RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

سرمایه‌گذاری خارجی با خروج آمریکا از برجام به محاق رفت

زیر سایه تحریم

۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱/۱۶کد خبر: 302755
ایستانیوز:آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با افت ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۸ مواجه شده است.
گزارش 98
فرار سرمایه‌گذاران
پیش از آن که تحریم‌های اقتصادی از راه برسند، سرمایه‌ها راه گریز را پیدا کرده بودند چه این‌که سرمایه‌گذاران پیش از وقوع حادثه خطر را احساس می‌کنند. از همان روزهایی که دونالد ترامپ تصمیم خود برای خروج از برجام را علنی کرد و دوره‌های زمانی 3، 6 و 9 ماهه را برای اعمال مرحله‌ای تحریم‌ها کلید زد، روند فرار سرمایه‌گذاران خارجی از اقتصاد ایران آغاز شد. در شرایطی که چشم‌انداز مثبتی در ورود سرمایه خارجی به اقتصاد ایران ایجاد شده بود و فعالان اقتصادی راه‌های مختلف را برای همکاری مشترک با اقتصادگردانان ایرانی امتحان می‌کردند، به‌یکباره شرایط تغییر کرد و روند معکوسی در جذب سرمایه به راه افتاد. شرکت‌هایی که برای اجرای پروژه‌ها به ایران آمده بودند، رفته‌رفته ایران را ترک کردند. برندهای بزرگی نظیر توتال و زیمنس برای پروژه‌های زیرساختی در بخش‌های نفت و راه‌آهن به ایران آمده بودند و تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران را مغتنم دانسته بودند. ورود هیئت‌های اقتصادی از کشورهای دیگر به ایران رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده بود و فعالان اقتصادی ایران اکثر وقت خود را به مذاکره با هیئت‌های خارجی اختصاص می‌دادند. این ایام اما با خروج آمریکا از برجام، سپری شد و امیدواری به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از بین رفت. این رویه در سال 1398 نیز ادامه داشت. سرمایه‌گذاری خارجی که یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به رشد پایدار اقتصادی شناخته می‌شود، کاهش یافت و وضعیت نامعلومی پیدا کرد.
 
آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با افت 30 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2018 مواجه شده است.
 
آنکتاد، میزان سرمایه‌گذاری در ایران را طی سال 2018 میلادی 3 میلیارد و 480 میلیون دلار اعلام کرد. ایران جایگاه ۵۵ را در میان کشورهای مورد بررسی دارد که نسبت به گزارش سال قبل از آن ۱۰ پله نزول داشته است. ایران در سال 2017 بالغ بر 5 میلیارد و 19 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود. جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال 2017 به رقمی بی‌سابقه طی سال‌های اخیر رسیده بود.
پیش‌بینی 99
به امید توافق سیاسی
تا زمانی که توافق سیاسی جدیدی حاصل نشود، چشم‌انداز رشد اقتصادی مثبت نخواهد بود. در صورتی که کشورهای اروپایی طبق آنچه در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردند، عمل کنند و مستقل از آمریکا به اجرای برجام دست بزنند، می‌توان انتظار داشت که وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران بهبود یابد. حتی اگر سازوکار اجرایی جدیدی از سوی اروپا برای همکاری اقتصادی با ایران تعریف شود، امکان ورود شرکت‌های بزرگ به ایران بسیار اندک است مگر آن‌که برای بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان جدیدی فراهم شود. زمانی که شرکای بزرگ اقتصادی، ایران را ترک کردند استراتژی بعدی ایران جذب سرمایه‌های کوچک از طریق همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط بود، اما این ایده هم چندان نتایج روشنی به همراه نداشت. در برنامه ششم توسعه برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد، جذب سرمایه خارجی به میزان 65 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. که این میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده شامل ۳۰ میلیارد دلار فاینانس، ۲۰ میلیارد دلار مشارکت اقتصادی و ۱۵ میلیارد دلار سرمایه مستقیم می‌شد./ آینده نگر 
 

 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *