تومان تا بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارند. در حال حاضر قیمت یخچال معمولی ایرانی بین دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون است و نرخ فریزر تنها نیز از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
 
حالا باید منتظر بود و دید آیا با نرخ‌های دستور قیمت لوازم‌خانگی داخلی و خارجی تغییر می‌کند؟ و این تغییر درنهایت و در یک بازه زمانی بلندمدت بدون حل مشکلات تولیدکنندگان چه چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *