RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

بانک جهانی بررسی کرد

چشم‌انداز بازار کالاها و تأثیر کرونا بر آنها

۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۲/۶کد خبر: 305530
ایستانیوز:اقدامات انجام‌شده برای کاهش شیوع کرونا منجر به سقوط بی‌سابقه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و حمل‌ونقل و درنتیجه کاهش شدید قیمت کالاها شده است.
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،همان‌طور که کشورهای سراسر جهان با عملیاتی اورژانسی با شیوع ویروس کرونا مقابله می‌کنند، اثرات اقتصادی این اقدامات بلافاصله در بازار کالاهای جهان تأثیر گذاشته است و احتمالاً این وضعیت در درازمدت ادامه خواهد داشت. بانک جهانی در گزارشی وضعیت بازار کالا و قیمت‌ها را بررسی کرده است.
 
گزارش آوریل چشم‌انداز بازار کالای بانک جهانی نشان می‌دهد شوک اقتصادی جهانی ناشی از شیوع کرونا، قیمت بیشتر کالاها را کاهش داده است و انتظار می‌رود قیمت‌ها همچنان به میزان قابل‌توجهی کاهش یابند. در اینجا چشم‌انداز بازار کالاها در شش نمودار آورده شده است:
 
    شیوع کرونا منجر به کاهش گسترده قیمت کالاها شده است
 
اقدامات انجام‌شده برای کاهش شیوع کرونا منجر به سقوط بی‌سابقه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و حمل‌ونقل و درنتیجه کاهش شدید قیمت کالاها شده است. پیش‌بینی می‌شود بیشتر کالاها در سال 2020 نسبت به سال 2019 دچار کاهش قیمت شود. این تأثیر در کالاهای انرژی بیشتر و در کالاهای کشاورزی کمتر است. پیش‌بینی وضعیت به میزان سرعت درگیری بیماری و شیوع آن و اقدامات انجام‌شده دولت‌ها دارد.

 

 

 

  1. بازار نفت خام بیشتر از همه تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفت

شیوع کرونا بیشترین تأثیر را در بازار نفت خام گذاشته است، چراکه دوسوم نفت برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام در سال 2020 به‌طور متوسط 35 دلار در هر بشکه کاهش یابد که منعکس‌کننده سقوط بی‌سابقه تقاضای نفت است.

قیمت نفت خام نسبت به اوج خودش در ماه ژانویه 70 درصد کاهش‌یافته است، به‌طوری‌که حتی توافق تاریخی اوپک پلاس برای کاهش تولید هم نتوانست قیمت‌ها را در ماه آوریل با افزایش مواجه کند.

تمام معیارهای قیمت نفت خام با افت شدید همراه بوده است و حتی برخی از آنها به سطوح منفی هم رسیدند. انتظار می‌رود تقاضای نفت خام در سال 2020 تقریباً 10 درصد کاهش یابد که بیش از دو برابر سقوط قبلی است.

 

 

  1. قیمت فلزات هم به دلیل کاهش تقاضای صنعتی کاهش‌یافته است

اکثر قیمت فلزات در سه ماه اول سال 2020 کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده سقوط در تقاضای جهانی صنعتی به دلیل شیوع ویروس کروناست. اقدامات تحریک‌کننده و افزایش نگرانی‌های عرضه تاکنون تأثیر محدودی در حمایت از قیمت فلزات داشته است. کاهش قیمت فلزات ناشی از شیوع کرونا در حال حاضر کمتر از زمان بحران مالی جهان است.

 

 

 

  1. قیمت محصولات غذایی به‌غیراز برنج کاهش یافت

قیمت اکثر مواد غذایی در واکنش به اقدامات برای مهار شیوع کرونا کاهش‌یافته است. از طرفی رکورد تولید برخی از غلات و شرایط آب و هوایی مطلوب در مناطق مهم تولید هم رخ‌داده است. بااین‌حال قیمت برنج به دلیل اعلام محدودیت‌های سیاست‌گذاری برخی تولیدکنندگان آسیای شرقی و کمبود تولید مربوط به شرایط آب و هوایی افزایش‌یافته است.

 

 

  1. باوجود بازارهای مناسب، امنیت غذایی به یک نگرانی تبدیل‌شده است

بازارهای جهانی مواد غذایی با برداشت قوی و مازاد عرضه مواجه هستند به‌خصوص در محصولات ذرت و گندم. برای مواد غذایی اصلی نسبت ذخیره به استفاده طبق استانداردهای تاریخی بسیار بالاست.

اما بااین‌وجود، اعلامیه اخیر برخی صادرکنندگان و همچنین خرید اضافی برخی واردکنندگان نگرانی‌هایی در مورد امنیت غذایی ایجاد کرده است. اگر این نگرانی افزایش یابد، درنتیجه آن احتکار رخ خواهد داد. در این میان کشورهای کم‌درآمد در برابر ناامنی غذایی آسیب‌پذیرتر هستند.

 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک جهانی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *