RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

حضور بزرگان برای عمق‌بخشی به بازار ضروری است

پتانسیل نهفته شستا بعد از عرضه

۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱/۲۶کد خبر: 304135
ایستانیوز:شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با داشتن تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی در زیرمجموعه خود، از پتانسیل بالایی جهت سودآوری و تداوم روند خلق ثروت برای سهامدارنش برخوردار است.
به گزارش پایگاه اطاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس تهران بواسطه حضور شستا، درحال تجربه یکی از بزرگترین رخدادهای عرضه اولیه سهام در تاریخ ۵۴ ساله خود است. در این میان اما علاوه بر بی‌سابقه بودن این حضور، مواردی دیگری نیز حائز اهمیت است. گفتنی است شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بالغ بر ١٨۷ شرکت در پرتفوی زیرمجموعه خود دارد که از این تعداد ۸۲ شرکت سهام‌شان در بورس و فرابورس دادوستد می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد علاوه بر جذابیت مبحث عرضه اولیه، پتانسیل بالای این شرکت از پرتفوی بورسی و فرابورسی می تواند بر تداوم روند سودآوری این سهم بی‌افزاید.
 
در این رابطه مهدی ساسانی کارشناس ارشد بازار سرمایه به اقتصادآنلاین گفت: طبیعتا شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های هلدینگی است که زیرمجموعه‌های متنوعی را در پرتفوی خود دارد. در این بین یک سری از پتانسیل‌های شستا تا پیش از عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس، رونمایی شده است اما این شرکت تعدادی از پتانسیل‌های خود را برای روزهای پس از عرضه در بورس نگه داشته است. برای مثال عرضه اولیه سهام شرکت صباتامین در روزهای اخیر و شناسایی سود حاصل واگذاری ١٠ درصد از سهام این شرکت در بورس، طبیعتاً تاثیر قابل ملاحظه‌ای در سودآوری شستا خواهد داشت. همچنین افزایش سرمایه‌های آتی برخی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا می‌‌تواند بر جذابیت آن در روزهای بعد از عرضه بیافزایید.
 
پتانسیل شستا در روزهای بعد از عرضه
وی در خصوص ارزندگی سهام شستا نیز گفت: این شرکت بزرگ، سهامدار مجموعه‌های سودآوری است که هر یک برنامه‌های مُدونی برای افزایش ارزش و سودآوری خود دارند اما تاکنون از آنها رونمایی نشده و به نظر می‌رسد به مرور زمان در سال جاری و پس از عرضه اولیه سهام شستا، تاثیر خود را بر پرتفوی این هلدینگ نشان دهند.
 
افزایش جذابیت در گروی کشف قیمت منطقی
این کارشناس بازار سهام در مورد کشف قیمت این سهم نیز گفت: باید منتظر ماند و دید آیا قیمتی که در آن محدوده قرار است شستا عرضه شود، برای سهامداران و فعالان بازار جذابیت دارد؟ واضح است که اگر شستا در یک قیمت معقول و مناسب بعنوان عرضه اولیه به بازار بیاید، می تواند باتوجه به حجم سهامی که قرار است عرضه شود، روزهای مثبتی را در بورس رقم بزند. وی افزود: مسئولین هرچه تلاش کنند تا از این دست شرکت‌های بزرگ را وارد بورس نمایند، به تعمیق بخشیدن بازار کمک خواهند کرد.
 
هسته معاملاتی گنجایش حضور شستا را خواهد داشت؟
ساسانی در خصوص دغدغه مهمی که این روزها ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده نیز گفت: اما باید توجه داشت که فراهم نبودن زیرساخت فنی مناسب در بازار و اختلالات هسته معاملاتی، خاطرات ناخوشایندی را از عرضه اولیه سهام شرکت ها در ذهن سهامداران برجای گذاشته است. برای مثال روز جاری، سه نماد تازه عرضه اولیه شده زمانیکه قرار شد به تعادل برسند و تعداد زیادی از مشارکت کنندگان در عرضه اولیه اقدام به فروش کردند شاهد بودیم که هسته دچار اختلال شدید شد و حتی تا ساعت ۶ عصر نیز یکی از نمادها هنوز معاملاتش به سرانجام نرسیده بود. حال سوال اینجاست که اولین معاملات شستا در روز کاری بعد از عرضه اولیه در بازار ثانویه با این اختلالات هسته معاملاتی چگونه رقم خواهد خورد؟ آیا هسته معاملاتی بورس، گنجایش حضور شرکت‌های بزرگی همچون شستا را خواهد داشت؟ از اینها که بگذریم، روزی که سهام شستا در بازار روند متعال شدن قیمتی را تجربه کند، آیا هسته همراهی خواهد کرد؟

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *